Husse97 skrev:
Som sagt jag är allergisk mot att man kopplar in onödiga saker på insuget.
Vevhusventilationen kommer ja köra öppen, det tar emot att behålla luftförvärmningen och egr är jag väldigt skeptisk mot att behålla. Att köra in avgaser i insuget finns väl inget positivt med?
Förstår inte riktigt vad jag ska ha lambda regleringen till? En förgasarbil har ju ingen sån och dom går ju trots väder. En lh2.4 har ju visst en tempgivare för insprutningen och den tycker jag borde duga gott och väl för att insprutningen ska reglera vid olika temperaturer?
Bilen har troligen ingen fungerande lambda ändå, den var urkopplad vid inköp och någon felkod fanns det ej på den. En lh 2.4 brukar ju även dra mer bensin med trasig lambda men denna drar runt litern oavsett om den är inkopplad eller ej. Kanske är den redan bortprogramerad?
Så du kör alltså helt utan spjäll till förvärmningen? Så motorn får varmluft hela tiden eller har du kvar intaget vid grillen? Vad gör tvättsvampen?
Sluten vevhusventilation gör, om den är välkonstruerad, att vevhuset och utrymmet innanför ventilkåpan håller sig renare och oljan klarar sig längre tid mellan oljebytena. Dessutom är sluten vevhusventilation ett lagkrav ända sedan någon gång i slutet av 60-talet.
LH 2.4 har en motortempgivare som används för att styra kallstarts- och varmkörningsanrikning samt bestämma när under varmkörningsförloppet lambdaregleringen ska sätta igång. Men systemet har ingen lufttempgivare, så det har ingen möjlighet att ta hänsyn till varierande temp på insugningsluften. Den saken får lambdaregleringen sköta istället.
Det är om lambdasignalen är kortsluten till jord (i vissa fall kan en lambdasond gå sönder på det sättet), som LH 2.4 ger kopiöst fet bränsleblandning och därmed hög bränsleförbrukning. Om det är avbrott på lambdasignalen så att bara den ena halvan av fönsterkomparatorn på ingången i styrdonet är aktiverad, så tolkas det som oansluten lambdasond och då går systemet på de "mappade" värdena.
Men luftmängdmätaren är så pass oprecis vid små luftflöden (tomgång, dellast mm), att det inte alls är säkert att det blir önskad bränsleblandning varje gång om inte lambdaregleringen ständigt är framme och korrigerar.
Det finns goda anledningar till att massproducerade insprutningssystem avsedda att gå utan lambdareglering, ALDRIG har en luftmängdmätare av varmtrådstyp. Där är det antingen mekanisk LMM som gäller, eller i vissa fall mätning av undertryck i insugningsröret + gasspjälläge.
På E85 brukar det bara vara bättre ju mer förvärmning man får, med tanke på bränslets höga förångningsentalpitet (temperaturen hos en E85/luft-blandning sjunker ju teoretiskt sett 86 °C när dess inneboende värme har gått åt för att förånga etanolen). Edvard Hubendick rekommenderade på sin tid (det gällde iofs förgasarmotorer) en lufttemperatur på 100-120 °C före förgasaren, då brukar insugningsröret hamna på 20-30 °C och man kan vara ganska säker på att få bränslet ordentligt förångat.