enanders skrev:
Som sagt min lambda visar fett med original bränsletryck.
Får du upp det som felkod eller kör du bredbandslambda så du har koll?
Får du det som felkod är har du förmodligen ett fel i systemet, det går åt mer etanol än bensin så att den går för fett har jag svårt att tro beror på bränslet.
Personligen tycker jag att Volvos lambdastyrning suger, otroligt känslig och dålig livslängd.
Har flera gånger hänt att man lånat ut bilen till en kompis för en kväll som har lugnare körstil och man får tillbaka den med lysande lambdalampa som släcks först när man sotat ur bilen igen.
Bäst är att programera bort den för tempsensorn är fullt kapabel att styra bränsleblandningen själv.
Detta är gjort på min tjejs slit o släng 740 -90 av någon tidigare ägare, uppmätt förbrukning 1.1 och aldrig någon lysande lampa eller felkod trots urkopplad lambda. Kontrollerat flertal gånger!
Hon har haft den så i 2 år nu och körde genom besiktningen utan problem med co-halten, ingen aning hur länge den gått så innan hon köpte den men uppenbarligen är lambdaregleringen bara onödigt miljökraffs.
Har även hört att det ska gå programera bort luftmassemätaren utan problem.
Och JA Volvos orginalsystem är fullt mappbart, även LH 2.2. Är bara inte vem som helst som kan det längre tyvärr.