Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 19-11-01 13:53 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Jag har startproblem, särskilt de par dagar nyss när det var minusgrader.
Jag tänker prova att pytsa i ett par liter bensin tills jag kan tänka vinterblandning i Halmstad.

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-11-01 19:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det finns en metod att mäta etanolhalten i E85. Det har t.o.m. funnits "provrör" eller mätglas på bl.a E-bay för det här "experimentet". Det är möjligt att dom finns fortfarande?
Men du skall ta en bestämd mängd E85, låt oss säga 1 deciliter. Använd ett mätglas som det går att se volymen. Häll i 1 deciliter vatten i bränslet.
Etanol och bensin blandar sig. Etanol och vatten blandar sig. Men bensin och vatten blandar sig inte. Så i ditt mätglas kommer bensinen att lägga sig i ett skikt överst i glaset. Under det lägger sig etanolen plus en deciliter vatten. Det här kanske inte sker på nolltid, men låt det stå en liten stund så kan du läsa ut hur mycket bensin det är. Och du vet ju att du har 1 deciliter vatten plus en återstående volym etanol.
Nu förstår du varför du bör ha ett riktigt graderat mätglas. Och ju noggrannare du mäter volymerna i början, destå noggrannare slutresultat får du. Fråga på t.ex ett apotek om dom säljer mätglas. Om inte annat bör dom kunna tipsa om var du kan köpa ett. Och tänk på att det måste rymma minst 2 deciliter och ha en tätgraderad mätskala. Helst milliliter, men centiliter går nog också?
I moderna E85-bilar bör man kunna läsa ut det här i OBD2 uttaget, men det är nog inte alla "hobbyfelkodläsare" som klarar det.
Och i sammanhanget, i Volvos FFV-bilar finns det ingen liten separat mätare som mäter etanolhalten. Det har varit en utbredd missuppfattning. Det är i stället Lambdasondens siffror på avgasernas innehåll som säger till styrdatorn hur mycket luft förbränningen vill ha för att hålla Lambda 1. Då är styrdatorn programmerad för att veta att: "Detta är etanolbränsle" när det håller sig inom vissa programmerade marginaler.

Och det krävs nästan att utfärda en "pekpinne" till den som läser detta och tänker sig att kunna separera etanol från bensinen. Det fungerar inte! Det kräkmedel som är tillsatt i E85 är också en alkohol (släkt med etanolen och giftig) som är mycket svår och dyrt att separera från etanolen. Det är både billigare och förmodligen godare att välja alkohol som är skattad och köpt över disk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-11-02 08:02 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Tack för en trevlig och intressant utläggning om hur man kontrollerar halten bensin i E85.
Jag kommer att prova det!

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-11-03 15:29 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Tjoho!
Testat att mäta upp (mycket noga) 100ml E85 från en dunk i garaget och 100 ml vatten från kranen.
Bild Klicka på bilden för större bild.
Jag ser en effekt som jag sett tidigare (lite volym försvinner) och jag kan se ca 11ml bensin skiktat.
Jag tror att man får göra referensprover innan innan vet vad man ska vänta sig.

Tack för tipset.
Jag hade en intressant eftermiddag i garaget.

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-11-05 16:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Om någon annan är intresserad så säger Ingo att de byter 1/11-19.
Jag antar att det gäller några år framåt.

Det betyder för min del att det bränsle jag hade i tanken när jag ställde frågan var sommarblandning eftersom jag tankade den 30/10-19.
Jag har tankat 5 liter 95 oktan för att göra det lite lättare för min Smart att starta kall..

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Senast redigerad av krassegrand tis 19-11-05 20:16, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-11-05 19:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Men man ska inte tolka det som att det säkert blir vinterblandningen första gången man tankar efter 1/11. Man ska tolka det som att när mackens tankar fylls första gången efter 1/11, så är det vinterblandning som levereras dit.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-11-05 20:08 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
torbjorn skrev:
Men man ska inte tolka det som att det säkert blir vinterblandningen första gången man tankar efter 1/11. Man ska tolka det som att när mackens tankar fylls första gången efter 1/11, så är det vinterblandning som levereras dit.


Absolut, men jag kommer inte att tanka igen på ett par veckor så då har det nog blivit lite mer bensin i blandningen.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-11-06 12:26 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Jag har kvar startproblem trots att jag tankade några liter bensin (ca 85% E85 i tanken nu).

Jag drar mig till minnes att jag haft liknande problem en av de sista jobbvintrarna med denna bilen. Jag tror att den lilla Suprex-motorn som har gått 30 000 mil kanske börjar tappa lite ork och inte startar lika lätt med så mycket etanol i tanken.

Jag tror att den kortsiktiga lösningen för mig och min lilla Suprex blir att köra på minst 50% bensin på vintern.

Vi är på gång att sälja en av Smartarna och kanske skaffa en Elbil.

Tack för alla åsikter.
Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011