Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 20-11-29 11:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 20-02-05 16:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4759
Ort: Sundsvall
Husse97 skrev:
enanders skrev:
Som sagt min lambda visar fett med original bränsletryck.

Får du upp det som felkod eller kör du bredbandslambda så du har koll?

Får du det som felkod är har du förmodligen ett fel i systemet, det går åt mer etanol än bensin så att den går för fett har jag svårt att tro beror på bränslet.

Personligen tycker jag att Volvos lambdastyrning suger, otroligt känslig och dålig livslängd.

Har flera gånger hänt att man lånat ut bilen till en kompis för en kväll som har lugnare körstil och man får tillbaka den med lysande lambdalampa som släcks först när man sotat ur bilen igen.

Bäst är att programera bort den för tempsensorn är fullt kapabel att styra bränsleblandningen själv.

Detta är gjort på min tjejs slit o släng 740 -90 av någon tidigare ägare, uppmätt förbrukning 1.1 och aldrig någon lysande lampa eller felkod trots urkopplad lambda. Kontrollerat flertal gånger!

Hon har haft den så i 2 år nu och körde genom besiktningen utan problem med co-halten, ingen aning hur länge den gått så innan hon köpte den men uppenbarligen är lambdaregleringen bara onödigt miljökraffs.

Har även hört att det ska gå programera bort luftmassemätaren utan problem.

Och JA Volvos orginalsystem är fullt mappbart, även LH 2.2. Är bara inte vem som helst som kan det längre tyvärr.



Det är inget speciellt med lambdaregleringen bara för att systemet sitter på en Volvo. Den fungerar precis likadant på Bosch-system av samma generation hos andra biltillverkare också. LH-systemen förekommer som bekant också på Saab, exakt samma lambdareglering finns också på Mono-Jetronic och KE3-jetronic, och en snarlik variant finns på ett flertal olika Motronic-system samt på de specialare som Bosch utvecklade åt VW (Digijet och Digifant). Bland biltillverkare som har använt samma teknik i det avseendet kan nämnas t ex VW, Audi, Mercedes, Opel, Citroën, Peugeot, BMW, Fiat, Alfa.

LH 2.4 är beroende av lambdasonden eftersom systemet är adaptivt (korrigerar sig självt för saker som ändrar sig med tiden - tjuvluft, varierande bränsletryck, otäta ventiler i motorn mm). Detta till skillnad från LH 2.2 som är byggt för att kunna köras utan lambdasond i oreglerad mod. Det är just för att kunna klara sig utan lambdasond som LH 2.2 har en trimpot för att ställa in tomgångsblandningen.
Om en Volvo med LH 2.4 är i någotsånär bra ordning så ska den klara sig långt under 1,1 l/mil vid körning på bensin. Typiskt 0,8-0,9 för sugmotorer '88B - '92, något mer på '93 och senare samt på turbomotorer.

Mappa bort luftmängdmätaren går inte att göra eftersom LH-systemet inte har någon annan möjlighet att känna av motorbelastningen (det finns ju varken MAP-sensor eller någon analog givare vid gasspjället). På Volvo skickas en bearbetad motorbelastningssignal också vidare från LH till tändsystemet, för att tändstyrdonet ska kunna välja lämplig tändförställningskurva, anpassa knackregleringsparametrar mm efter belastningen.

Mitt intryck är att de flesta som på sin tid höll på med mappning av LH-jetronic egentligen inte hade någon särskilt hög kompetens. De klarade av att läsa en binärfil såpass att de såg skillnad på programkod och tabeller, och provade sig fram med att ändra tabellvärden och se vad som hände. Men jag vet inte av någon som har itts disassemblera programkoden och verkligen försöka begripa vad den gör och varför den gör som den gör. Kompetens för det finns det gott om i Sverige, högskolor och universitet pumpar ju ut tusentals ingenjörer med kompetens på hårdvarunära programmering varje år, det gäller bara att intressera någon kompetent person för det.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20-02-05 19:32 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 37
[/quote]Mitt intryck är att de flesta som på sin tid höll på med mappning av LH-jetronic egentligen inte hade någon särskilt hög kompetens. De klarade av att läsa en binärfil såpass att de såg skillnad på programkod och tabeller, och provade sig fram med att ändra tabellvärden och se vad som hände. Men jag vet inte av någon som har itts disassemblera programkoden och verkligen försöka begripa vad den gör och varför den gör som den gör. Kompetens för det finns det gott om i Sverige, högskolor och universitet pumpar ju ut tusentals ingenjörer med kompetens på hårdvarunära programmering varje år, det gäller bara att intressera någon kompetent person för det.[/quote]

Här har du en mappning av LH 2.4 och med resultat i bänk!

https://www.youtube.com/watch?v=LZKSyYNd-8A

Dann Wästfelt är ett namn som ofta nämns i samband med chippning/mappning av gamla Volvobilar. Han live mappar tydligen dessa system, vilket ska vara väldigt få som kan än idag.

Gå in på facebooksidan Rödblock tuning så hittar du många som är nöjda med hans jobb.

Hur kunniga folk var förr kan jag ej svara på.

Tycker att lambdaregleringen suger på en gammal Volvo bla för att den adapterar så segt.

Kör man relativt hårt med dessa bilar och sen har en polare som fyllechaffis en kväll på stan så surar
den ofta igen för den ej är van vid den lugna körningen och lambda lampan tänds.
Sett detta på både 740 och 940 ganska ofta.

Så är det inte ovanligt att den pajjar och bilen går i limp mode o bara öser in soppa.

Det går ju uppenbarligen programmera bort den utan bekymmer och att den bilen drar 1.1 liter milen beror mer på körstil och att det har varit en busbil i många år som körts hårt med. Så jag tycker att 1.1 liter milen är helt okej för en gammal plågad b230f utan lambdasond.

Angående lmm så är ju bilen fortfarande körbar med en trasig/urkopplad bara att den går i limp mode så bränsleblandningen blir fel. Jag tror det går undvika att den går i limpmode om man programerar bort den.

Mindre krims krams ju mindre som kan strula vilket gör bilen mer pålitlig.

Lambdasonden och lmm är ju standardfel på gamla Volvos så vore ju kanon om man kunde slippa båda.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20-02-05 19:50 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 100
Adaptering på b230fd vs 230fk skiljer sig. B230fd tar ungefär 10km för att ställa sig rätt men b230fk kan det ta veckor innan den har räknat färdigt. Oerhört irriterande...

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20-02-05 20:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4759
Ort: Sundsvall
Om man tycker det tar tid, så beror det på att man inte har gjort den speciella adapterings-cykeln som ska göras om bilen har varit strömlös eller man har raderat felkoder. Den går till på följande sätt (gäller inte bara LH 2.4 på Volvo utan alla adaptiva Bosch-system av den generationen):

1) Radera felkoder igen (både för insprutnings- och tändsystem) så den inte har kvar något tveksamt adapteringsdata.
2) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten öppnat, övre kylarslangen varm). Hjälp till med gasen om det behövs för att den inte ska tjuvstanna.
3) Stäng av, starta om omedelbart UTAN ATT RÖRA GASEN. Låt motorn gå på tomgång 2 minuter utan att röra gasen överhuvudtaget.
4) Stäng av, starta om omedelbart. Ta ut bilen på en provtur, under provturen ska den köras minst 1 minut i sträck med jämnt gaspådrag och jämn fart minst 70 km/h.
5) Klart!

Om det blir felkoder för lambdaregleringen vid lugn körning, så kan man misstänka antingen att lambdasonden börjar bli trött och reagerar för långsamt då avgastemperaturen är låg (det blir ännu värre om lambdasondsförvärmningen skulle vara ur funktion), eller att luftmängdmätaren har grott igen av lort från vevhusventilationen, ev undermåligt sportluftfilter mm. En tredje möjlighet är jordfel (spänningsfall någonstans mellan motorblock, kaross och batteri - , eller dålig kontakt i jordpunkterna för insprutningen som sitter på insugningsröret).
Piratlambdasonder bör undvikas, Bosch är mer pålitligt (och numera går det ju att få tag på sådana till bra pris).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20-02-05 23:16 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 37
torbjorn skrev:
Om man tycker det tar tid, så beror det på att man inte har gjort den speciella adapterings-cykeln som ska göras om bilen har varit strömlös eller man har raderat felkoder. Den går till på följande sätt (gäller inte bara LH 2.4 på Volvo utan alla adaptiva Bosch-system av den generationen):

1) Radera felkoder igen (både för insprutnings- och tändsystem) så den inte har kvar något tveksamt adapteringsdata.
2) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten öppnat, övre kylarslangen varm). Hjälp till med gasen om det behövs för att den inte ska tjuvstanna.
3) Stäng av, starta om omedelbart UTAN ATT RÖRA GASEN. Låt motorn gå på tomgång 2 minuter utan att röra gasen överhuvudtaget.
4) Stäng av, starta om omedelbart. Ta ut bilen på en provtur, under provturen ska den köras minst 1 minut i sträck med jämnt gaspådrag och jämn fart minst 70 km/h.
5) Klart!


Tack för den infon, brorsan har lite lambda felkoder på sin 740 89a som kom i samband med en större läcka vid katten. Har inte lyckats få bort dom mer än i ca 1 mil, men detta kanske kan hjälpa!

Steg 4 blir alltså att gasbromsa eller hur håller man jämnt gaspådrag och jämn fart?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 20-02-06 22:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4759
Ort: Sundsvall
Steg 4 : Man behöver inte gasbromsa, det räcker med att man har några km någorlunda plan landsväg utan alltför ryckig trafik till förfogande. Det behöver inte vara exakt fast gaspådrag, huvudsaken är att det inte blir några snabba rörelser på gaspedalen och att man aldrig går ner till tomgång eller gasar så mycket att fullgasanrikningen går in.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011