Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 14-10-30 19:52 
Offline

Blev medlem: tor 14-10-09 12:27
Inlägg: 6
Hi,
från vad jag kan säga, bör spetsig tändstiften (NGK Iridium IX / LPG Line, Bosch Iridium, Denso Iridium Power) fungerar bättre med E85 än den vanliga sådana.

De används för LPG / CNG (och på senare tid även för bensin) eftersom de hjälper alltså minska ryck under uppvärmningen, så för E85 som skulle innebära mindre anrikning vid start och spara bränsle där.

Jag kan inte testa det eftersom min bil körs med 0% anrikning bara bra (åtminstone omkring 5 celsius) och den andra är en TwinSpark, så det inte rycka oavsett vad heller (även lager, men gör 0-100 i 12 stället för 9s).

Har någon prova de finspetsig tändstiften och syns en skillnad?


Senast redigerad av Schmockmer sön 14-11-02 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-10-30 21:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har en Volvo V70 2.0 F -08. Alltså en fabriksbyggd FFV. Jag kör alltid på E85.
Jag har inte funderat över tändstift, det överlåter jag till serviceverkstaden, men jag kollade upp vilka stift som rekommenderas till min motor, Fordmotorn. (4 cylindrar 2 liter) Där skall jag ha Bosch HR6DPP33V enligt reservdelsfirmorna.

Jag hittade också en korsreferens på nätet. Den säger så här:

Bild

Jag vet inte om det är några speciella tändstift, men det kanske du kan läsa ut själv?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-10-31 23:43 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
De här har jag kört med sedan sommaren 2010, ca 9000 mil. Har fungerat bra hittills, men det är väl dags att byta stift snart.

http://www.sparkplugs.co.uk/denso-iridi ... -plug-vw20

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-11-02 18:58 
Offline

Blev medlem: tor 14-10-09 12:27
Inlägg: 6
nyfiken skrev:
Jag har en Volvo V70 2.0 F -08. Alltså en fabriksbyggd FFV. Jag kör alltid på E85.
Jag har inte funderat över tändstift, det överlåter jag till serviceverkstaden, men jag kollade upp vilka stift som rekommenderas till min motor, Fordmotorn. (4 cylindrar 2 liter) Där skall jag ha Bosch HR6DPP33V enligt reservdelsfirmorna.

Jag hittade också en korsreferens på nätet. Den säger så här:

Bild

Jag vet inte om det är några speciella tändstift, men det kanske du kan läsa ut själv?


Bild
(ursäkta den kinesiska grejer, det finns inget bättre bild av tändstift)

De är också finspetsig platina tändstiften.

Så det ser ut som det kan lika gärna vara en stor uppdatering för någon som har problem med ryck eller hög anrikning på uppvärmning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-11-02 21:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Intressant, de där tändstiften har samma elektrodform som Bosch platinastift hade på 60-talet. De originalmonterades på den tiden i bl a 6-cylindriga Mercedes, och det gjordes mycket reklam för dem i motortidningar och såklart i Bosch tändstiftsrekommendationstabeller.

I slutet av 80-talet sålde Bosch platinastift där isolatorfoten var utdragen så den slutade jäms med änden av mittelektroden. Jag provade sådana i en bil (Skoda 120), men de fungerade inte särskilt bra så de byttes ganska snart mot NGK-stift av standardtyp. Kommer inte ihåg vad de hette och har inte heller tillgång till någon katalog från den tiden.

Jag bläddrar just nu i en Bosch tändstiftskatalog från ca 1980-81 , där finns några få platinastift med i försäljningsprogrammet men de verkar inte marknadsföras speciellt hårt, de finns inte heller med i några rekommendationstabeller. Samtliga platinastift har 19 mm gänglängd, utskjutande gnistgap och traditionell packning.
Här följer typerna. Gammal Bosch-beteckning inom parentes efter den nya.
W 3 DP (W 280 P 21)
W 3 DP 2 (W 265 P 21)
W 4 DP (W 250 P 21)
W 5 DP (W 235 P 21)
W 6 DP (W 215 P 21)

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-05 19:54 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
http://www.globaldenso.com/en/products/ ... tures.html
Här ser man några av fördelarna med iridium som tål högre temperaturer än platina stift.
Erfarenheten jag har är att även om tillverkaren skriver att Iridium stift bör bytas vid tiotusen mil så går det så bra att köra fjortontusen mil utan att bränsleförbrukningen eller körbarheten påverkas. Ingen skillnad när jag monterade de nya stiften. Iridiumstift används ofta inom tävlingsfordon och behöver inte vara farligt dyra om man letar runt lite.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-12-14 06:34 
Offline

Blev medlem: tor 14-10-09 12:27
Inlägg: 6
Jag installerade tändstift som används av tillverkaren i gasdrivna versioner av min motor, vilket verifierats min förutsägelse om de fina spets tändstift:

- Startar upp omedelbart vid 0°C, utan berikning.
- Minimal ryck på de första 50 meter, då så smidigt som på bensin med motorn fortfarande är kall, återigen utan anrikning
- Mycket smidig tomgång
- Mer kraft, men alla hävdar att för allting ändå.

Det fungerar så stor att den bör anges i stället för bara "nya tändstift" tillsammans med en ny lambdasond och ett nytt bränslefilter för varje ny konvertering, eftersom det gör en stor skillnad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-12-14 18:29 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Tändstift med ädelmetaller ska inte användas på flexfuelmotorer där förbränningstryck mäts med jonisering över Tändstiftets elektroder som på SAAB. Blir stora skillnader i den resulterade joniseringsströmmen beroende på bränslet.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-12-16 11:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Schmockmer skrev:
Jag installerade tändstift som används av tillverkaren i gasdrivna versioner av min motor.


Det verkar vara en bra ide. Iriumstift med sina spetsigare elektroder gör att gnistan hoppar över vid en lägre spänning. Gas och troligtis även E85 har motsats effekt, de kräver en högre spänning, vilket gör de mera svårstartade och att tändsystemets (spolans) isolering kan skadas. (t ex enligt http://www.frontgas.de/infos/autogas-re ... uendkerzen kräver gasol 7000V högre gnistspänning ) Med tanke på att det inte verkar vara så ovanligt att tändspolar i Ford Focus FFV går sönder kanske de skulle må bättre av iridium tändstift.

Jag har haft "vanliga" iridium tändstift och de fungerade bra/bättre än vanliga men de höll dock inte så länge jag hade hoppats, kanske beror det även på att jag har ett wasted spark tändsystem.

Irridiumstiften NGK LPG och DENSO TOUGH har platinum massaelektroder och antagligen gjorde för att hålla längre.
http://www.globaldenso.com/en/products/ ... tures.html
Bild
Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-12-16 13:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Schmockmer skrev:
Med tanke på att det inte verkar vara så ovanligt att tändspolar i Ford Focus FFV går sönder kanske de skulle må bättre av iridium tändstift.


Den typen av tändspole håller precis lika dåligt i bensin-Fordar av samma generation. Om man köper en ny tändspole som reservdel så får man en som är tillverkad av Bosch (inte Motorcraft som originaltändspolen) och som är helt annorlunda konstruerad. Jag misstänker att huvudproblemet är att tändspolen är stumt fastskruvad i motorn och att den förstörs av värme och vibrationer med tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-12-16 18:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha då kan vi knappast skylla på bränslet :-)

Jag förstår iaf varför inte så många bilar har fått iridiumstift standard monterade, NGK LPG LASER LINE 3 kostar 205 kr/st …

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-12-22 23:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu har jag bytt till NGK LPG (Irridium centerstift och platinum på massa strip), de gamla Denso irridium var rejält slitna på två av fyra stiften (centrumelektroden var kortare). Jag tror att de var för varma + att de möjligen inte klarar ett "wasted spark system" där strömmen gåt baklänges genom två stift så bra.

Med de nya "LPG" stift borde de klara både temperatur och wasted spark system bättre. Bilen blev påtaglig snällare på låga varv med, men det hade nog blivit bättre med vanliga nya tändstift också.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011