karlmb skrev:
Ja det är en ren beräkning utifrån spridartiderna vid lambda =1.
Kan ju vara så att beräkningen inte stämmer helt pga förändringar i spridare eller övrigt bränslesystem, får du 0% exakt när du tankat ren bensin? (eller ok 5% i Sverige kanske)?
Ja, tankar jag bensin efter att ha fått tanken så ren som möjligt, ca 5 liter E85 kvar så landar jag i närheten av 5 % i adaption.
torbjorn skrev:
Man bör ju också tänka på att det finns många andra källor till några % avvikelse i adaptionen här och där. Toleranser i bränsletryckregulator och spridare, onoggrannhet i mätning och beräkning av det luftflöde som passerar genom motorn, varierande viskositet hos bränslet beroende på dess temperatur bl a.
När man för ovanlighets skull hittar toleranssatta flödesuppgifter för spridare så brukar toleransen vara i storleksordningen ± 5 %.
Det är sant, saker att beakta och fundera på. Jag har haft ett annat "problem" med att den inte får all luft den vill ha (mReq & mAir i OpenSID diffar 200-250 vid fullgas).
Luftmassemätare beräknar luftmassan i min bil, så det skulle ju kunna vara så att något är galet med den som gör att den får för lite luft och adapterar ner -> sprutar in mindre bränsle som följd av det möjligtvis? Kanske jag har ett luftläckage av mindre typ som är svårupptäckt.
nyfiken skrev:
GL föreslog att man kunde hälla i vanlig T-röd om man ville öka etanolhalten. Och det kan man säkert. Men om man nu känner "ångest" inför den lilla vattenhalten kan man ju hälla i K-sprit i stället, eller?
Det är visserligen inte så billigt, men innehåller en blandning av etanol och isopropanol. Jag har läst mig till att isopropanol är väldigt likt etanol kemiskt sett. (Men jag tror inte det är drickbart? Om nu någon skulle få en idé).
TurboCD: Du kanske kunde göra det i experimentsyfte och se om etanolhalten ökar. Då får du ju samtidigt en koll på om motorns mätning fungerar som den borde göra. Alltså: Du har en "känd" etanolhalt enligt motorns mätning. Så häller du i t.ex 4 flaskor K-sprit, 2 liter. Om du har lite bränsle i tanken från början så borde du få ett mätbart utslag på etanolhalten.
Bra tanke där med K-spriten! När jag har 10-12 liter kvar i tanken skulle jag kunna fylla på 2 liter K-sprit och se hur det beter sig då. Då behöver man inte tillsätta lika mycket heller som vid 56 liter. Jag vet inte så mycket om isopropanol men det verkar fungera även i lite större mängder då den typen av T-sprit jag köpte och prövade ska ha en etanolhalt på 60-70 %, 30-40 % isopropanol enligt säkerhetsdatabladet. Alltså ganska stor del isopropanol, jag har läst att isopropanol kan sota från exemplet när t-sprit med isopropanol används i trangiakök exempelvis, och det låter ju inte som en höjdare dock. Att få tag på denaturerad 95 % etanol utan isopropanol inblandat som vore allra bäst verkar dock vara svårt.
Jag gjorde ett test genom att börja med att tanka upp 59 liter E85 på St1 i Vänersborg.
Efter second adapt visar den 68 %. Kör hem och fyller på 8 liter T-sprit. Kör en extra vända och efter second adapt har den ökat till 73 %
Så det verkar ha bra påverkan på adaptionen med T-spriten.
Fyllde tanken nu igen utan T-sprit och nu är adaptionen nere på 68 % igen.
Jag ska titta vidare på varför den inte får begärd luftmassa för övrigt.