torbjorn skrev:
Så hög CO-halt blir det inte bara av en felkuggad kamrem.
Vad fick du för lambda- och HC-värde vid besiktningen? Låg CO högt bara vid tomgång eller även vid 2500 r/min?
Har du mätt på lambdasondssignalen och sett att den pendlar som den ska mellan 0 och 1 V?
Okej jag tänkte bara på att ventiltiderna blir ju helknas när remmen står fel, vilket borde leda till mer knas.
Vet inte vad för lambda eller hc värde den fick då det bara står co halten på protokollet och mätaren står utanför besshallen så jag höll ingen koll när mätningen utfördes. Har heller ingen tillgäng till mätare så jag kan kolla själv.
Har dock hängt och läst en hel del på detta forum och det verkar inte ovanligt att folk har lite höga avgasvärden men ändå inte märker några problem med sina bilar.
Har ej mätt lamndasonden då jag inte misstänkt något problem med den tidigare. Finns ju heller ingen blinkkodsdosa på lh2.2 så har egentligen ingen koll på vad som funkar och inte.
Har lh 2.2 en egen lambdasond eller är det samma som på en lh2.4 bil så bara placeringen skiljer?
Trodde det var bra att hålla sig inom besiktningens gränsvärde men har ju även varit med om bilar som fått co halt på nästan 0.
Då är min att göra lista innan jag äns tänker byta spridare:
* Kontollera lambdasondens funktion.
* Fixa eventuellt vaccumläck jag vet jag har.
* Ställa tändningen rätt.
* Byta till mätarhus med fungerande tripp, så jag kan hålla exakt koll på förbrukningen.