Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: closedloop drift
InläggPostat: tor 07-07-12 22:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Som en del av Er vet, så konstruerade jag en egen "piggyback" box för etanoldrift. Den förlänger bränslemängden steglöst från 10-50%. Om jag under drift slår om till 50%, så känner man att motorn inte "behöver lika mycket" gas för samma fart. Det är klart märkbart och inte något jag inbillar mig. När jag går tillbaka till 30%, så känner man sjävklart det motsatta, något "trögare" gång. Då är min fråga, är lambdaregleringen såpass långsam eller "trög" så den inte kan reagera för så snabba förändringar? Eller är förändringen såpass snabb att styrdonet tolkar det som en onormal variation och genererar en felkod, och låter förbestämda värden styra spridartiden? Har ingen felkodsläsare så jag vet ej om det har lagrats några koder.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-12 22:32 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
Har också märkt att när jag använder Flextek så blir bilen piggare och drar mer soppa än om man kör utan (bilen går att köra på 100 % E85 okonverterad, ingen lampa för felkod tänds och den går normalt). Hur kan det komma sig att bilen drar mer med Flexteken om den ändå går i closed loop?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-12 22:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Troligtvis beror en hel del av detta på att piggybacksystemet även ökar på den accelerationsanrikning etc som motorstyrsystemet bestämmer.
Men sådana anrikningar tycks ofta ligga utanför styrsystemets adapteringsfunktioner, så de ligger kvar på samma nivå hela tiden.

Om denna teori stämmer så borde förbrukningsskillnaden bli mindre vid extrem snålkörning, med så långsamma och försiktiga gaspådragsökningar att accelerationsanrikningen aldrig griper in. Man bör förstås också undvika så stora gaspådrag att styrdonet går ur closed loop för att fullgasanrika.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-12 23:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
T.ex om man ligger i 50-60km/h på lagom gas, så borde ju verkligen styrdonet jobba i closed loop. Ändå känner man tydligt av skillnaderna mellan 30% och 50%. Kan det vara så, Torbjörn, att man använder en ganska lång integreringstid för lambda-felförstärkaren i styrdonet, så man känner av det "stora hoppet" från 30-50%, men att styrdonet inom några sekunder börjar kompensera för det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-13 15:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, dels har ju lambdafelförstärkaren (eller motsvarande funktion i programvaran på ett styrdon med mikroprocessor) en viss integrationstid, den kan nog vara i storleksordningen tiotal sekunder. Dessutom brukar den vara beroende av motorbelastning och varvtal, detta för att "löptiden" för gaserna från spridare, genom motorn och till lambdasonden blir kortare ju högre luft/gas-flödet är.
Och dels finns ju adapteringsalgoritmerna i de flesta styrdon, de har förmodligen en betydligt längre integreringstid.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-16 22:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Det är förmodligen adapteringströgheten som spökar, jag har flexitunekonverterat ett LH 2.4-system (med adaptering) och det uppför sig precis som ni beskriver det när man skiftar mellan (E85 och blandtankningsläget).
På bilen med LH2.2-system (utan adaptering) blir det bara ett kort ryck (som en enstaka misständning) när man skiftar blandningsknappen.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 16:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tror inte det har ngt med acc.anrikning att göra effekten märks ju även under jämn fart.
Det är inte så konstigt att det blir sådär om man plötsligt kopplar om/ur ett pulsförlängande piggyback system.
Det är ju precis detsamma som att reparera t.ex en tjuvluftläcka eller nåt.
Systemet har inbyggda trögheter inprogrammerade för att "inte springa på alla bollar hela tiden"..
Det är av den anledningen alla tillverkare rekommenderar att man nollställer adapteringen efter varje större reparation.
Det kan ta veckor att låta det ske automatiskt.

Beroende på filosofi hos utvecklingsavdelningen så kan det dessutom komma att sättas felkoder under tiden som till råga på allt avbryter adapteringen tills nästa gång man kör på den lastpunkten eller liknande, då tar det hela ännu längre tid.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011