Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-19 22:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Bland annat här finns några inlägg om kallstartmotstånd. http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=7909#7909
I min Vectra 96 passar 5-10 kohm nu på sommaren. behöver bara vara inkopplat en kort stund, ca 1 sek. På vintern behövs mera, 20-30 kohm men i min bil protesterade ECU'n mot mer än 20 kohm. Elfa har flera potentiometrar men det borde vara enklare att kannibalisera någon gammal radioapparat eller bandspelare. Försök hos någon radio/TV reparatör (finns sådana?). Det är inte nödvändigt med en logaritmisk potentiometer men det ger en mer naturlig Rörelse/temperatur kurva eftersom temistorn i motorblocket har den sortens resistans/temperaturkurva.

Handtagsspärren på E85-pumpar saknas överallt som en "säkerhetsåtgärd".

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-20 00:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Tack för dina svar! Skall lämna lite skräp på tippen snart och då skall jag se om jag kan hitta en gammal radio att slakta på plats:)

Om jag hittar en resistor med resistans i reglerintervallet på 1 - 25 kOhm så borde den funka?

Jaså, det är så pga säkerhet..

Funkar inte frånslaget på etanol eller anses den helt enkelt farligare?

På sommaren är det ju lugnt men på vintern eller om det blåser och regnar så skulle det vara skönt att slippa behöva stå där som ett fån! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-22 00:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Baggis skrev:
Blir kul att höra vad som händer när du närmar dig 100% E85 okonverterat! Min Omega tycks ju klara det rätt så bra, förutom kallstarterna då. Upp till c:a 70% E85 startade den rätt normalt, men nu med nära 100% E85 krävs det rätt många startförsök.


Markant skillnad på startegenskaperna "kall". Alltså med motortemp samma som omgivningstemp.

Märktes tydligt vid näst senaste tankningen då etanolhalten var ca. 80% och ännu mer nu när den ligger på i stort sett E85!
3-4 korta dragningar <5s, på starten för att sen starta... låta den gå nån minut men ändå är den opålitlig och tjuvstannar..

Kanske mera tydligt pga att det är automat och man (helst) lägger i driven på tomgång och då vill den tjuvstanna!

Stannade t.om när jag slog på ljuset (manuellt eftersomdet är en importbil).

Så här kan det inte fortsätta hur som helst! Antingen blandtankning till E60 eller så, vilket jag helst slipper, eller konvertering av något slag!

När den är "varm" (i dagsläget med temp runt 20 grader) efter ca 1-2 km körning i stadsmiljö utan stopp, så går den helt normalt!

Bara kallstarterna som är irriterande!!

Har inte kört så långt att jag kan göra en grov uppskattning av förbrukningen m.hj.a bränslemätaren/trippmätaren.

Ingen tänd motorvarningslampa iaf..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-22 08:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Låter definitivt som du ska slänga in ett kallstartsmotstånd! Är ju rätt lätt få dit på Vectra med sin tvärställda motor jämfört med Omega där den är gömd baktill/under. Din tycks vara mer lättstartad än min i alla fall. Krävs typ 6-7 försök för mig, mest pga att den går igång kortvarigt så att starten kopplar ur men sen stannar direkt igen. Jag ska kolla om jag lyckas komma åt tempgivarens anslutning vid den mycket mer lättåtkomliga ECUn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-22 18:55 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Ragamuffin skrev:
Jaså, det är så pga säkerhet..

Funkar inte frånslaget på etanol eller anses den helt enkelt farligare?


Det har med statisk elektricitet att göra. Så länge du håller i handtaget har handtaget och du samma jordpotential och risk för att utströmmande gaser ska antändas är minimal.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-24 01:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
2 kommentarer..

Det ena är att det borde gälla samma för bensin och det andra är att munstyckena skall väl suga tillbaka ångor till tanken?


Senast redigerad av Ragamuffin fre 07-07-27 21:13, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Obefogad brandfara
InläggPostat: tis 07-07-24 09:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Se inläggen från 23/7 -07. Nya försök visar på överdriven brandberedskap.
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... b1137#8237


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-24 21:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Eftersom bilen var så dum vad gäller kallstarter så tankade jag på bensin idag.

Hade bara kört 96,8 kilometer men fick i 14,57 liter!! :evil: :(

1,5 liter milen!

Har kört några gånger 1 mil t o r samt ett par kortare körningar i stan men detta är för mycket :x

Inga läckage och ingen lukt av etanol...

Kallstarterna då man får feta på rejält drar väl en del extra men inga litrar i allafall!

Den startade bättre härom kvällen när det var lite svalare ute än på dagen med temperaturer på 25 grader eller så..

Nu skall etanolhalten ligga på ca. 66% enligt http://e85.info.se/ så vi får se hur startegenskaperna ändras..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-24 21:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man har kört så pass kort sträcka mellan tankningarna ska man nog inte vänta sig att få något representativt värde på förbrukningen. Det kan ju variera från gång till gång hur fullt man lyckas tanka, beroende på hur bilen lutar osv.

Blir motorn varm snabbt, så det inte kan vara frågan om en dålig termostat som ställer till problem?
Från en kallstart i sommartemperatur ska man inte behöva köra mer än högst 4 km (lugn landsvägs/förortskörning) innan motorn är helt varm enligt tempmätaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-25 00:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Nej, exakt blir det ju inte men faktum är ju att den har dragit såpass mkt på den sträckan?

Den blir varm snabbt så något termostatproblem är det inte och jag tankar på samma ställe "jämt".

I allafall har jag gjort det sedan denna bilen köptes..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-27 21:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Med E66 efter senaste tankningen så startar bilen utan att man behöver göra flera korta "dragningar" på starten för att feta upp blandningen.

Går bra direkt efter start och inga tendenser till att tjuvstanna heller.


Skall köra slut på denna tanken och se vad den drar i snitt.

Hoppas att det inte blir några 1,5 l/mil för då får det göras något drastiskt!

Har inte letat eller fått råd om lämplig potentiometer för att lura bilen vid kallstarter..

Har ett par gamla bilstereoapparater och annat som jag skall mäta volympotentiometrarna på innan jag lämnar dem på återvinningscentralen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-27 21:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
förmodligen har styrboxen pga. ålder ingen longtermbank
bara den vanliga shorttermbanken som verkar ha ett tillräckligt brett reglerområde, när man startar bilen så är den i default bensinläge dvs. +-0% vilket innebär att den går magert på E85
innan lamdaregleringen kommer i gång dvs. den går i open loop
i en ganska bra stund innan lamdasonden blir varm. eftersom den enl. autodata ej är förvärmd kan det ta några minuter, motortempgivaren för styrdonet ska vara på ca 2950ohm vid 20+
(2200ohm 25+)
ett NTC motstånd på 4.7kohm i serie med givaren bör göra susen
över detta 4.7kohm motstånd sätter man en tryckknapp som är normat sluten, håll denna knapp intryckt och starta bilen släpp efter några sekunder

Ragamuffin skrev:
Med E66 efter senaste tankningen så startar bilen utan att man behöver göra flera korta "dragningar" på starten för att feta upp blandningen.

Går bra direkt efter start och inga tendenser till att tjuvstanna heller.


Skall köra slut på denna tanken och se vad den drar i snitt.

Hoppas att det inte blir några 1,5 l/mil för då får det göras något drastiskt!

Har inte letat eller fått råd om lämplig potentiometer för att lura bilen vid kallstarter..

Har ett par gamla bilstereoapparater och annat som jag skall mäta volympotentiometrarna på innan jag lämnar dem på återvinningscentralen...

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Senast redigerad av biltema 10w30 fre 07-07-27 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-27 22:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Skall prova det!
Tackar!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-27 22:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De gamla GM P4-styrdonen har definitivt "long term"-adaptering, åtminstone de som används på C16LZ och NZ omkring 1988-89. Ett sådant motorstyrsystem sitter numera på en Volvo B20-motor, som egentligen körs på gengas, centralinsprutningen används bara för start. Vid övergången från flytande bränsle till gengasdrift så blir alltid adapteringsdatat ordentligt sönderskrivet, så pass att motorn knappt går att köra på flytande bränsle vid nästa kallstart om man inte har gjort styrdonet strömlöst för att radera allt innan start.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 19:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Kollade förbrukningen vid senaste tankningen

1,3 l/mil i snitt.. (kört 74 mil). Kör på "E66" okonverterat än så länge..

Kostnaden för bränslet låg på >11 kr/l så någon större ekonomisk vinst mot att köra på bensin handlar det inte om.

Skall läsa av värden nu i veckan med Tech-1/Tech-2 och se hur det verkar.

Skall även kolla avgasvärden tänkte jag.

Har fått potentiometer med och den skall nog också monteras här i veckan!

Återkommer senare med mera info.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011