Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 19-12-16 21:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Husse97 skrev:
torbjorn skrev:
Exakt. En återfjädrande strömbrytare med brytande funktion (normally closed), i serie med ledningen mellan motortempgivare och styrenhet. Det extra "kallstartmotståndet", vare sig man nu väljer ett NTC eller ett fast motstånd, parallellt med strömbrytaren.

Okej då hänger jag med! Vad för motstånd bör man använda och vart kan man köpa det?


Det finns flitigt diskuterat i äldre trådar här, jag har för mig att 4,7 kohm NTC-motstånd, som det som syns på bilden, har varit populärt för Volvo med LH 2.4 . Finns hos vilken elektronikkomponentnasare som helst, t ex Elfa, Farnell, Mouser eller liknande.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-12-16 21:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Husse97 skrev:
torbjorn skrev:
Jag hittade schemat för frekvensdelarkretsen - och lyckades till och med få igång en CAD som efter 17 år kunde öppna det!
Transformatorn Z1 är en vanlig linjetrafo för telefoni, sån som man hittar i t ex gamla uppringda modem eller telefonsvarare.

Tackar så mycket! Detta ska jag kika på. Problemet är väl mest att hitta gamla telefoniprylar ;) Annars verkar det som den seriösaste lösningen utan att fixa det problemet.


Jag har dussintals med begagnade, losslödda linjetransformatorer på jobbet. Kan skicka över ett par stycken om intresse finns.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-12-19 15:39 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Hussein97 skrev:
Okej då hänger jag med! Vad för motstånd bör man använda och vart kan man köpa det?

PM-a din adress så skickar jag motstånd och knapp med brev. Var tvungen att köpa 10 st av varje, dom kostade inte mycket (Elfa Ditrelec) så jag har några kvar.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20-01-15 13:42 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Slutade tanka etanol i bilen då den blev alldeles för segstartad och drog mängder av bränsle.
Gick köra hyffsat "snålt" på bensin men så fort man trampade lite extra på pedalen sörplade den duktigt..

Tröttnade på 740n och bytte bort den mot en v70 d5a, inte endast pga soppaförbrukningen.

Upptäckte att den hade fått sig en ganska ordentlig smäll vid ena fjädertornet så det blev droppen.

Hade tänkt renovera upp den då äkta 745 turbos börjar bli ovanliga, 120 exemplar finns kvar i registret av den modellen jag hade.

Tyvärr blev den rollad mattsvart efter 3 dagar hos nya ägaren.
Man kan ju hoppas på att den en dag kommer till någon som har orken att rädda den!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20-01-15 22:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Vilken konverteringsmetod hade du?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20-01-29 01:11 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
nyfiken skrev:
Vilken konverteringsmetod hade du?

Satt större spridare så var både tändning och laddtryck uppställt. Inte jag som gjort det och är ju egentligen bara vanligt bonntrim.

Men upplevde att den gick bättre på etanol, mycket mer drag på fullgas i högre hastihgeter. Kändes nästan som man fick lite mer laddtryck med etanolen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 20-01-31 19:43 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Att köra med uppställt laddtryck är inga problem med etanol jämfört med bf95 där man måste feta rejält. En orsak till högre förbrukning är att man gasar lite för mycket...men man kommer hem med ett leende på läpparna..

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 20-01-31 19:52 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Större spridare behövs inte. Mina original klarar 1,3 bars turbotryck och går ändå fett.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-02-04 00:10 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
enanders skrev:
Större spridare behövs inte. Mina original klarar 1,3 bars turbotryck och går ändå fett.

Går din bil fett på etanol med orginalspridare lär du ha något fel i ditt system som gör att den går i limp home mode o skickar in massa sås.

Har testat köra 2st 740 sugisar med orginalspridare på etanol och märktes tydligt att det gick snålt. Ena var en b230E och andra var en b230F. Båda blev stiften vita på.

Dom blev nästan helt orkeslösa över 3000 rpm så har väldigt svårt att tro på att du kan köra 1.3 bar i ladd problemfritt.

B230En körde jag 0-100 på 12 sek med bensin och 18 sek på etanol, givetvis testat under samma förhållanden på samma strecka.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-02-04 14:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
B230E har ju mekanisk insprutning, K-jetronic, och dessutom ingen lambdareglering. Så den bör överhuvudtaget inte jämföras med Volvomotorer med LH 2.4 .

LH 2.4 brukar så småningom sätta en felkod för mager bränsleblandning, men först efter ganska lång sammanhängande körning med mager blandning. Om bilen bara går i kortkörningar i stadstrafik så dyker felkoden aldrig upp, det är först efter någon timme i sträck på landsväg som den visar sig.

Om bränsleblandningen blir kopiöst mycket för fet, så brukar det antingen bero på att lambdasondssignalen är kortsluten till jord (och det genererar faktiskt ingen felkod för lambdasonden på LH 2.4), eller också på att motortempgivaren har ändrat karaktäristik (fått för hög resistans) så att styrsystemet ständigt tror att motorn är kall. Nu när de här bilarna börjar ha många år på nacken så får man också vara beredd på att kablagefel kan ställa till med underligheter. Det är vanligt att ledarna i kabelstammen som går på vänster sida av motorn får mycket spröd isolering, som kan flagna av och ge slumpmässiga kortslutningar inne i kabelstammen. Och det trots att kabelstammen ser fin ut utvändigt. Man måste skära upp skyddsslangen för att få klart för sig hur illa det ser ut.

Det kan ju tänkas att det enanders menar är att den går för fett då fullgasanrikningen griper in, vilket inte alls är ovanligt. E85 varken kräver eller tål lika mycket fullgasanrikning som bensin, det finns många exempel på att mer eller mindre konverterade bensinbilar har surat ner sig och knappt gått alls om man har hållit fullgas en längre tid. Ofta får man sätta fullgasanrikningen ur funktion på ett eller annat sätt, om inte föraren accepterar att lätta på gasen tills motorn går bra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-02-04 16:35 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Det jag menade var att originalspridarna i turbo modellen räcker till, tom vid 1,2 bars turbotryck. Snarare att det går för fett.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-02-04 22:59 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
torbjorn skrev:
B230E har ju mekanisk insprutning, K-jetronic, och dessutom ingen lambdareglering. Så den bör överhuvudtaget inte jämföras med Volvomotorer med LH 2.4 .


Verkar ju inte spela någon roll att det är två helt olika system. Båda uppförde sig likadant, helt orkeslösa på högre varv men körbara om man höll sig under 2500 rpm.

Oavsett vilket styrsystem man har måste man ha ca 30% mer bränsle och det pallar inte något av volvos sprut med att leverera utan större spridare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20-02-05 13:43 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Som sagt min lambda visar fett med original bränsletryck.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20-02-05 15:19 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
enanders skrev:
Som sagt min lambda visar fett med original bränsletryck.

Får du upp det som felkod eller kör du bredbandslambda så du har koll?

Får du det som felkod är har du förmodligen ett fel i systemet, det går åt mer etanol än bensin så att den går för fett har jag svårt att tro beror på bränslet.

Personligen tycker jag att Volvos lambdastyrning suger, otroligt känslig och dålig livslängd.

Har flera gånger hänt att man lånat ut bilen till en kompis för en kväll som har lugnare körstil och man får tillbaka den med lysande lambdalampa som släcks först när man sotat ur bilen igen.

Bäst är att programera bort den för tempsensorn är fullt kapabel att styra bränsleblandningen själv.

Detta är gjort på min tjejs slit o släng 740 -90 av någon tidigare ägare, uppmätt förbrukning 1.1 och aldrig någon lysande lampa eller felkod trots urkopplad lambda. Kontrollerat flertal gånger!

Hon har haft den så i 2 år nu och körde genom besiktningen utan problem med co-halten, ingen aning hur länge den gått så innan hon köpte den men uppenbarligen är lambdaregleringen bara onödigt miljökraffs.

Har även hört att det ska gå programera bort luftmassemätaren utan problem.

Och JA Volvos orginalsystem är fullt mappbart, även LH 2.2. Är bara inte vem som helst som kan det längre tyvärr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20-02-05 15:29 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Jag har lambda mätare i kupén och när jag laddar fullt så går den upp på "rich". Vet iofs inte vilken spänning det är men magert går den inte.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011