Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 18-11-27 07:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De sista årsmodellerna av Citroën SM hade faktiskt insprutning - Bosch D-jetronic.

Men om man ska montera på ett modernare motorstyrsystem i efterhand så föreslår jag nog att man siktar på något beprövat som har tillverkats i miljontals exemplar och bevisligen fungerar. Man skulle t ex kunna lyfta över ett EEC-IV -system från en Ford Scorpio med V6-motor. Det finns varianter både utan och med lambdareglering, den senare reglerar bankerna individuellt via dubbla lambdasonder.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-11-27 07:52 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Bra tips.
Då får jag kolla lite mer om hur den fungerar. Gasspjäll och sånt.
Hur mycket plats på avgasröret tar en bredbandslambda?

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-11-27 13:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Som vilken lambdasond som helst. Man måste ordna ett gängat hål M18 x 1,5 och plan anliggningsyta för en packning (som en tändstiftspackning) runt det. Räkna med att lambdasonden bygger upp till 6-7 cm utanför hålet, och sen är det en kabel som inte går att böja riktigt hur tvärt som helst.

Biltema säljer gängade bussningar för ändamålet, nr 79-920

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-11-30 11:13 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Är säkert en bra ide att satsa på ett pålitligare system än vad man får med ett billigt eftermarknadssystem. Jag tycker att mitt megasqurt, ms1v3, som jag har i audin är lite lynnigt, men det största problemet r att givare och deras kontaktstycken är lite rackliga och sånt går ju att förbättra. Är det inte problem med mappnningen om man tar ett system från Forden? En fördel med megasquirt är ju att man ganska enkelt (och tillförlitligt, tycker jag) kan mappa bränslet medans man kör bilen och är alltså inte beroende av att gå in på en dynamometer varenda gång man ändrar på nåt i motorn.
Vet dock inte om jag skulle satsa på det i en bil som måste vara ute på vintern o tampas med saltspray och fukt, mm
/Lars


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-11-30 12:45 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Hmm..
Jag börjar nog få lite kalla fötter.
Kanske i alla fall bara större munstycken till och börja med.

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-11-30 16:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
lekman skrev:
Är säkert en bra ide att satsa på ett pålitligare system än vad man får med ett billigt eftermarknadssystem. Jag tycker att mitt megasqurt, ms1v3, som jag har i audin är lite lynnigt, men det största problemet r att givare och deras kontaktstycken är lite rackliga och sånt går ju att förbättra. Är det inte problem med mappnningen om man tar ett system från Forden? En fördel med megasquirt är ju att man ganska enkelt (och tillförlitligt, tycker jag) kan mappa bränslet medans man kör bilen och är alltså inte beroende av att gå in på en dynamometer varenda gång man ändrar på nåt i motorn.
Vet dock inte om jag skulle satsa på det i en bil som måste vara ute på vintern o tampas med saltspray och fukt, mm
/Lars


Skulle tro att bränslemappningen inte är något större problem om man tar ett system med adaptiv lambdareglering från en motor med ungefär samma cylindervolym.
När det gäller tändförställningen så borde en bra början vara att efterlikna den gamla fördelarens mekaniska tändförställningskurvor.
Möjligen kan det behöva laboreras en del med tomgångsstabiliseringen, Citroën SM-motorn har ju ganska "vassa" ventiltider med stort överlapp, och är väl inte lika stabil i sig på tomgång som den mer traktormässiga Ford V6-motorn.

En sak att fundera på om det ska tillverkas ett insugningsrör för insprutning (originalinsugningsrör från en SM IE lär väl varken vara lätt eller billigt att få tag på), är att SM-motorn ju är en ganska direkt föregångare till den s k PRV-motorn som satt i Peugeot 604, Volvo 260/760 m fl bilar. Undrar om det kan vara möjligt att anpassa ett PRV-insugningsrör så det passar på SM-motorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-12-03 11:10 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Vet att det finns Saabsystem som det finns metoder framtaget för mappning för lekmannen, vilket väl borde vara en förutättning för att få ett alien-system att fungera optimalt.
Att helt sonika välja lämplig storlek på spridare och bränsletryck för att få till en blandning vid fullast som är OK och sen låta regleringen ta hand om resten kan väl kanske fungera, iof men med eftermarkndassystem är det ju just det som är grejen, att man enkelt kan gå in o mappa, uppvärmningskarakteristik, pulsbredd när man kör startmotorn, mm.

All info om vad man kan komma åt att göra i styrsystem från olika bilar vore intressat!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-12-03 14:55 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
T5, T7, T8-Suite till Saab så kan du göra allt du efterfrågar.

https://txsuite.org/

T7 går att köra på V6-motor men utan laddtrycksstyrning.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-12-06 13:28 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
OK
Tack
Fast, jag inser ju att mina bilar är femcylindriga, så jag kan väl inte använda system från Saab. Finns inte motsvarande möjligheter med motorboxar från Volvo?
/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-12-06 16:25 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
lekman skrev:
OK
Tack
Fast, jag inser ju att mina bilar är femcylindriga, så jag kan väl inte använda system från Saab. Finns inte motsvarande möjligheter med motorboxar från Volvo?
/


Men det kanske inte är svårare än när jag konverterade min 3-cylindriga Smart Roadster med en Flexitune för 4-cylindriga. Man lämnar en utgång tom. Eller är det så att man har 2 lambda?

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-12-07 10:58 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag kan tänka mej att det kan gå att få till 5 cylindrar på insprutet, förutsatt att man inte tänkt sej köra sekventiellt, om man lyckas med att få in en femte utgång att styra spridaren med men eftersom systemet är designat att hålla rätt på tändning till en fyrcylindrig så ligger det nog helt utom min kompetens att få det att hantera fem tändpulser på 360°.
Fördelen med eftermarknadssprut är ju att allt detta är flexibelt, antal cylindrar, sekventiellt eller inte, mm.
Jag får nog hålla mej till att tycka att det är synd att det inte finns samma möjligheter att laborera med motorstyrningar till Volvos femcylindriga motorer, vilket ju vore mumma för mej

/Lars


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-12-07 14:18 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
krassegrand skrev:
lekman skrev:
OK
Tack
Fast, jag inser ju att mina bilar är femcylindriga, så jag kan väl inte använda system från Saab. Finns inte motsvarande möjligheter med motorboxar från Volvo?
/


Men det kanske inte är svårare än när jag konverterade min 3-cylindriga Smart Roadster med en Flexitune för 4-cylindriga. Man lämnar en utgång tom. Eller är det så att man har 2 lambda?

Jörgen

Saab T5 har en med spridare #1 parallellkopplad utgång till EDU - Instrumentdatorn för att mäta pulslängd och beräkna bränsleförbrukning. Jag kommer inte ihåg vilken drivning den har men det kan ju lösas så kan man där köra femcylindrigt med bränsle (lite ruffligt då det inte blir riktigt sekventiellt) och laddtrycksstyrning så får original tändsystem slå gnistan rätt.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-12-09 16:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
När det gäller tändförställningen så borde en bra början vara att efterlikna den gamla fördelarens mekaniska tändförställningskurvor.
Möjligen kan det behöva laboreras en del med tomgångsstabiliseringen, Citroën SM-motorn har ju ganska "vassa" ventiltider med stort överlapp, och är väl inte lika stabil i sig på tomgång som den mer traktormässiga Ford V6-motorn.

En sak att fundera på om det ska tillverkas ett insugningsrör för insprutning (originalinsugningsrör från en SM IE lär väl varken vara lätt eller billigt att få tag på), är att SM-motorn ju är en ganska direkt föregångare till den s k PRV-motorn som satt i Peugeot 604, Volvo 260/760 m fl bilar. Undrar om det kan vara möjligt att anpassa ett PRV-insugningsrör så det passar på SM-motorn.


Som Citroën entusiast kan jag bara instämma att en SM är en super cool bil (grattis!) och att det förstås är en jättebra ide att konvertera den för E85.

Vad gäller alternativ för tändsystemet är SM motorn lite udda eftersom det egentligen är en V8 där det saknas 2 cylindrar och den inte tänder regelbundet (90° och 150°) men det vet ni säkert redan och det finns en andra motorer som har det.

Här finns lite tips om alternativa tändnings lösningar http://www.citroen-sm.org/wiki/index.php/Ignition

Jag tror dock att jag skulle börja med att tillverka 3 huvudmunstycken som har 40% större yta än original samt tomgångsmunstycken som är minst 50% större (de justerar man ju ändå med CO skruven). Det kommer säkert att kunna funka riktig bra, med E85 är motorn inte heller lika känslig för att gå lite fet eller mager som med bensin.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-12-09 17:49 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
aryan skrev:
torbjorn skrev:
Jag tror dock att jag skulle börja med att tillverka 3 huvudmunstycken som har 40% större yta än original samt tomgångsmunstycken som är minst 50% större (de justerar man ju ändå med CO skruven). Det kommer säkert att kunna funka riktig bra, med E85 är motorn inte heller lika känslig för att gå lite fet eller mager som med bensin.


Jag tror att detta är vad jag börjar luta åt.
Man kan ha en extra tank (typ en båttank) och växla mellan bensin och E85 utan att behöva köra på blandningar av E85 och bensin (vilket ju inte är ett problem vid mina tidigare konverteringar av insprutade bilar).

Jag har ganska mycket 98 oktan i tanken som det är nu.

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-12-10 10:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja jag skulle i varje fall börja, att bygga om till insprutning osv kan man altid försöka att göra senare om man vill.

Med en extra tank kan du också enkelt prova hur den utan kovertering går på E10 E15 E20 osv. Klarar den E20 eller mer utan effektförlust kan man nog utgå ifrån att den gick lite fet på bensin och då behöver kanske inte huvudmunstycket ökas lika mkt.
Å andra sidan borde väll också stiften bli sotiga om den altid går för fet på bensin.

/Aryan

PS Eftersom SM’s Maserati V6 motorn kan ses som två sammanbyggda 3 cylinder motorer med 45° fas-förskjutning borde man teoretiskt kunna använda en dubbel uppsättning insprutnings- och tänd-system från två 3 cylinder motorer som i Smart fortwo Om jag inte tänker fel så skulle systemen isf kunna ta hand om var sin sida av motorn och du bör då också ha 2 lambda sensorer, en för varje sida.Med en dubbel uppsättning av smart "74KW Injectors" borde man kunna klara bränslebehovet, de används ju även i V6 motorer med högre effekt se https://www.evilution.co.uk/info/inject ... ations.htm

Det kanske blir too smart for one Citroën?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011