Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 15-01-13 00:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Silver skrev:
Verkar som den fyrbenta B57582 komponenten har läckt? Hur nu det kan ha gått till, vad jag vet så innehåller inte dom nån sorts elektrolyt som kondensatorer som kan gå läck,, eller om nått annat hänt med den?

Den korrekta benämningen på den kretsen är LM2903N, det är en dubbel operationsförstärkare. Det känns ganska osannolikt att den skulle gå sönder, men det är ju förstås inte omöjligt. Den finns att beställa från ELFA eller Conrad.se och kostar runt en femma. Den 14-beniga kretsen ovanför heter LM2902N och är storebror med fyra interna operationsförstärkare, och kostar ungefär lika mycket.

Är det vita tjockt och kladdigt eller mera tunnt och kristall-likt?
Om det är tunnt, tort och kristalliskt är det antagligen torkat flussmedel eller rester av isopropanol-baserat rengöringsmedel med mycket denaturering i. Borde vara lätt att få bort med vanlig elektronikrengörings-spray från biltema, eller en flaska iso-propanol från apoteket.

Edit: Ser nu att Torbjörn redan svarat på frågan om flussmedel från motstånden till höger i bild. Det verkar absolut källan till "kladdet".

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Senast redigerad av Dr. Mabuse tis 15-01-13 00:20, redigerad totalt 2 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-01-13 00:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
nyfiken skrev:
Det finns en alkohol som heter Isopropylalkohol. Den är tämligen lik etanol kemiskt sett, men inte drickbar!

Jodå, visst går den att dricka! :oops:

Men den är inte alls lika hälsosam som etanol. Och smakar inte alls lika gott. Jag har provat av misstag, i form av koncentrerad spolarvätska (lång historia). Enligt giftupplysningen jag talade med är en munfull inget problem.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-01-13 10:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ingen av de där båda kretsarna har något med kallstartfunktionen att göra.

Ena halvan av BS300 används som buffertkrets för datakommunikation till diagnosuttaget (en funktion som ändå inte används på Volvo med "testdosa" i motorrummet), och den andra ingår i resetkretsen för microcontrollern. Skulle det bli något fel på den så kommer det antingen inte att märkas alls, eller också verkar styrdonet helt dött.

Beträffande BS601 så används två av OP-förstärkarna i den som buffertförstärkare för signalen från LMM, och de andra två används inte alls.

Motortempmätkretsen går i stort sett direkt från pinne 13 på styrdonet till pinne 17 på microcontrollern.
Komponenter däremellan är R109/R110 (de bildar en spänningsdelare tillsammans med tempgivaren), R111 (seriemotstånd för avstörning, överspänningsskydd mm, C103 (avstörning), D113 (klippdiod för överspänningsskydd). Alla de komponenterna utom möjligen D113 är ytmonterade och sitter på kretskortets undersida.

Beträffande byglingarna för att tala om för styrdonet om bilen har kallstartventil eller inte så kan detfinnas två sådana, en kopplad till pinne 19 och den andra till pinne 29. Jag vet dock inte vilken av dem som är till för kallstartventilkodning, respektive kodning för manuell eller automatlåda.
Pinne 29 verkar vara kopplad som ingång på alla LH 2.4 -styrdon, det är en analogingång så teoretiskt sett skulle den kunna få flera olika funktioner genom att byglas med olika motstånd till jord.
Pinne 19 är inte alltid ansluten i styrdonet, och på vissa styrdon, i synnerhet för Saab, kan den vara en utgång.

0 280 000 561 har jag sett i 240 '88B och jag har för mig att det även förekommer i 740.
Jag skulle tro att skillnaderna på styrdon för B230FD-motorn framför allt har med EZ116K-styrdonet att göra - dels ska ju det sköta om EGR på sådana motorer och dels är förmodligen tändförställningskurvorna annorlunda.
Förmodligen går det bra med ...946.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-01-13 11:31 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Har spårat pin 13 bort till det större kvadratiska chippet, men sen vad som händer med signalen däri har jag noll koll på =)
Det hänger 2 byglingar inne vid styrenheten , spårat dem med så det är pin 19 och 29 som gemensamt går till pin 5 som jag förstått är jord av vad jag kunnat läsa ut.

Finns två kontakter som byglingarna sitter på, den ena är svart och den andra är blå, så det är inte så svårt att ta miste på vem som går vart, men frågan är vilken som gör vad.

Tror med att den passar, tändboxen behöver jag ju inte skifta för att bränsleboxen bestämt sig för att gå i förtidspension, så ska plocka i 946 boxen hos fader idag och se vad som sker imorn när den stått över natten igen.
Lite långdraget fel att kontrollera då bilen måste stå över en natt eller en hel dag innan man kan se om nånting man gjort eller bytt gett resultat :|
Startar bilen idag när jag ska iväg så är det boxen som är felet eller iallafall en stor del av det då bilen startat 4 kallstarter utan problem sen jag bytte den,, förutom igår då jag smart nog tryckte på choke då det va + grader ute så den sura till lite, men va bara köra några varv på starten så gick den igång som den skulle
Inte van kallstart i omslagsväder med 4.5mm planad topp då den inte verkar vilja ha mycket choke till det.
När jag körde på 3mm så räckte det med 1sek tryck på choken var morgon när det va under 5/10+ grader ute men nu verkar det som att det helst ska ner på -3/5 grader innan den ska röras.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-01-13 16:17 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Mjaaaa, glädjen varade till idag, då va den tillbaka i sin gamla form när ja skulle starta den,, starta till, surade och stannade, fram med startkablar, gasen i bott, fullt öppet luftspjäll och veva på starten i ett par minuter sammanlagt tills den hosta igång.,, så fort den starta så slog ja av den, vred på nyckeln igen och den starta på ett kick.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011