Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-19 19:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
Hmmm..kom på ett problem med att inte ha piggyback, för att klara ordentliga kallstarter måste man ju kanske höja ttycket tillfälligt med 600% eller mer för att få en mängdökning på 400%...
Blir nog svårt att realisera.
För kallstarten är pulsförlängning alltså nödvändig ändå.


Jag frågar igen: Var har du fått dessa siffror ifrån? :roll:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-19 21:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Här finns lite mer om bränsletillskottet vid kallstarter. Fig 6 visar att även med bensin sprutas kanske 20 gånger mer in per puls de första sekunderna vid start än vid igångkörd motor. Med E85 behövs ännu mer.
http://delphi.com/pdf/techpapers/2005-01-0639.pdf

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-20 16:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Databoxen skrev:
karlmb skrev:
Hmmm..kom på ett problem med att inte ha piggyback, för att klara ordentliga kallstarter måste man ju kanske höja ttycket tillfälligt med 600% eller mer för att få en mängdökning på 400%...
Blir nog svårt att realisera.
För kallstarten är pulsförlängning alltså nödvändig ändå.


Jag frågar igen: Var har du fått dessa siffror ifrån? :roll:


Dels kommer jag ihåg att BSR avslöjade det (troligen i gamla forumet, hittar det inte nu iaf),
dels har jag själv kommit fram till samma sak vid mina startförsök i -20 gr (dessutom med extrahjälp av uppvärmt bränsle) med tvångsstyrning av kallstartventilen för att skapa upplagring av soppa under 4 bränslepumpstillslag=slå på tändn o låt pumpen jobba nån sekund tills trycket är uppe) innan lyckat startförsök.
(Enklast att ordna extramängden på det sättet på en gammal KE-jet, MB 190E -86 tyckte jag då)

Så här efteråt skulle man enkelt kunna ordna en kraftig extramängd, genom samtidig styrtryckssänkning (det finns ett uttag som inte används på KE-jet) eller vid starten just, en "pinne" som mekaniskt petade på mätskivan lagom antal mm..
Skall testa detta i vinter om det blir ngn kyla..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-20 17:39 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag hittade liknande siffror ang. kallstartsanrikning (300-500%), här på forumet. Jag tror det handlade om Mitzubishi GDI, tyvärr hittar jag inte inläggen nu.

Detta stämmer väl med mina erfarenheter av kallstarter och Flexitune, denna BOX är ju ställbar för en manuell ökning på upp till 200% och en automatisk del som jag inte vet hur mycket den anrikar. Ju mer bränsle jag vräkte på desto bättre startade bilen när det var riktigt kallt (som kallast var det -29 grader).

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-20 17:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Nu är det ju så att styrdonet i bilen fetar på rejält vid kallstart, det är inte jättestora marginaler på spridarna ens på tomgång.
Om jag anrikar +60% och jag duttar på gasen, så går duty-cycle'n rätt upp i taket (100%). Detta är givetvis olika på olika bilar och styrsystem, men jag tror aldrig att man kan feta på flera hundra procent utan att man kör spridarna 100%. Isåfall mycket enklare att driva spridarna konstant första sekunderna. Det är ju ändå det som sker när flex**** boxen kör spridarna 100%.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-20 20:42 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag vill påstå att, vid låga varvtal (start/tommgång) så har man normalt stora marginaler när det gäller spridarkapacitet.

Ett exempel, Volvo B230F har följande värden: (med hänsyn till att jag plockar siffrorna ur min trötta hjärna, ber jag om överseende med detaljfel).

Vid körning av motorn med 1000-4000 rpm är spridartiderna 2.1-2.4 ms/varv.
Vid start och tomgång (tror att det var +20 grader) är spridartiden 3.6-3.8 ms/varv.

Tomgångsvarvtalet är 850 rpm =14.1 r/s, det leder till att motorn gör ett varv på ca:70 ms.
3.8ms/70ms=5.4% dutycycle, det finns med andra ord stora marginaler innan man når 100%.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-20 21:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Precis, det är fråga om vid krankning samt tomgång de första sekunderna, i etanolfallet mkt snabbt avtagande, på några sekunder kan mängderna minskas till hälften eller mindre.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-20 22:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Error skrev:
Jag vill påstå att, vid låga varvtal (start/tommgång) så har man normalt stora marginaler när det gäller spridarkapacitet.

Ett exempel, Volvo B230F har följande värden: (med hänsyn till att jag plockar siffrorna ur min trötta hjärna, ber jag om överseende med detaljfel).

Vid körning av motorn med 1000-4000 rpm är spridartiderna 2.1-2.4 ms/varv.
Vid start och tomgång (tror att det var +20 grader) är spridartiden 3.6-3.8 ms/varv.

Tomgångsvarvtalet är 850 rpm =14.1 r/s, det leder till att motorn gör ett varv på ca:70 ms.
3.8ms/70ms=5.4% dutycycle, det finns med andra ord stora marginaler innan man når 100%.


Visst, i ditt fall är det så. I mitt fall verkar styrdonet ge längre pulser än Dig, de första 5 sekunderna. (speciellt vid lägre temp än dina +20). B230F kanske har stora marginaler men det har vi väl talat om innan, att just denna motor har stora marginaler även vid höga varvtal, eller??
Ingen större risk att köra spridare 100%, tyvärr verkar det inte vara så vanligt på andra motorer.
Om vi nu vill feta på så in i helv*** så kör spridarna kontinuerligt under krank och de första sekunderna. Efter dessa sekunder, räcker 50-60% förlängning, precis som jag kör. Efter ca 1 minuts körning, slår jag om till 33%.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 08:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Ingen större risk att köra spridare 100%, tyvärr verkar det inte vara så vanligt på andra motorer.


100% problemet finns bara på maxvarv, aldrig vid start eller tomgång/lågvarv.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 09:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Lind skrev:
Är inte detta med bottnade spridare väldigt överdrivet...?

Jag känner till en Audi A3 1,8T som är konverterad med AutoFFV och dessutom chips-trimmad. På den borde verkligen alla spridarmarginaler vara små.
Spridarna bottnar på denna bil vid 220+ km/h med E85. Hur många kör sina bruksbilar på dessa varvtal?
Dessutom så kyler etanol 3 ggr så mycket som bensin.


Hur vet du att spridarna bottnar då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 09:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
Citat:
Ingen större risk att köra spridare 100%, tyvärr verkar det inte vara så vanligt på andra motorer.


100% problemet finns bara på maxvarv, aldrig vid start eller tomgång/lågvarv.


Där har du fel karl, som jag redan försökt att förklara (men som jag inte verkar lyckas med...) så kan jag få spridarna bottnade vid kallstart (vi pratar KALL start, typ vinter) med en förlängning av spridartid med endast 60% genom att endast röra på gaspedalen. Detta gäller alltså de första 5 sekunderna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 09:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Databoxen skrev:
... så kan jag få spridarna bottnade vid kallstart (vi pratar KALL start, typ vinter) med en förlängning av spridartid med endast 60% genom att endast röra på gaspedalen. Detta gäller alltså de första 5 sekunderna.


Är det inte accelationsanrikningen du ser när du "rör" gaspedalen? Den kan säkert ge långa spridartider redan i bensinutförande vid kall motor.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 10:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Databoxen skrev:
karlmb skrev:
Citat:
Ingen större risk att köra spridare 100%, tyvärr verkar det inte vara så vanligt på andra motorer.


100% problemet finns bara på maxvarv, aldrig vid start eller tomgång/lågvarv.


Där har du fel karl, som jag redan försökt att förklara (men som jag inte verkar lyckas med...) så kan jag få spridarna bottnade vid kallstart (vi pratar KALL start, typ vinter) med en förlängning av spridartid med endast 60% genom att endast röra på gaspedalen. Detta gäller alltså de första 5 sekunderna.


Jaså det var så du menade..
OK, kanske som acc-uppfetning alldeles i början, men i praktiken tror jag inte det blir något problem på ngn motor ändå eftersom E85 klarar magerkörning bättre än bensin.
Och hur som helst så försvinner ev körbarhetsproblem efter några få sekunder när motorn värmts upp ngt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011