Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-07 12:20 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
du menar att en justerbar bränsletryckregulator är att jämföra med en osäkrad elkabel???

och tråden började med om E85 och nu handlar det om man får reparera sin bil eller inte??


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-07 20:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Svante, ta nu o sätt dig o läs igenom hela tråden igen ... så kanske det ljusnar lite ... det verkar som du "missat" vissa delar av innehållet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-08 14:18 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Databoxen skrev:
Professionellt utfört är alltid en definitionsfråga.

F-skattesedel och rätt företagsbeskrivning.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-09 08:15 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
Databoxen skrev:
Svante, ta nu o sätt dig o läs igenom hela tråden igen ... så kanske det ljusnar lite ... det verkar som du "missat" vissa delar av innehållet.




Herr Databox.
Har du gjort det?

känner mig som en pugilist nu men du är inte så lite respektlös......

citat:(av trezpazz)
Har hört nått om man inte får bland E85 o bensin hur man vill. Nån sa att om man kör en bensinare på E85 så kan försäkringsbolagen neka en ersättning...? Vad är det som gäller?
slut citat:

här handlar det om just etanol eller inte i tanken.....

senare fyttas focus från E85 i tanken till just ingrepp i bränslesystemet....

citat:(av dig)
Att montera in en BTR ökar ju självklart risken för läckage, då det helt enkelt resulterar i fler komponenter / anslutningar / skarvar.
slut citat:

alla bilar med insprutning har en BTR(BränsleTrycksRegulator)...
den får man byta ut själv...
och den man sätter dit MÅSTE INTE vara original, förutsatt att funktionen är densamma....
och om det INTE är det så passar ibland inte originalanslutningarna utan man måste nippla om slangar för att få den att passa.....
VARFÖR skulle det orsaka läckage????????????????
av andra orsaker än "klåpighet"

citat:(av dig)
Det borde ju iofs vara lika allvarligt att koppla in ett osäkrat eltillbehör, som kan resultera i brand.
slut citat:

nog tycker jag det låter som att du jämför att byta tryckregulator med en osäkrad elkabel....?????

att öht koppla el utan att avsäkra tillhör definitivt kategorin "klåpighet"
och hör inte hemma i något sammanhang...
DET om något orsakar brand i händelse av kortslutning......


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-09 08:24 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
J.K Nilsson skrev:
Databoxen skrev:
Professionellt utfört är alltid en definitionsfråga.

F-skattesedel och rätt företagsbeskrivning.

J.K Nilsson


förstår din ironiskhet... :O)

kriterierna har inget som helst med kvalitén på utfört jobb att göra utan försäkringsbolaget har någon att stämma häcken av....
och då det oftast finns bevis på att firman utfört jobbet är det enklare.

vet att vissa försäkringbolag har detta krav i vissa sammanhang(hemförsäkringar) och de undviker jag till förmån för de som resonerar att...

det inte spelar roll vem som utför jobbet utan handlar det om en skada så är det försäkringsbolagets sak att visa att "klåparen" varit oaktsam....

med tanken att vissa "hemmapulare" ibland är duktigare och framförallt nogrannare än andra proffs...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-10 05:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
svante skrev:
Databoxen skrev:
Svante, ta nu o sätt dig o läs igenom hela tråden igen ... så kanske det ljusnar lite ... det verkar som du "missat" vissa delar av innehållet.




Herr Databox.
Har du gjort det?

känner mig som en pugilist nu men du är inte så lite respektlös......

citat:(av trezpazz)
Har hört nått om man inte får bland E85 o bensin hur man vill. Nån sa att om man kör en bensinare på E85 så kan försäkringsbolagen neka en ersättning...? Vad är det som gäller?
slut citat:

här handlar det om just etanol eller inte i tanken.....

senare fyttas focus från E85 i tanken till just ingrepp i bränslesystemet....

citat:(av dig)
Att montera in en BTR ökar ju självklart risken för läckage, då det helt enkelt resulterar i fler komponenter / anslutningar / skarvar.
slut citat:

alla bilar med insprutning har en BTR(BränsleTrycksRegulator)...
den får man byta ut själv...
och den man sätter dit MÅSTE INTE vara original, förutsatt att funktionen är densamma....
och om det INTE är det så passar ibland inte originalanslutningarna utan man måste nippla om slangar för att få den att passa.....
VARFÖR skulle det orsaka läckage????????????????
av andra orsaker än "klåpighet"

citat:(av dig)
Det borde ju iofs vara lika allvarligt att koppla in ett osäkrat eltillbehör, som kan resultera i brand.
slut citat:

nog tycker jag det låter som att du jämför att byta tryckregulator med en osäkrad elkabel....?????

att öht koppla el utan att avsäkra tillhör definitivt kategorin "klåpighet"
och hör inte hemma i något sammanhang...
DET om något orsakar brand i händelse av kortslutning......



Svante, om du tycker att jag är respektlös för att jag ber dig läsa igenom tråden en extra gång, så får det stå för dig. Ska försöka hjälpa dig lite.
Ja, tråden handlar om hur försäkringsbolaget ställer sig till att betala ut ersättning till någon som har en e85 konverterad bil, som av någon anledning börjat brinna.
Som de flesta gör (inklusive mig själv) monterar man en EXTRA bränsletrycksregulator på returen direkt efter bilens original regulator.
Ju fler komponenter i bränslesystemet, desto större risk för läckage, inte sant? Jag ser det ur försäkringsbolagets synvinkel.
Jag talar inte om bilens original regulator, denna rör de flesta inte som konverterar.
Jag bara menar att försäkringsbolaget säkert inte gillar att det hänger extra komponenter i bränslesystemet som är ihopkopplade med diverse slangklämmor, gängtejp, etc etc ... detta ses säkert som "klåperi" i deras ögon och skulle (spekulerar) möjligen kunna göra att ersättning uteblir.
Sen håller jag fullständigt med om att ett arbete utfört av en hemmafixare många gånger är betydligt bättre urfört än av de "professionella". Men detta anser nog som sagt inte ett försäkringsbolag.
Så om ett försäkringsbolag ska utreda brandorsak och hittar en extra bränsletrycksregulator så kanske detta räcker. Men I själva verket var brandorsaken en ej avsäkrad elkabel. (Förstår du sammanhanget nu, Svante??) :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-10 10:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Trådskaparen verkar inte vara så intresserad av att delta i diskussionen, skriver ett inlägg och syns sen ej mer.
Det här med försäkringar, vad kan bolagen säga om man inte har den minsta kovertering/modifikaton, som vid blandtankning?

Jag undrar själv lite mer om rubriken, är det lagligt?
Har hänt att folk frågar om det inte är olagligt att blantanka osv.

Jag har svarat att det varken är lagligt eller olagligt, det finns väl inget fall där någon blivit nekad att blandtanka, eller "åkt dit" för det?

Sen att det inte är tillåtet att hälla fel bränsle i bilen med tanke på avgaskrav och så är en annan sak, det är bara regler.
Det var lika illa att sätta på större fälgar/bredare däck än vad som stod i bilens regbevis tidigare, men de reglerna har man ändrat på nu och det heter att "Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas."
sen radas det upp en del punkter på krav. Länk till källa

Det borde ju kunna bli ett liknande undantag för bränslet

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-10 15:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är enligt lagens bokstav inte tillåtet att hälla E85 i tanken på en bensinbil.
Det är bara det att det saknas sanktionsmöjlighet (=straff) för den fordonsförare som gör så. (Föraren är juridiskt ansvarig för vad som finns i tanken)
Så enligt lagen är det inga problem. Och enligt VV-rapporten bedömer man det även som olämpligt att ändra på den principen nu när E85 kommit, mest pga övervakningsproblemet.

Sedan tycker jag Databoxen kan kommentera det faktum att det faktiskt är tillåtet och utan problem vid en ev. brand att ha monterat en bensindriven motorvärmare (själv), så länge det är OK utfört.
Visa mig det försäkringsbolag som säger att man ej betalar ut ersättning i händelse av brand i det fallet.

Och om det är OK, så kan de i konsekvensens namn inte säga ngt om en extra BTR.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-10 21:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Hur som helst så hoppas jag verkligen att inte någon av oss behöver slåss mot ett försäkringsbolag över huvudtaget. Som redan sagts så är oftast kvaliteten på utfört arbete (med konvertering) minst lika hög då en "hemmafixare" gör det som "de professionella" skulle ha gjort det.
Jag är absolut ingen expert, jag bara spekulerade i vad ett försäkringsbolag skulle tycka om att en person gjort olagliga drivmedelsförändingar med tillhörande ingrepp i bränslesystemet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-13 08:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tror dock risken att få problem är minimal, det ligger på försäkringsbolaget att visa att ingrepp är farligt utförda.
Och med tanke på de senaste rapporterna från SP ang farligheten hos själva bränslet så är den ju snarast lägre för E85 än bensin.
Sammantaget ser det svårt ut att hävda att man ökat brandrisken i sitt fordon vid en seriöst installerad BTR eller motsvarande.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011