När det gäller bromsvätskebyte så bör man börja med att studera hur bromssystemet är gjort och gärna läsa på i verkstadshandbok (biltillverkarens handbok, dvs Elsawin för en VAG-bil), för att se om det finns något särskilt man måste se upp med. Lömska saker kan vara t ex vissa slags ABS-enheter som måste sättas i nån slags serviceläge via OBD, eller tryckbegränsningsventiler för bakbromsarna som antingen har egna luftnipplar eller kräver andra specialtrick vid luftning/bromsvätskebyte. Om det inte är något särskilt så brukar följande metod fungera: 1) Kolla att alla luftnipplar är i fungerande skick och inte runddragna, fastrostade, avbrutna etc. 2) Töm bromsvätskebehållaren (t ex med sughävert eller genom att stoppa ner en trasa, låta den suga åt sig bromsvätska, ta upp och krama ur den osv). 3) Ta loss bromsvätskebehållaren och diska den grundligt (hetvatten, diskmedel, skölj med rent hetvatten, använd gärna ultraljudstvätt om möjlighet finns). Se till att den blir fullständigt torr, man kan behöva blåsa igenom den med tryckluft, låta den ligga på tork i pannrummet över natten etc om det är en besvärligt konstruerad behållare med många skrymslen och mellanväggar. 4) Sätt tillbaks behållaren och fyll den med bromsvätska. 5) Pumpa igenom bromsvätska till en luftnippel i taget på samma sätt som vid bromsluftning, fortsätt tills ny och fräsch bromsvätska kommer ut. Antingen kan man pumpa med bromspedalen eller genom att lägga på försiktigt övertryck i bromsvätskebehållaren. Det är lämpligt att se till att kolvarna är helt inpressade i bromsok resp hjulcylindrar medan man pumpar, så det inte är onödigt stor vätskevolym i cylindern. Lämpligen har man luftnippeln öppen medan man pressar in kolven, så man inte riskerar att trycka gammal sörja från cylindern till resten av bromssystemet. 6) Om bilen har hydrauliskt manövrerad koppling, så passa på att byta vätska i kopplingshydrauliken samtidigt! 7) Om bilen har ABS och den gamla bromsvätskan var mycket lortig eller vattenblandad, gör några långvariga panikbromsningar i halt väglag så att ABS-systemet får jobba en lång stund, upprepa sedan punkt 5 och se om det kommer ut mer lortig bromsvätska ur luftnipplarna.
_________________ Att mäta är att veta
|