razze skrev:
Sedan en fråga: jag hat märkt att ifall jag trycker gaspedalen i botten, och sedan släpper upp den lite, så har bilen mer kraft när gasen inte är ända i botten. Jag gissar att detta beror på fullgasanrikning som inte alls är optimerad för etanol, och att bilen får fel bränsle/luftblandning. Kan detta vara skadligt för motorn ifall blandningen är för mager?
Nej, det är inga problem. Det vanliga är att bensinbilar har för kraftig fullgasanrikning för E85, jag har varit med om ett fall (Ford Escort från ca 1997) hade så mycket fullgasanrikning att den efter konvertering med ett piggybacksystem surade ner sig vid segdragning på fullgas.
Skulle fullgasblandningen trots allt vara lagom för bensin men för mager för E85, så kyler ju en E85/bensin/luft-blandning ändå många gånger bättre än vad en ren bensin/luft-blandning gör, så risken för motorskador är alltid mindre vid blandtankning än vid ren bensindrift.
Märker du några andra tecken på lite väl fet blandning vid fullgas (t ex att den ryker svart eller att det luktar oförbränt om avgaserna)?