Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 19-07-27 14:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Dags för broms service på vår Polo.
Skivor o belägg står på programmet.
Har gjort denna operation tidigare utan större bekymmer.
Oken har handbromsen ansluten så det handlar om roterande kolv.
Bromsskivan lossnade enkelt, på med den nya, fram med de nya beläggen men först skruva in kolven.
Trodde jag - kan inte rubba den en millimeter. Har ett specialverktyg med tving som samtidigt roterar kolven men ack nej. Kan inte rubba den.
Kolven var inne i oket, kanske säg 50% då de gamla beläggen inte var slut.
Kan den ha hamnat snett?
Ska jag lägga nåt emellan och trycka ut kolven med bromspedalen?
Oket byttes ut för ett par, tre, år sedan så har svårt att tro att det skulle vara sönder rostat internt.
Tacksam för tips!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-07-27 17:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Se möjligen verktyget ut såhär:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016991

ofta behövs ett kryddmått med bromscylinderpasta under dammskyddet:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... l-pa7546sv
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000030629

lyft dammskyddet försiktitigt med en träpinne

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-07-27 18:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000019405

Detta verktyget är det.
Frågan är om jag borde öppna luftnippeln lite så jag slipper trycka tillbaka bromsvätskan hela vägen till huvudcylindern?

Det tar alltid emot att pilla bort damasken, ifall jag får in smuts o eventuellt inte får tillbaka damasken ordentligt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-07-27 20:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Damasken är bara att släppa tillbaka, kan behövas lirkande fram å tillbaka samt spärrskaft
:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-07-28 20:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Fick in silikonfett innanför damasken och lyckades till slut få runt kolven. På ena sidan så gick kolven in, dock rejält trögt men ändå.
Däremot på andra sidan så gick kolven runt lättare, men jag kunde inte få in den hela vägen. Den gick runt, men slutade att röra sig innåt, när det var 6-7mm kvar.
Vred runt o runt, men gick inte in.
Jag knackade lite lätt med gummiklubba på kolven, och efter det så började kolven röra sig innåt igen.
Vad kan detta betyda?
Jag vet hur ettt vanligt ok ser ut innuti, som inte har roterande kolv. Men hur funkar ett ok med roterande kolv med handbroms? Vad är det som får kolven att röra sig innåt när den vrids?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-07-29 09:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Här är en beskrivning av oken bak:
https://workshop-manuals.com/volkswagen ... e_caliper/
tänk dock på att kolven ska skruvas ur vid renovering, inte pumpas ur

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-07-29 09:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Renoveringsguide:
https://www.audiworld.com/forums/audi-1 ... e-2770104/

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-07-30 12:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Bromsok med inbyggd handbromsmekanism och någon slags skruvanordning i kolven finns av många olika märken, och med olika detaljlösningar. Men jag tror man kan säga att allihop mer eller mindre härstammar från de Girling-ok som här i Sverige är mest kända för att ha suttit på Saab 99 och 900 ungefär 1975-1985. Förutom Girling så har liknande ok också tillverkats av bl a Bendix och ATE.
Det finns en del saker man kan behöva se upp med, och det är alltid bra om man har möjlighet att läsa på i verkstadshandbok för exakt rätt typ av ok. Ett par exempel:
Bendix-ok på bl a Citroën BX har ett spår i kolven som en fyrkantig skruvmejselklinga passar bra att lägga i, för att skruva tillbaks den. Men på sidan om detta grova spår finns ett tunnare markeringsspår. När man har skruvat färdigt, MÅSTE det tunna spåret ligga ovanför det grova och vågrätt, annars kan det bli svårt att lufta bromsoket.
På en del ok som bl a Peugeot har använt en gång i tiden, tror de är tillverkade av ATE, ska man INTE försöka skruva in kolven för att återställa självjusteringen. Istället skruvar man ur en plugg med kopparbricka under skallen, därinnanför finns en insexskruv. Om man vrider den ett kvarts varv moturs (fjäderbelastad) så friläggs spärren för självjusteringen och då kan man trycka in kolven precis som på ett ok utan handbromsmekanism.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-07-30 14:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Som Christer Glenning i Trafikmagasinet sa:
Franska tokerier till max

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-08-01 12:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
biltema 10w30 skrev:
Som Christer Glenning i Trafikmagasinet sa:
Franska tokerier till max


Men amerikanska resp tyska bromsok?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-08-05 19:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag fick ordning på bromsarna till slut och igenom besiktningen utan anmärkning.
Men jag känner att bromsarna ligger på lite för mycket så det är inte hundra OK.
Jag antar att detta beror på min slarvighet att byta bromsvätska. Det är väl så mycket vatten i vätskan nu för tiden så bromsoken rostar väl internt.
Jag funderar skarpt på att beställa reparations sats för oken och göra rent cylindrar och kolvar ordentligt internt.
Och samtidigt byta all bromsvätska, något jag aldrig gjort tidigare. Jag har kollat runt på olika sätt att byta bromsvätskan och det verkar finnas många varianter.
Vad tycker Ni? Någon har som en bra guide hur jag ska göra bytet?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-08-05 21:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När det gäller bromsvätskebyte så bör man börja med att studera hur bromssystemet är gjort och gärna läsa på i verkstadshandbok (biltillverkarens handbok, dvs Elsawin för en VAG-bil), för att se om det finns något särskilt man måste se upp med. Lömska saker kan vara t ex vissa slags ABS-enheter som måste sättas i nån slags serviceläge via OBD, eller tryckbegränsningsventiler för bakbromsarna som antingen har egna luftnipplar eller kräver andra specialtrick vid luftning/bromsvätskebyte. Om det inte är något särskilt så brukar följande metod fungera:
1) Kolla att alla luftnipplar är i fungerande skick och inte runddragna, fastrostade, avbrutna etc.
2) Töm bromsvätskebehållaren (t ex med sughävert eller genom att stoppa ner en trasa, låta den suga åt sig bromsvätska, ta upp och krama ur den osv).
3) Ta loss bromsvätskebehållaren och diska den grundligt (hetvatten, diskmedel, skölj med rent hetvatten, använd gärna ultraljudstvätt om möjlighet finns). Se till att den blir fullständigt torr, man kan behöva blåsa igenom den med tryckluft, låta den ligga på tork i pannrummet över natten etc om det är en besvärligt konstruerad behållare med många skrymslen och mellanväggar.
4) Sätt tillbaks behållaren och fyll den med bromsvätska.
5) Pumpa igenom bromsvätska till en luftnippel i taget på samma sätt som vid bromsluftning, fortsätt tills ny och fräsch bromsvätska kommer ut. Antingen kan man pumpa med bromspedalen eller genom att lägga på försiktigt övertryck i bromsvätskebehållaren. Det är lämpligt att se till att kolvarna är helt inpressade i bromsok resp hjulcylindrar medan man pumpar, så det inte är onödigt stor vätskevolym i cylindern. Lämpligen har man luftnippeln öppen medan man pressar in kolven, så man inte riskerar att trycka gammal sörja från cylindern till resten av bromssystemet.
6) Om bilen har hydrauliskt manövrerad koppling, så passa på att byta vätska i kopplingshydrauliken samtidigt!
7) Om bilen har ABS och den gamla bromsvätskan var mycket lortig eller vattenblandad, gör några långvariga panikbromsningar i halt väglag så att ABS-systemet får jobba en lång stund, upprepa sedan punkt 5 och se om det kommer ut mer lortig bromsvätska ur luftnipplarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-08-08 17:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tack för utförlig instruktion.
Undrar bara var man idag hittar verkstadshandbok?
Det verkar vara en bra idé att börja där precis som du säger.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-08-09 07:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För VAG-bilar är det som gäller att ladda ner Elsawin från någon skum fildelningssajt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-08-15 22:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
OK tack det kommer vara bra att ha.
Eftersom jag aldrig renoverat Bromsok innan så undrar jag...
Dessa ok som innehåller handbroms mekanik är ju naturligtvis lite mer komplexa än vanliga ok.
Frågan är om jag skulle försöka mig på att bara byta bromskolven och göra rent ordentligt i själva cylinderloppet. Kanske behövs det inte göras en helrenovering.
Samtidigt byts ju kolvringen och damasken. Man får väl applicera lite bromsokspasta eller silikonfett också innanför damasken.
Vad tror Ni om detta?
Eller har en bromsvätska med hög vattenhelt helt förstört oken så är lika bra att byta dom?
Priserna på oken är ju relativt rimliga på de tyska reservdelssidor som finns


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011