Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-06-29 09:35 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
Häromdagen monterade jag ett FullFlex Gold "med kallstart" (option) i min Bjuck. Jag tänkte jag skulle samla mina observationer här.

Bilen är ett slagskepp med kromgrill och en 3800 cc SFI V6 med kompressor, 225 hästar och ett fett bottendrag. Den har gått snart 30000 mil och är litet reumatisk, men i gott skick eftersom den varit någons sommarbil för resor. Anmärkningsvärt rostfri och fräsch.

Själv har jag kört den 12000 mil långa landsvägsresor och den har varit mycket behaglig och trogen, nya kulleder, en bromscylinder och nya tändspolar har det blivit, och det är litet småfel på diverse elgrejor som elsäten och fönsterhissar.

Den har snittat på litern milen vilket inte är illa pinkat för en tvåtons kloss med automatlåda. I stad med mycket rödljus kan den ha nått 1.3 l/mil men på landsväg i laglig fart kommer man ner i 0.8-0.9.

Det var "lätt" att montera FullFlex-dosan. Jag åkte till OK och fyllde i lika mycket E85 som jag hade bensin, enligt råd från andra (som dock inte stod i installationsmanualen, men jag vill göra så rätt jag kan) och körde den till en P-plats. Okonverterad går bilen förvisso på 50% E85, men den tappar tomgångens stabilitet och vill dra framåt trots lågt varv.

Det tog väl en minut att plugga in dosan mellan injektorerna och deras kontakter, men sen blev det problem med kabeln som skall till batteriet eftersom den har en fjuttig platt kontakt med ett ø8 mm hål, och mitt batteri har hongängade poler på sidan och stora gummiklädda kontakter som inte tillåter att man kopplar på nya grejor. Jag fick göra en skarvsladd och brotcha upp ett hål i en plåt och sätta den emellan negativa batteripolen och kontaktskon.

Sen hade FullFlexen en grövre kabel som skall jordas mot motorblocket eller liknande, och jag hade ett visst besvär med att hitta en lämplig mutter att lossa. Endera så höll de kylslangar och hade packningar eller så satt de som fan och var svårtillgängliga eller liknande, men jag hittade efter mycket rotande en mutter. Själva dosan stuvade jag i ett lämpligt hål i motorutrymmet, jag binder upp den med buntband senare.

Motorn brummade igång på ett kvarts varv, tomgången var stabil och bilen gick jämnt och fint, inget dragande vid stopp, ingen antydan till att något skulle vara annorlunda.

Jag körde runt litet och fyllde sen på med mer E85, så nu har jag ungefär 75% E85 i tanken.

Jag har kört omkring några mil och den går alldeles utmärkt. Känns stark och går rent, Service Engine Soon-lampan har inte tänts. Jag skall scanna datorn med min CodeScout framöver.

Bilen startar hur fint som helst när den är kall, precis som förut på bensin är det bara att dutta till med startnyckeln så fräser motorn igång på en bråkdels sekund. "Kall" är dock ett fånigt ord när det är 25° ute...

Den är dock litet grinig vid varmstarter. När man åker och handlar och motorn är varm så vill den ha några varv med startmotorn innan den går igång, jag har rentav börjat putta litet på gasen precis som med gamla förgasarbilar för att hjälpa igång den. Jag kan tänka mig att det beror på ånglock - att bränslerester i insuget förångas och temporärt gör det svårt för motorn att få i sig syre, för så snart motorn gått igång är tomgången felfri.

Nu återstår att se hur mycket soppa den kommer dra och om injektorerna kommer att klägga igen - fast jag har tidigare provkört med E85 och sen bytt soppafilter så jag tror den borde vara hyfsat ren från fernissa, men jag skall slå i en flaska injektortvätt ändå nån tank framöver. Det skall också bli intressant att se hur lättstartad den blir i vinter. Och om soppapumpen kommer få hjärtinfarkt, den har ju jobbat en hel del under de senaste 13 åren.

Sammanfattning: Monterade FullFlex Gold med kallstartstillägg i en ålderstigen men modern jänkare och den går felfritt. Kallstarter inga problem, varmstarter tjurar den en aning.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 15:16 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
Nu har jag kört ett par tankar.

Först vill jag säga att jag först monterade min dosa fel. En av kablarna är INTE jord, det är en TERMOMETER.

Den skall sitta fäst på motorn och inte i chassit som jag först gjorde. Jag flyttade den till motorn och vips trollades problemen vid varmstart bort. Nu går den precis som när jag körde på bensin.

Det stod förvisso i monteringsanvisningen att den skulle sitta på motorn, men eftersom jag inte hade rätt verktyg då så satte jag den fäst i chassit istället, i tron att det var något slags jordkabel. Så min FullFlex har alltså trott att motorn är kall vid varje start och dragit på med riktigt fet blandning, och det stank förångad sprit rätt friskt ett tag efter varmstarter.

Nu går den igång med ett FRÖLL så fort jag vrider på nyckeln, glatt som sällan förr.

Förbrukningen steg som förutspått med ~30%, å andra sidan är bensin 50% dyrare så jag spar 1-2 kr/mil. Min FullFlex Gold lär alltså ha betalt sig själv efter 2000 mil eller så.

Jag har också kört bilen en tur i Europa, och eftersom jag inte hittade etanol där så fick det bli bensin. Bilen gick perfekt på bensin, precis som om inte dosan var monterad.

Sen när jag rullade in i Malmö på de sista ångorna fyllde jag fullt med E85 och motorn spann sen som en katt. Drastiska övergångar från bara bensin till bara E85 är alltså inga problem.

På det hela taget kan jag alltså rapportera att FullFlex Gold fungerar utmärkt, jag är en nöjd kund!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-02-08 16:07 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
Nu har det gått ett par år och jag är fortfarande imponerad av hur bra Fullflexen fungerat. Skorven drar i snitt 1.35 L/mil vilket är rätt schysst med tanke på att det är en tvåtonsbil med automatlåda som drog nånstans 1.05 på bensin.

Inga som helst problem, startar fint ner till under nollan. Jag har vinterkört den ner till -18°C på E85 och då har den varit litet grinig att kallstarta, det tar en par 3-8 sek att få igång den. Veckan det var -24°C blandade jag i en halv tanke bensin och då drog den igång direkt, den roterade nog inte ens ett varv.

Det har hänt en par tre gånger att Service Engine Soon-lampan tänts och när jag läst av datorn stod det "Lean condition on bank 1" eller något sånt, jag tror det beror på att jag har kompressormotorn och den har samma spridare som standardmotorn trots 32% högre effekt, så det kan vara så att spridarna var tilltagna i underkant på min motor.

Det har i alla fall inte åstadkommit något uppenbart problem. Om motorn går magert kan det leda till brända ventiler eftersom insugsventilerna kyls mindre av färskgasen, men min spis är en 3.8-liters gjutjärnsklump med stötstänger och ger bara 225 hästar, så det är inte direkt en hårt pressad högprestandamotor. Och etanol kyler bättre än bensin när det förångas (skälet till kallstartsproblem) så det kan gå på ett ut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: En USA V8 på E85
InläggPostat: mån 10-02-08 17:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Bravo Michail! Det tillför erfarenheter från ett så brett bilområde som möjligt. Mera sådant.
Bara för att vi andra "medelsvenssonbilister" skall få ett grepp om vad för sorts bil du har, så "lånade" jag en bild från Google bildsök.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-12 21:26 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
Hej igen

Nu är det november 2011 och Buicken har gått på E85 i snart 4½ år. Den har gått drygt 33000 mil, jag minns inte vad mätaren stod på när jag monterade FullFlexdosan, men den bör ha gått nånstans 5-7000 mil på etanol nu.

Inga problem alls att rapportera. Den bluddrar på som den alltid gjort, drar tämligen konstant nånstans 1.35 l/mil blandad körning, oljan ser inte konstig ut när jag byter den.

Förra vintern var den grinig när det var -24°C, startmotorn fick då tugga en halv minut innan motorn spottade igång. Jag tankade i litet extra bensin och allt var frid och fröjd.

Jag bör nämna att när jag först monterade FullFlexen missförstod jag en sak. Den hade en kabel med en sko på änden som man skulle sätta på motorn. Jag trodde det var jordning och jag hade satt den i karossen. Det visade sig vara en termometer som skulle fatta om motorn var varm eller inte, så när motorn var varm men karossen var kall fick den för fet blandning vid start och lämnade en stank av etanol omkring sig när man startade. När jag sen flyttade kabeln till termostaten blev det som det skulle vara.

Men det finns något läge när motorn är halvvarm då jag tror att FullFlexdosan inte ger riktigt idealisk blandning, för då kan den behöva ett par sekunder på sig att starta och sen luktar det sprit över nejden. Jag skall leta upp ett bättre ställe att fästa termometern (motorblocket?) om jag ids framöver.

För övrigt chipsade vi frugans SAAB 9-5 så den funkar med E85, och den har också gått klockrent sen 2008. Den startade med viss motvilja på etanol i -33°C för ett par vintrar sen.

Park Avenuen på bilden är generationen nyare än min, som ser ut ungefär såhär:
Bild
Till förväxling lik, förvisso.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-13 20:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
För övrigt chipsade vi frugans SAAB 9-5 så den funkar med E85, och den har också gått klockrent sen 2008. Den startade med viss motvilja på etanol i -33°C för ett par vintrar sen.


E75 änyane...? Muhaha!!! :D

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-13 21:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Michail skrev:
Men det finns något läge när motorn är halvvarm då jag tror att FullFlexdosan inte ger riktigt idealisk blandning, för då kan den behöva ett par sekunder på sig att starta och sen luktar det sprit över nejden. Jag skall leta upp ett bättre ställe att fästa termometern (motorblocket?) om jag ids framöver.

Exakt så är det för mig med den Flexitune-konverterade bilen jag har. Vissa ggr fattar den inte att motorn är så varm att den inte behöver "fläska på". Jag har flyttat givaren en gång redan, blev kanske lite bättre, men inte helt bra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-22 14:24 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
Tjenare

Nu har det gått ytterligare en tid och ett antal mil.

Jag fick för mig att montera ur spridarna för att se hur O-ringarna såg ut efter sex år på sprit.

O-ringarna var gröna och av okänt material. Aningens spröda och gick av när jag bände bort dem med tången, men funkade uppenbarligen tätningsmässigt. Jag köpte ett kit med O-ringar till denna motor, där materialet är Viton (FKM) vilket tål etanol bättre än nitrilgummi (NBR) och mycket annat.

I övrigt var injektorerna rena och fina i nosen. Jag kommer inte att ta isär dem, bara byta externa tätningar, men jag skall spraya igenom dem med förgasarrengöring enligt metoden jag såg här:
http://www.youtube.com/watch?v=7aT4S1lIBAY

En informationsbit som jag hade svårt att hitta utan fick mäta mig till är denna: Bosch injektorer (i detta fallet 0 280 150 934) har samma O-ringar i toppen som i nosen, och de håller dimensionen ø7.5 (innerdiameter) och trådtjocklek ø3.5 mm. Eller som det nog egentligen är: øi=7.52 t=3.53. Kan vara bra att veta om man vill köpa egna kemikalieresistenta O-ringar på Firman Runt Hörnet istället för att som jag beställa dem från UK bara för att det var det enda stället som mer eller mindre garanterade att de passade till min motor...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-22 20:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Intressant video. Nu har du åtta spridare och även om du kanske bara behöver göra detta en gång, så kan man ju tänka att det möjligen skulle fungera bättre med en hållare eller jigg för spridarna. Killen i filmen tycks ju vara i köket och skölja sina spridare, kameran flimrar förbi en köksspis i hastigheten, men du kanske har ett mer ändamålsenligare utrymme?

Jag försökte Googla efter Carb Cleaner och produktdatablad men det gick inget vidare. Det stog i alla fall att det var "starka lösningsmedel" i en reklamtext. Annars är det ju så med många sådana här "lite hemliga" medel att dom innehåller rätt mycket etanol.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-02-12 12:32 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
Hej

Jag använde WD40, jag vet inte om det gjorde någon som helst skillnad efter att ha monterat tillbaka spridarna.

Annat än att det inte luktar sprit över hela parkeringen efter en kallstart nu. Jag tror att det var bra att byta O-ringarna.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011