aryan skrev:
Det går att starta på E85 så länge det är plusgrader, bara den får tillräckligt mkt bränsle/chocke så startar den (på bensinen i) E85. Även vid frost går det att starta på E85 men man räckna med fler startförsök ju kallare det är. Då är knepet att göra 1-2 korta startförsök, sedan vänta lite så att bränsle i venvhuset hinner förånga och sedan starta igen. Sen kan den vara lite tjurigt och kanske tjuvstanna nån gång när motorn är kall men när den väll bi varm är det inget problem. Motorn behåller också förvånansvärd länge tllräckligt värme trotts kylan så att detgår lätt att starta sedan.
Snygg lösning med primern för startbränsle, har den en slags ventil så att den inte suger med bränsle när motorn går? I stället för (start)gas och bensin har jag märkt att lite aceton är ett bra startbränsle vid startproblem pga kyla. Med aceton är risken att sura ner motorn pga överdoserig mkt mindre än med bensin.
Det är en bruksmoped som körs varje dag så jag måste få till något hållbart därav kan jag inte hålla på med startgas och sånt, vad händer om jag stannar hos en kompis över natten och jag har startgasen hemma? Jag brukar springa igång den så jag antar att jag får springa lite, vila, springa igen osv. tills den startar men jag vill ändå ge bäst förutsättningar för den att starta lätt så det är därför jag har så många frågor om lågfartsmunstycke och chokemunstycken.