Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En fråga mitt i sommaren
InläggPostat: fre 18-06-22 18:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En bekant har en Toyota laddhybrid. Den har ju dels ett stort 400 volt batteri för driften. Men den har också ett mindre 12-volt batteri för start av förbränningsmotorn.
Det lilla batteriet får laddström av det stora, men bara när man kör med bilen. Om man inte är så flitig bilist så blir 12-voltbatteriet dåligt med eftersatt laddning. Min bekant tänker sig då att koppla till en vanlig Ctec-laddare som kan fylla på 12-voltbatteriet när bilen inte används. Han har kollat, om man inte har stoppat i nyckeln och vridit TILL, så är batterierna separerade från varandra. Han har funderingar på en mer eller mindre fast installation. Men med min arbetserfarenhet, 25 år i branschen, så förordar jag en regelrätt installation för 230 volt AC med ett kabelintag och kabel i en flexslang som vilket motorvärmarintag som helst. Det finns ju färdiga både Calix/Volvo och Defa. Calix/Volvo har den fördelen att dom har, som jag tror och vill minnas, vanliga 6,3 millimeter flatstift och hylsor i sina "specialkontakter" om man tänker göra något eget kablage.
Minns jag rätt, är det 6,3 x 0,8 mm flatstift i Calix/Volvos kontakter på deras tillbehör till motorvärmare?
Jag har haft ett "mätexemplar" men har inte kvar det längre. Jag vet att Defa har runda stift och hylsor i någon ovanlig diameter, som inte är så lättöverkomlig.

Biltema har också ett kabelintag, men det är av den "gammaldags" sorten som man skruvar fast utanpå någon lämplig plats på bilen. Calix/Volvo och Defa har snygga kontakter som går att "fälla in" någorlunda så att det blir lite bättre väderskyddat och mindre synligt. Men då får man såga upp ett hål i karossplåten någonstans. Och jag vet inte hur deras kontakter till enheterna ser ut.
Det finns en annan tänkbar variant med dom här flatstiftskontakterna. http://www.polarheater.com/product/5/defa-calix-adapter en finsk firma, säljer adaptrar som man kan koppla mellan Calix/Volvo och Defa tillbehör. Då tänker jag att man tar en sådan adapter med ingång för Calix och "öppnar" den i andra ändan (Det är bara en liten rund plastpinne, kanske max 10 cm lång) och gör en snygg övergång till laddarens 230 voltkablel. Man får väl försegla det på något vis så att det blir säkert och sitter kvar. Kanske monterat i någon dosa av något slag?

Finns det några åsikter om det här?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-06-22 23:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kan också klippa bort den "interna" snabbkopplingen från ett motorvärmarintag av önskat fabrikat, och ansluta flexslang och den kabel som finns innanför med sedvanliga genomföringar mm till en lämplig kopplingsdosa.
Kabeln inuti flexslangen brukar vara en gummikabel, REV 3G1,5 eller liknande. Äldre Defa-materiel kan ha en plastisolerad kabel, typ RKK.

När det gäller motorvärmarintag så föredrar jag Calix framför Defa. Mindre risk för varmgång och mer hållbart skyddslock. På Defa är gångjärnet mycket bräckligt och går lätt sönder om man försöker öppna ett fastfruset lock.

Jag är ganska säker på att det är vanliga 6,3 x 0,8 mm flatstift i Calix snabbkopplingar. Modernum har också haft en egen typ av snabbkoppling med sådana flatstift, som inte är kompatibel med Calix.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-06-23 10:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
OK! Tack för detta. Det för planeringen lite framåt. Vi får se hur det slutar och blir installerat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-06-28 09:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
12V bly-batteriet i en Prius laddas med ganska låg spänning för att undvika sulfatering, så extra laddning är en bra ide.

Jag skulle då även passa på att montera en motorvärmare och kupevärmareuttag, förbränningsmotorn startas annars bara för att värma upp den och kupén och om man har värmd den med el innan så slipper dan slösa bort bränsle för det.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-07-02 21:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Du har inte funderat på att bara plocka en låg ström för en konstant underhållsladdning från det stora batteripacket?

Typ en DC-DC konverter som lämnar 13,2 eller 13,5volt konstant spänning, och max 50mA
Med tanke på hur många KWh det är i det stora batteriet skulle knappast märkas...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-07-03 05:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ja, tack för ert engagemang. Men det gick fort i händelserna här. Min bekant bytte bil häromdagen till en ny Toyota Yaris. Den har lite annorlunda och modernare teknik och min bekant försöker lära sig det viktiga. Handboken finns inte handgripligen, utan på internet på någon webbsida. Den har 582 sidor i PDF-format. Vad han har lyckats komma fram till är att man tycks ha löst 12-volt batteriladdningen på något annat sätt?
På Prius var det ett känt fel att 12-voltbatteriet inte höll måttet om man inte använde bilen varje dag.
Däremot visade sig "Priusen" motsvara Aryans förslag. Den hade en fabriksmonterad motorvärmare (Defa ?) men ingen batteriladdare. Det satt en avklippt ringkabelsko på 12 voltbatteriet vilket då vittnar om att det har troligen tidigare funnits en Cetc-laddare eller liknande. Och motorvärmaren och intaget i grillen var mycket diskret monterat så man såg det inte i första anblicken. Min bekant köpte den bilen begagnad. Och nu har han som sagt en ny Toyota Yaris.

I sammanhanget när vi ändå pratar om batterier, så fick jag byta batteri i min V70 2.0F -08 senhösten 2017. Det batteriet blev 10 år och 2 veckor. Det får väl anses som en tämligen normal genomsnittsålder på ett bilbatteri? Bilen levererades till förste ägaren veckan efter nyåret 2008. Jag har en Ctec-laddare, men inte fast ansluten. Dock har jag den lilla snabbkontakten så jag behöver inte lossa kåpor och ansluta klämmor m.m.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-07-05 17:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Spontant så tycker jag att 10 år låter som en bra bit över genomsnittslivslängd för ett start blybatteri

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-07-05 20:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Originalbatteriet till min Ford Focus blev nog drygt 10 år. Men det var märkbart svagt de två sista vintrarna, och hade jag inte hjälpt upp det med desulfatering på slutet så skulle jag nog ha fått byta det redan efter 7-8 år.
Jag skulle nog vilja säga att normal livslängd på startbatterier är sådär 5-8 år. Om batteriet inte ens klarar 3 år så finns det anledning att vara missnöjd (eller fundera på om batteriet har vanvårdats på något sätt - t ex fått stå urladdat länge, frusit, blivit ständigt överladdat under körning etc).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-07-06 15:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Håller med att de flesta bilars startbatterier nog inte klarar 10 års livslängd. I en flexifuelbil -som ju kan vara är lite trögare att starta på vintern– kan batteriet ta mera stryk och skulle man kunna tänka sig att batteriets livslängd är något kortare, om det inte sitter lite större batterier (t ex från motsvarande diesel version ) än i bensinversionen.

Om jag inte mins fel ger Biltema 4-års garanti på en del av sina finare startbatterier vilket jag tycker är generös eftersom de inte kan kontrollera hur batteriet (van)skötts, troligtvis räknar de med att många inte minns det eller har tappat bort kvitto om batteriet efter 3 år slutar fungera.

I en Prius laddas blybatteriet med endast 13,5V (när tändningen är på) troligtvis utan temperatur kompensation se
http://www.nkirkby.net/how-to-turn-on-t ... converter/
Alltså hinner blybatteriet knappast bli laddad till 100% och än mindre till en spänning som desulfaterar batteriet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-07-06 21:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:
I en Prius laddas blybatteriet med endast 13,5V (när tändningen är på) troligtvis utan temperatur kompensation se
http://www.nkirkby.net/how-to-turn-on-t ... converter/
Alltså hinner blybatteriet knappast bli laddad till 100% och än mindre till en spänning som desulfaterar batteriet.

Se där... där har vi det. 13,5V fungerar bra som konstant underhållsladdningsspänning för ett AGM-batteri. Jag förstår bara inte varför den bara ska ligga där när tändningen är på... Bara att brygga den så den laddar kontinuerligt, et voila!
(och dubbelkolla att det är ett AGM-batteri)

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-07-07 14:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Antagledningen att inte ha DC converter permanent inkopplat är kanske att Toyota inte ville ta risken att stora laddas ur helt pga någon glömt stänga av en lampa eller så.

Men Det beror väll ganska mycket på batteriets temperatur om 2,25V per cel är lagom som underhållsladdning? En riktig temperatur-kompenserat 3 stegs laddare hade varit bättre.

Iom att Prius stora batteriet har en nominal spänning av 200V - 288V DC beroende på modell så borde man f.ö. kunna använda många moderna switchande batteriladdare som funkar med typ 90-240 AC eftersom de ändå har en likriktare direkt och alltså internt fungerar med ca 128V - 340V

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011