Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo 740 88
InläggPostat: mån 19-09-09 15:35 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Ska konvertera min 740 88 med lh 2.2.

Vill veta vilka olika spridare jag kan använda som går hitta på skroten!

Är det overkill att plana toppen 4 mm?
Tänkte köra T kam då den har mer bottendrag än orginal m kam och blir bränslesnålare.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: mån 19-09-09 17:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Börja med att se till att få ordning på bränsleblandningen (vare sig det nu sker genom att byta spridare eller göra på något annat sätt). När motorn väl går bra på E85 under alla förhållanden, och du har skaffat dig några hundra mils erfarenheter av bränsleförbrukning mm, kan du börja fundera på om kompressionshöjning, ändring av ventiltider mm kan löna sig.
B230F med LH 2.2 var ju optimerade för 91-oktanig bensin från fabrik, och har därför lägre kompression än senare B230F.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: mån 19-09-09 19:55 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
torbjorn skrev:
Börja med att se till att få ordning på bränsleblandningen (vare sig det nu sker genom att byta spridare eller göra på något annat sätt). När motorn väl går bra på E85 under alla förhållanden, och du har skaffat dig några hundra mils erfarenheter av bränsleförbrukning mm, kan du börja fundera på om kompressionshöjning, ändring av ventiltider mm kan löna sig.
B230F med LH 2.2 var ju optimerade för 91-oktanig bensin från fabrik, och har därför lägre kompression än senare B230F.


Okej, låter ungefär som jag hade tänkt mig!
Hade dock tänkt fixa en planad topp med annan kam medans jag kör in motorn på e85, eller ja jag har tankat det i den innan för att få ner avgasvärden inför besiktningen.

Dock märkte jag i helgen att kamremmen stått en kugg fel på bilen så förmodligen därför jag fick relativt höga avgasvärden, fortfarande inom gränsen.

Nu var jag mest intresserad av vad för spridare jag ska leta efter?

Min lokala självplock skrot har ofta väldigt olika utbud men 850/v70 finns nästan alltid och ibland några saabar, aldrig kollat närmare på dom så vet ej vilka modeller som har dom röda spridarna!

Går det ta spridare från vilken turbo Volvo som helst eller bör ja leta lite mer specifikt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: tis 19-09-10 05:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Du skall inte låsa dig fast vid att leta efter färger på spridarna. Det finns tusentals spridare (alla passar inte din motor) men det finns bara en handfull olika färger att välja på. Ta reda på vad dina nuvarande har i flöde vid ett visst tryck. Välj sedan en sort (samma storlek) som har ca 35 - 40% större flöde vid motsvarande tryck.

Här kan du se hur många det finns: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Men bara ett litet antal passar dig i ditt projekt.
Dessvärre har tabellen ingen "inbyggd" sök eller korsreferensfunktion, men börja med att begränsa dig till Bosch.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: tis 19-09-10 10:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tänk på att en Volvo med LH 2.2 eller 2.4 och sugmotor, ska ha högohmiga spridare (ca 15 ohm resistans i spolen). Om man skulle sätta dit lågohmiga spridare (2-3 ohm), så går drivtransistorn i styrdonet sönder omedelbart. De lågohmiga spridarna kräver ett extra förkopplingsmotstånd (finns t ex på Volvo med B230FT och på många äldre bilar med L-jetronic), eller ett drivsteg som antingen har strömbegränsning eller peak-hold-funktion.

När det gäller att byta till modernare spridare, så tänk på att många modernare spridare (90-tal och framåt) kräver bestämd polaritet på matningsspänningen. Originalspridarna till Volvo med LH 2.2 och tidiga LH 2.4 är däremot inte polaritetsberoende, och det är helt slumpmässigt hur spridarkontakterna är kopplade. Kan t o m vara olika polaritet i olika spridarkontakter på samma bil! Så om man sätter dit nyare spridare som är märkta med ett + tecken på ena sidan av kontakten, MÅSTE polariteten kollas och kontakterna stiftas om vid behov.

Beträffande att avgasvärdena var höga: Vad hade du för avgasvärden vid senaste besiktningen?
En vanlig orsak är att lambdasonden börjar bli gammal och trött, så att lambdaregleringen sker för långsamt. Lätt att se om man tittar på lambdasondssignalen med oscilloskop.
Ett annat vanligt fel är glapp i motortempgivaren (inte den för tempmätaren utan den lilla med ljusblått kontaktstycke som används för insprutningssystemet), så att LH-styrdonet tror att motorn är kall och inte är redo att börja lambdaregleras. Kollas enklast genom att mäta på spänningen över tempgivaren (mellan pin 10 och 5 i styrdonets kontakt) under körning, kolla att spänningen sjunker sakta men säkert under varmkörningen och ligger stabilt på ca 0,5 V då motorn är varm. Om spänningen fladdrar eller aldrig sjunker tillräckligt mycket, kolla att kablaget är ok och byt tempgivare om inga andra fel hittas!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: ons 19-09-11 06:06 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
I våras besiktade jag den och fick 4,0 i co halt. Minns inte vad jag hade tankat men kan ha varit på bensin.

Besiktade den igen förra veckan och fick då co halt 2,9 på etanol.
Som jag nämnde tidigare stod kamremmen 1 kugg fel så ändå rätt bra!
Har dock bytt tänddelar mellan besiktningsbesöken.

Har nu inhandlat röda saab spridare, mest för det var vad jag hittade snabbast och dom var ej dyra.

Måste dock leta upp ett eventuellt vaccumläkage då bilen dummar sig lite på jämngas.
Behöver också montera kamremskåpor så jag kan ställa tändningen mer exakt.

Räknar med att den går på e85 till helgen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: ons 19-09-11 06:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Så hög CO-halt tyder på ett "riktigt" fel någonstans.

Om det är ett lambdasondsfel, så måste nästan i så fall lambdasignalen vara kortsluten mot jord, dvs ständigt ligga på ungefär 0 V även om bränsleblandningen är fet, det är lätt att mäta sig fram till med en vanlig multimeter.
Ett till tecken på detta är om CO-halten sjunker då man lossar kabeln till lambdasonden.

En annan möjlighet - speciellt om det bara är på tomgång CO-halten är hög, och den sjunker vid gaspådrag, är att någon spridare läcker.

Börja med att åtgärda det här felet, och säkerställ att den lambdareglerar som den ska under alla förhållanden då den går på bensin, INNAN du börjar försöka dig på någon etanolkonvertering!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: ons 19-09-11 11:18 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
torbjorn skrev:
Så hög CO-halt tyder på ett "riktigt" fel någonstans.

Om det är ett lambdasondsfel, så måste nästan i så fall lambdasignalen vara kortsluten mot jord, dvs ständigt ligga på ungefär 0 V även om bränsleblandningen är fet, det är lätt att mäta sig fram till med en vanlig multimeter.
Ett till tecken på detta är om CO-halten sjunker då man lossar kabeln till lambdasonden.

En annan möjlighet - speciellt om det bara är på tomgång CO-halten är hög, och den sjunker vid gaspådrag, är att någon spridare läcker.

Börja med att åtgärda det här felet, och säkerställ att den lambdareglerar som den ska under alla förhållanden då den går på bensin, INNAN du börjar försöka dig på någon etanolkonvertering!


Skriver väl för tredje gången nu då att KAMREMMEN STOD ETT KUGG FEL.. detta lär varit boven till lite högre co halt.
Bilen gick som en näve skit och när jag nollade motorn så blev den genast mycket bättre.

Bilen drar normalt med soppa så att lambdan skulle vara pajj tvivlar jag på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: ons 19-09-11 12:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Så hög CO-halt blir det inte bara av en felkuggad kamrem.
Vad fick du för lambda- och HC-värde vid besiktningen? Låg CO högt bara vid tomgång eller även vid 2500 r/min?
Har du mätt på lambdasondssignalen och sett att den pendlar som den ska mellan 0 och 1 V?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: ons 19-09-11 20:26 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
torbjorn skrev:
Så hög CO-halt blir det inte bara av en felkuggad kamrem.
Vad fick du för lambda- och HC-värde vid besiktningen? Låg CO högt bara vid tomgång eller även vid 2500 r/min?
Har du mätt på lambdasondssignalen och sett att den pendlar som den ska mellan 0 och 1 V?

Okej jag tänkte bara på att ventiltiderna blir ju helknas när remmen står fel, vilket borde leda till mer knas.

Vet inte vad för lambda eller hc värde den fick då det bara står co halten på protokollet och mätaren står utanför besshallen så jag höll ingen koll när mätningen utfördes. Har heller ingen tillgäng till mätare så jag kan kolla själv.

Har dock hängt och läst en hel del på detta forum och det verkar inte ovanligt att folk har lite höga avgasvärden men ändå inte märker några problem med sina bilar.

Har ej mätt lamndasonden då jag inte misstänkt något problem med den tidigare. Finns ju heller ingen blinkkodsdosa på lh2.2 så har egentligen ingen koll på vad som funkar och inte.

Har lh 2.2 en egen lambdasond eller är det samma som på en lh2.4 bil så bara placeringen skiljer?

Trodde det var bra att hålla sig inom besiktningens gränsvärde men har ju även varit med om bilar som fått co halt på nästan 0.

Då är min att göra lista innan jag äns tänker byta spridare:

* Kontollera lambdasondens funktion.
* Fixa eventuellt vaccumläck jag vet jag har.
* Ställa tändningen rätt.
* Byta till mätarhus med fungerande tripp, så jag kan hålla exakt koll på förbrukningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: tor 19-09-12 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Elektriskt sett är lambdasonden likadan på Volvo med LH 2.2 och LH 2.4 . Det som kan skilja är längden på kabeln.

Bilprovningen lämnar ofta avgasanalysatorerna igång över natten, så man kan åka dit på kvällen och kolla avgasvärdena själv om de står utomhus.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: mån 19-09-30 16:58 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Jaha, nu blev det som vanligt igen när jag börjar på ett projekt.

Bytte bort bilen igår då jag lessnat på den dåliga gången och började få startproblem!

Hade köpt allt jag behövde för etanolkonverteringen.

Ända sen jag skapade tråden här har jag hållt på o felsöka bilen och bytte exakt allt i motorstyrningsväg.

Fick ett byte ja inte kunde motstå, en 745 äkta turbo från 88!
När jag kom fram visade det sig att någon tidigare ägare hade monterat röda saabspridare och kört den på etanol! Dock är den ett lite mindre objekt.

Nu kanske det blir att sätta sig ner o lära sig porta toppar på den tänkta etanoltoppen istället, brorsan tjatar hela tiden om mer effekt i sin GL haha!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: tis 19-10-01 16:07 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Turbomodellen -88 har bara 155 hk.... Min GLT 16V har 159 hk utan turbo.... :D Dock ändrade Volvo detta till -90 års modell så turbon åter var den motorstarkare modellen (165 hk mot 155 hk) :(
Jag har Saabs Röda på min GLT också, men jag har även en justerbar BTR. Funkar just nu jättebra.. :D :)

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: lör 19-10-05 19:17 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
lennart e skrev:
Turbomodellen -88 har bara 155 hk.... Min GLT 16V har 159 hk utan turbo.... :D Dock ändrade Volvo detta till -90 års modell så turbon åter var den motorstarkare modellen (165 hk mot 155 hk) :(
Jag har Saabs Röda på min GLT också, men jag har även en justerbar BTR. Funkar just nu jättebra.. :D :)

155 hk på orginal laddtryck ja! Den lär ju ha mer än så med dom större spridarna och uppställt laddtryck samt att avgasröret är lite grövre än orginal! Sen är det ju inte alls några problem att komma upp i över 200 hk på en rimlig budget heller :)
Bara en ordentlig optimering hos någon som kan lär ge en hel del effekt/motorkaraktär! Obs absolut inte färdiga trimcip!
Sen finns det en hel del småpill att göra utan att skaffa större turbo :)

Sen är inte 155 hk så bara, har bara haft sug maskiner själv och min flickvän har en orörd 945 classic, 134 hk.
fast hästkrafterna är ju inte allt, antar att en turbomotor har rätt så mycket mer vrid än en 16v?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 88
InläggPostat: ons 19-10-09 17:29 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Nu har jag inte kört motsvarande Volvo turbomodell, men om man jämför med frugas Passat 1,8T (150 hk) så ha Passaten bättre bottendrag. Dock är B234F motorn starkare just vid start ögonblicket (får ofta motorstopp vid dragläget med Passaten) medans B234F motorn ha sin topp mellan 4500 till 5500 varv. Och då går det undan ganska bra.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011