Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 18-08-25 12:56 
Offline

Blev medlem: lör 18-08-25 12:52
Inlägg: 8
Hej! :D

Jag har en Volvo s80 2,4 170 Hk från 1999 som jag skulle vilja etanolkonvertera.

För några år sedan köpte jag en Volvo 850 GLT 170 hk -92 som var etanolkonverterad (tänkte som jag har förstått är det typ samma motor) och den jag köpte den av hade bara bytt till större spridare så funkar det att göra på denna med eller måste mer göras?

Tacksam för svar. :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-08-25 14:01 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
25 - 30% större spridare inget mera, den blir svårstartad vid kall väderlek, med det är kanske bekant...
mot det finns många idéer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-08-25 18:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En bekant har i många år kört en S80 med samma motor, konverterad med ett piggybacksystem (tror det är Flexitune). Det har fungerat utmärkt, två spridare får dela på en av piggybacksystemets utgångar eftersom det bara fanns fyra.
Jag tror en beskrivning av konverteringen finns någonstans på detta forum. Enda direkta problemet var att det var lite bökigt att ta sig ner i botten av lådan med olika styrdon för att komma åt kontaktdon och kablar för att koppla in sig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-08-25 19:44 
Offline

Blev medlem: lör 18-08-25 12:52
Inlägg: 8
svante skrev:
25 - 30% större spridare inget mera, den blir svårstartad vid kall väderlek, med det är kanske bekant...
mot det finns många idéer.


Hur vet jag vilka spridare jag ska ha då?

Vet inte vilka som sitter i just nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-08-26 08:22 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
det säkaste är ta loss en spridare och läs av typkoden som står på, det finns tabeller som visar flödet, och vilka som kan passa som ersättare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-08-26 19:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Å andra sidan blir ett piggybacksystem ofta billigare än en uppsättning spridare från skroten. I synnerhet om den spridartyp man vill få tag i visar sig vara en som är eftertraktad t ex bland motortrimmare, och därför ligger högt i pris.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-08-28 10:39 
Offline

Blev medlem: lör 18-08-25 12:52
Inlägg: 8
torbjorn skrev:
Å andra sidan blir ett piggybacksystem ofta billigare än en uppsättning spridare från skroten. I synnerhet om den spridartyp man vill få tag i visar sig vara en som är eftertraktad t ex bland motortrimmare, och därför ligger högt i pris.


Vilka piggybacksystem finns det för 5 cylindrig?

Mina spridare ser ut så här dock lånad bild:

Bild

Nummret på den är: 9125821

Frågan är vilken spridare kan jag köra med som är 25-30% större?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-08-29 10:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Använd ett piggyback för 4-cylindrig motor och låt två spridare (till två cylindrar som ligger intill varandra i tändföljd) dela på samma utgång från piggybacksystemet. Den utgång från bilens styrdon som inte kommer till användning får man koppla till ett belastningsmotstånd så att styrdonet inte sätter felkod för avbrott i spridare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-08-29 14:02 
Offline

Blev medlem: lör 18-08-25 12:52
Inlägg: 8
torbjorn skrev:
Använd ett piggyback för 4-cylindrig motor och låt två spridare (till två cylindrar som ligger intill varandra i tändföljd) dela på samma utgång från piggybacksystemet. Den utgång från bilens styrdon som inte kommer till användning får man koppla till ett belastningsmotstånd så att styrdonet inte sätter felkod för avbrott i spridare.


Har du några namn på bra och billigt piggyback system?

Funderar på Flexitune men vilken av uttagen har jag?

ex EV1 och EV6

Men den kan man göra om att köra en som styr 2 st med tanke på den är upp till 4 cyl och hur gör man det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-08-29 15:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det följer ju normalt inte med något färdigt kablage med Flexitune, utan man skarvar in den i bilens kabelstam vid insprutningsstyrdonet. Och på en S80 finns det ju gott om plats i torr och ren miljö för att göra detta, i lådan med styrdon framme till höger. Se https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6055

Spridaren på bilden har EV1, om du ska göra i ordning ett nytt kablage vilket nog inte är nödvändigt.

Inkopplingen av två spridare till samma utgång på piggybacksystemet gör man utan vidare i dess skruvplint.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-08-30 09:44 
Offline

Blev medlem: lör 18-08-25 12:52
Inlägg: 8
torbjorn skrev:
Det följer ju normalt inte med något färdigt kablage med Flexitune, utan man skarvar in den i bilens kabelstam vid insprutningsstyrdonet. Och på en S80 finns det ju gott om plats i torr och ren miljö för att göra detta, i lådan med styrdon framme till höger. Se https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6055

Spridaren på bilden har EV1, om du ska göra i ordning ett nytt kablage vilket nog inte är nödvändigt.

Inkopplingen av två spridare till samma utgång på piggybacksystemet gör man utan vidare i dess skruvplint.


Jag vill inte hålla på med sånt som jag inte kan.

Finns det inga kit som är färdiga plug and play?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-08-30 10:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den gamla Flextek en gång i tiden levererades med färdiga kablage, men de var av så dålig kvalitet att man ofta fick göra om dem.
Bioadapter har också färdiga kablage, men de finns inte för 5-cylindriga motorer, i så fall får man köpa två 4-kanaliga system.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-08-30 12:27 
Offline

Blev medlem: lör 18-08-25 12:52
Inlägg: 8
torbjorn skrev:
Den gamla Flextek en gång i tiden levererades med färdiga kablage, men de var av så dålig kvalitet att man ofta fick göra om dem.
Bioadapter har också färdiga kablage, men de finns inte för 5-cylindriga motorer, i så fall får man köpa två 4-kanaliga system.


Problemet är i listan här på forumet över piggybacksystem så är många inte kvar som Bioadapter.

Vart kan man få tag i dom nu ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-08-31 09:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har inte Obormot skrivit något om saken? Jag har för mig att först försäljningen och sedan även produktionen flyttades till Tjeckien när det började bli för oroligt i östra Ukraina.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-09-03 22:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag är ganska säker på att jag har sett BSR sälja Etanolprogram.

Hittar inga nu hos BSR.

Inga på AutoTech Motor heller. Men om man ringer till dem så tror jag nog att de kan plocka ihop ett program. Utan turbo är det ju inte lika många parametrar att hålla reda på.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011