J.K Nilsson skrev:
Databoxen skrev:
Det blev byte av oken till slut. Mina försök att smörja hjälpte inte.
Vad tycker ni om den s.k 'luftman' som man skruvar på bromsvätskebehållaren med en slang till ett däck med lagom tryck (0.5-1 bar) ?
Funkar finfint, har erfarenhet att det behövs närmare 1 bar än 0,5 bar. Högre tryck än så blir det inte bättre och man riskerar att förstöra något. ABS-ventilblock kan vara lite luriga så det kan behövas en försiktig luftning, köra så att ABS/TCS/ESP jobbar på bra och en rejäl luftning att avsluta med för att vara säker att få bort all luft.
J.K Nilsson
Luftman locket passade bra på behållaren. Anslöt till ett reservhjul med ca 1 bar. Började med bakhjulen och till en början spottades lite luft för att kort därefter endast rinna olja. Jag lät det fortsätta för att få ut mer av den gamla vätskan. Sen gjorde jag om samma sak på framhjulen.
Där fick jag inte de fastrostade nipplarna att funka så jag släppte lite på bromslangen istället.
Det spottades en stund för att kort därefter bara komma olja.
In i bilen, känner på pedalen som är allt annat än bra. Finns uppenbart massor av luft kvar.
Gör om samma sak igen på alla fyra hjulen, men gör ingen större skillnad.
Så testköra och försöka få ABS att aktiveras? Blir svårt att låsa hjulen med så lite bromsverkan som jag har just nu.
Ska jag helt enkelt låta det rinna ur mer vätska när jag luftar? Kan det efter en stunds till synes luftfri vätska dyka upp ett område med luft?
Kan man med VCDS aktivera ABS pumpen ?