Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VW Gol mk4 -00 etanol?
InläggPostat: mån 19-05-27 23:39 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Hej, jag har rätt nyligen köpt mig en Golf 4 från 00. Funderar på om en sån går etanolkonvertera, börjar bli trött på ständigt skenande bensinpris. Bilen drar i nuläget ca 0.85 blandat körning, lite väl tung fot ibland haha!

Min enda erfarenhet av etanol har jag haft i en okonverterad volvo 740 med mekaniskt insprut som jag tankade 100% i.

Jag är helt lost när det gäller Vws motorer, vet bara att jag har en 1.6 sf vad det nu innebär!

Har tidigare tänkt skaffa ännu en gammal 740 och konvertera denna gång, men slog mig nu att golfen drar ju redan lite mindre soppa än en gammal volvo så den kanske är lite bättre att börja med?

Vad behövs göras?
På en gammal volvo rödblock har jag läst mig till att plana topp större spridare och nån kallstartslösning ska räcka men antar att golfens motorstyrning inte lär gilla när man börjar pilla med sånt.

Länka gärna till någon gammal tråd om det finns, försökte söka nyss men hittade inget som var till nytta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Gol mk4 -00 etanol?
InläggPostat: tis 19-05-28 10:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är i princip samma sak som på alla andra 90- och 00-talsbilar med elektronisk (indirekt) insprutning. Inget unikt för att det är just en VW Golf. Och samma saker finns beskrivna i många tidigare trådar.
När man har med VAG-bilar att göra så bör man ange motortyp genom att tala om motorkoden. Den brukar stå på en skylt på kamremskåpan "Bei Prüf- und Einstellarbeiten bitte Kennbuchstaben XXX beachten" samt på bilens utrustningsskylt som vanligtvis finns under bagagerumsmattan eller i reservhjulsbaljan.

Kolla via OBD-uttaget hur lambdaregleringen beter sig (LTFT eller andra liknande parametrar), om den visar sig slå i botten eller felkoder dyker upp när du kör på E85, så bör någon konverteringsåtgärd vidtas även om motorn till synes går bra.
En svensksåld VAG-bil från '00 har förmodligen ingen motorelektronikvarningslampa (på den tiden försåg VAG bilarna med sådan lampa bara i länder där det var myndighetskrav, t ex USA), så man måste koppla in diagnoskabel för att se om det dyker upp felkoder.
Den mest praktiska konverteringsåtgärden brukar vara att koppla in ett piggybacksystem, då brukar man också få kallstartsfunktion på köpet.

Kompressionshöjning eller andra mer handgripliga åtgärder på motorn brukar inte behövas. Visst kanske man kan få ner bränsleförbrukningen en aning med höjd kompression, men inte så mycket att man har någon chans att tjäna in kostnaden och tiden för arbetet inom rimlig tid.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Gol mk4 -00 etanol?
InläggPostat: tis 19-05-28 11:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
VW golf från 2000 har inte OBD2 kompabilitet

en slurk E85 för en 100:-/dring, resten bensin får den att piggna till

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Gol mk4 -00 etanol?
InläggPostat: mån 19-06-03 14:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag kan ha en fullbestyckad fuel-rail med GTI-spridare till Golf liggandes hemma. Dessa kan passa för en etanol-konvertering. (Jag hade skaffat den för en konvertering av min dåvarande Peugeot 605, men valde tillslut piggy-back)

Det var ett par år sedan jag såg den senast, den kan vara slängd redan, men hittar jag den hemma kan jag skicka den för frakt-priset.
Kolla upp motor-variant, så kan vi se om den passar.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Gol mk4 -00 etanol?
InläggPostat: mån 19-06-03 20:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
biltema 10w30 skrev:
VW golf från 2000 har inte OBD2 kompabilitet

en slurk E85 för en 100:-/dring, resten bensin får den att piggna till


Hårdvarumässigt är den OBD II -kompatibel men exemplar sålda i andra länder än USA och Canada är inte mjukvarumässigt kompatibla. Man får använda en "dum" ISO 9141-kabel och VAG-COM, VCDS eller liknande programvara.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Gol mk4 -00 etanol?
InläggPostat: tis 19-06-04 13:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag har för mig att det fanns något program som hette Wikilinks? där man kunde komma åt och ändra många parametrar, bland annat larmgränser för LTFT. Tittade inte mer på den, eftersom jag körde Peugeot på den tiden.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Gol mk4 -00 etanol?
InläggPostat: mån 19-06-10 12:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Dr. Mabuse skrev:
Jag har för mig att det fanns något program som hette Wikilinks? där man kunde komma åt och ändra många parametrar, bland annat larmgränser för LTFT. Tittade inte mer på den, eftersom jag körde Peugeot på den tiden.


Heter det inte Lemmiwinks eller något sånt? Men det är bara användbart för modernare VAG-bilar, en tumregel är att det fungerar på de modeller som har elektroniskt gasreglage men inte på de som har gaswire.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Gol mk4 -00 etanol?
InläggPostat: mån 19-06-10 14:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Lemmiwinks hette den säkert. Det var jag som mindes fel...

Fuel-railen jag hade liggandes har redan gått till skroten. Tyvärr.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Gol mk4 -00 etanol?
InläggPostat: lör 19-07-20 18:56 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Okej, efter ett snack med en vwmek har jag bestämt mig för att köra e85 okonverterat. motorlampan kommer börja lysa men skulle bara vara lambdan som inte redigt gillar e85 så fanns inga större risker med det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Gol mk4 -00 etanol?
InläggPostat: tis 19-07-23 16:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Lambdasonden har inget emot E85, däremot kommer motorstyrsystemet att sätta felkod och tända varningslampan för att lambdaregleringen kommer utanför tillåtna gränser.
Om du ska köra okonverterat, så bör du hålla koll på att inte lambdaregleringen "bottnar" helt och hållet. Antingen genom att mäta spänningen från lambdasonden och se att den pendlar mellan 0 och 1 V under körning, aldrig (bortsett från möjligen vid långvarig motorbromsning) ligger fast på 0 V, eller genom att via OBD-kabel hålla koll på att lambdaregleringsparametrarna (antingen heter de LTFT och STFT i den vanliga OBD-värden, eller också heter de något i stil med additiv och multiplikativ lambdareglering i VAG-COM-världen) "lever" och inte lägger sig klistrade mot något gränsvärde.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011