biltema 10w30 skrev:
Låter mer som att motorn får för lite bränsle än på sonden om den inte går sämre med sonden bortkopplad, för lågt bränsletryck eller bränslepump som inte lirar med
Har c:a 60% större spridare och kör på c:a 4,5 kg tryck och motorn varvar ut tills stoppet sätter in på 3-ans växel (vågar inte på 4-an med dubbade vinterdäck på) och man känner tydligt när vridmomentet "kommer". Voltmätaren (kopplad direkt på kabeln till sonden) visar drygt 0,8V (ganska stadigt). Höjer jag trycket, stiger V. Sänker jag trycket, sjunker V. Sänker jag för mycket (det rör sig om några hg upp eller ner) då hamnar V på under 0.09V. Det finns ett "mellanläge" precis innan V sjunker under 0,1 då V börjar fladdra lite mellan 0,1 och 0,4V ungefär. Motorn betedde sig så här när jag (äntligen) fått den att gå riktigt för några år sedan efter att jag slitigt mitt hår i förtvivlan sedan jag fick bilen (körde då på bensin). Jag hade ingen justerbar BTR då. Motorn mycket då bättre utan Lambda och jag köpte då en ny (oskarvad) Lambdasond på Biltema och bilen har fungerat jättebra, tills tidigt i höstas när bränsleförbrukningen ökade igen och det började komma felkoder. 2-2-1, 2-3-1, 2-3-2 och även 2-1-2, 3-1-1 och 3-1-2 har dykt upp ibland, då endast när jag "hållit på" och "grejat" med den. Nu när jag bytte främre avgasröret så har det inte varit felkoder på ett tag, men det började igen för ett tag sedan. Tror det kan vara i samband med att jag höjde bränsletrycket efter besiktningen. Då var den ju väldigt snål, 0.0 på CO, 53 på HC och 1,07 på Lambdavärdet. Då gick den inte riktigt 100, den går betydligt bättre nu. Vad kan det vara om det inte är en (fungerande men inte bra) Lambdasond. Går motorn bättre utan (går då i "limp home mod") än med kan den Lambdan ju inte fungera "optimalt". Hade motorn gått sämre utan Lambda kan ju misstänka att Lambdan fungerar. Eller hur??
Bränslepumpen är för övrigt något år gammal Biltemas "044" pump byggd för högre flöde och högre tryck än "original"