Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: OBD-II diagnos ?
InläggPostat: mån 07-07-23 19:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Hur mycket info kan man få ur OBD-II uttaget mer än felkoder?
Efter att läst lite om felsökningar får jag intrycket av att verkstäder bara kopplar in sig i uttaget och kan se allt möjligt skoj. T.ex. lambdasondernas svängningar.
Det skulle ju onekligen vara det enklaste för att slippa koppla in sig i kontaktdonen under huven med instrument som jag inte har :wink:

Skulle en sån här funka att koppla till en bärbar dator, installera någon gratis programvara och sen köra igång med sin hemdiagnosering?
http://www.24.se/ShowProduct.aspx?prodid=1364&cat=227

Anledningen är att jag får felkod som säger att min katt påväg att bli dålig P0420 , och det kan ju vara idé att se själv hur sonderna beter sig, om de svänger likadant direkt vid kallstart är de felfria läste jag mig till. Sedan när katten tänder ska den andra sonden jämna ut till ett jämt volttal eller svänga minimalt.

Vilket är annars det enklaste användbara instrumentet att kontrollera detta under huven?
En vanlig volt-meter hänger väl inte med så bra att man blir klok, eller?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-23 21:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det där påminner en hel del om ett problem som jag tittade på nu i helgen.

En VW Golf '01 med 2,0 l motor "AQY" hade haft lysande motorelektronikvarningslampa i några månader, en granne till bilägaren har några gånger läst av felkoder med en OBD-II-handterminal och därvid fått kod för "lambdasond bank 1". Jag vet inte exakt vad felkoden hade för nummer.
Bilen i fråga har två lambdasonder, en före och en efter katalysatorn. Den främre lambdasonden byttes redan under garantitiden.

Nu gjorde vi en avgrening på lambdasondssignalerna vid styrdonet (kablaget var lättast att komma åt där) och drog in en kabel i bilen för att mäta på spänningen från båda lambdasonderna under körning.
Det visade sig att styrdonet beter sig precis som gamla LH 2.4 m fl såtillvida att det ger ifrån sig en förspänning på 0,45 V till lambdasonderna. Denna spänning fås alltså då tändningen är på, motorn avstängd och lambdasonderna kalla. När lambdasonderna har kommit igång och är varma, så "tar de över" och drar spänningen antingen mot 0 eller mot knappt 1 V.

Vi hade två digitalmultimetrar tillgängliga, en gammal Fluke 23 och en billig nyköpt från Biltema.

Efter start, bilen hade stått 1-2 timmar så motorn var fortfarande halvvarm, så dröjde det inte mer än 5-10 sekunder innan man såg aktivitet på spänningen från främre lambdasonden, först låg den hög vilket ju tyder på fet blandning ("anrikning efter start"), men efter ytterligare några sekunder var lambdaregleringen igång. Ingen av multimetrarna hann med att uppdatera siffrorna i takt med lambdaregleringen utan det fladdrade omkring slumpmässiga värden mellan 0,2 och 0,7 V. Den stapel (bar graph) som finns längst ned i Fluke 23's display uppdateras snabbare och den hann gott och väl med att visa vad lambdaregleringen höll på med. Uppskattningsvis var periodtiden i pendlingarna 1-2 sekunder vid tomgång och gradvis kortare vid större gaspådrag och varvtal. Vid motorbromsning sjönk spänningen omedelbart till 0. Någon fullgaskörning provades aldrig pga vägförhållandena (smal och krokig grusväg med mycket gångtrafik i sommarstugeområde).

Spänningen från den bakre lambdasonden låg däremot stilla på 0,44-0,45 V mycket länge, efter 10-15 minuters körning började den röra sig långsamt och tvekande. Den enda gång man fick ett någotsånär tydligt utslag på den var när den sjönk till nära 0 efter långvarig motorbromsning.

Eftersom lambdasonderna har förvärmning, så borde ju även den bakre ha kommit igång och gett en tydlig signal ganska snart efter start. Men allt tyder på att den börjar bli "trött", och att värmen från dess eget värmeelement inte räcker till för att den ska fungera utan ett långvarigt värmetillskott från avgaserna krävs för att den ska visa minsta livstecken.

Eftersom kablagen till lambdasonderna är olika långa så var det inte möjligt att byta plats på dem för att se om felet skulle följa med.
Bilägaren kommer att byta den bakre lambdasonden mot en ny av Biltema-typ så snart han kommer hem från semestern, allt tyder på att det kommer att lösa problemet.

Till saken hör att den här bilen inte har gått särskilt långt (omkring 5000 mil). Större delen av körningarna har varit långa landsvägskörningar men det har också varit många "körcykler" med kallstart och mycket kort körning (ut ur garaget och parkering någonstans på gården på morgonen, sedan in i garaget igen på kvällen). Man kan alltså misstänka att det ständigt och jämnt har varit blött av vatten och kondenserat bränsle i avgassystemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-23 21:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ok, låter som det är fel på sonden i det fallet, men då hade ni också fått den felkoden. Läste även att en trött sond kan vara tillräckligt hel för att inte ge egen felkod, utan lurar ECU att katten är dålig.
Ska se om jag kanske kan låna en fluke på jobbet, borde inte vara några problem. Gäller bara att rota fram lämpligt ställe att ansluta, jag vet ju inte ens vart ECUn sitter i denna bilen. Vill ogärna göra några hål i isoleringen på orginal-kablage heller.

Katten har tyvärr varit med om lite misshandel, undrar om lambdasond tar stryk innan katten dör vid t.ex. för varma avgaser eller misständningar med förmodat oförbränt bränsle.
Jag har dock aldrig upptäckt nån oroväckande hetta eller lukt från motorrummet som skulle kunna bero på överhettad katt.

Kan en trött sond orsaka att bilen känns slö på lågvarv ibland vid kallstart.
Precis som en när man kör en mordern manuellväxlad bil på för låga varv, händer inget, inga protester eller nåt, tills motorn kommer upp i ca 1000 varv då den drar villigt. Bara det att för mig är det upp till 1500-1800 varv ibland.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-23 22:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Min erfarenhet är att man får mer än tillräcklig info från en billig Biltema-multimeter. visst missar man kanske varannan svängning eller så men det viktiga är att man ser att det pendlar över och under 0.45 V normalt sett.
Det största fel som verkar kunna uppkomma är när värdet tillfälligt eller hela tiden är "fryst". Detta tyder på slö sond eller felaktiga adapterade värden i just den lastpunkten.
Just sådan där slöhet strax över tomgång som kan göra att det blir svårt att köra iväg vid ett rödljus, särskilt om man skulle ha manuell låda, kommer sig av felaktiga (för magra) adapterade värden eftersom ECU vid en sådan transient använder sig av de mappade värdena, som alltså av ngn anledning blivit fel, pga slö sond, luftläckage mellan motor och sond, dålig etanolkonvertering (ECU kan ha bestämt sig för att inte feta på mer även om den ordnar lambda 1 på just tomgång) etc.
Efter en kallstart märks det här förstås ännu mer och det kan bli mkt svåra körbarhetsproblem även mitt i sommaren om man råkar bo nedanför en mindre backe som vi..
I vårt fall med en MB 220-E -94 var det inget fel på sonden utan problemet löstes med att jag höjde systemtrycket ett kilo mha en KE-jet BTR. Så gick bilen plötsligt lika bra som på bensin igen. (Utom just själva kallstarten då)
Min AMG har däremot haft flera efter varandra kommande fel, sondfel, luftläckage i grenrör följt av bräsnlebrist pga en liten läcka vid tanken/alt soppapump börjar bli trött, samt som jag börjar misstänka, en lite missnöjd ECU som också protesterar genom att inte feta på fullt ut i alla lägen.
Skall prova att höja trycket ett kilo även i den..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tor 07-07-26 16:20, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD-II diagnos ?
InläggPostat: tis 07-07-24 23:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
jag har ett sådant ELM323 interface fast hemmabygge
körs lämpligen med tex. scantool ver 1.13
finns att hämta på scantool.net
man kan tex. se hur shortterm och longtermbankerna jobbar
båda bör ej gå i taket då den annars går magert
kommer framöver evt. att presentera skärmdumpar på det
kolla även här:
http://www.readytech.se/Diagnostikkabel.php
snabba leveranser


AcuraJan skrev:
Hur mycket info kan man få ur OBD-II uttaget mer än felkoder?
Efter att läst lite om felsökningar får jag intrycket av att verkstäder bara kopplar in sig i uttaget och kan se allt möjligt skoj. T.ex. lambdasondernas svängningar.
Det skulle ju onekligen vara det enklaste för att slippa koppla in sig i kontaktdonen under huven med instrument som jag inte har :wink:

Skulle en sån här funka att koppla till en bärbar dator, installera någon gratis programvara och sen köra igång med sin hemdiagnosering?
http://www.24.se/ShowProduct.aspx?prodid=1364&cat=227

Anledningen är att jag får felkod som säger att min katt påväg att bli dålig P0420 , och det kan ju vara idé att se själv hur sonderna beter sig, om de svänger likadant direkt vid kallstart är de felfria läste jag mig till. Sedan när katten tänder ska den andra sonden jämna ut till ett jämt volttal eller svänga minimalt.

Vilket är annars det enklaste användbara instrumentet att kontrollera detta under huven?
En vanlig volt-meter hänger väl inte med så bra att man blir klok, eller?

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-25 16:00 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Har en ELM 327 som jag köpt från ovan nämnda readytech. Har hittis funkat med alla bilar jag provat den i. KÖpte 327 då den stödjer fler protokoll.
Brukade också köra scantool men nu funkar det inte längre på min laptop så jag kör digimoto istället. Fueltrim kan vara matnyttigt att kolla som nämnts.
det enda trist med obd-diagnostiken är dess synnerligen låga uppdateringsfrekvens. Kontrollerar man ett antal värden samtidigt så tar det flera sekunder att uppdatera allt.
Men hur lambdasonder jobbar kan man se!

mvh
A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-25 16:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Intressant, undrar varför jag inte beställde en sån på en gång istället för handscannern som jag har nu. De var kanske dyrare :(

Får fundera på hur det blir, ska nog i första hand försöka koppla mig direkt på lambdasonderna.
Men det skulle ju vara lite skoj med alla andra data också, jag har inte ens nån enkel färddator att leka med.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OBD-II diagnos ?
InläggPostat: tor 07-07-26 00:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
AcuraJan skrev:
Hur mycket info kan man få ur OBD-II uttaget mer än felkoder?


Nu har jag varit borta från detta ett tag men på Saab/Opel/Chevrolet kan man se "allt" när man kopplar in Tech-2 i diagnosuttaget..

Antar att det samma gäller för alla andra märken med deras olika lösningar?

Felkoderna är ju en del som ofta kan läsas ut på andra billigare sätt, men med ett diagnosinstrument kan du ju följa förhållanden, spela in olika parametrar med mera..

Detta fanns ju även tidigare på t.ex Tech-1 för GM (innan OBD-2) där man läser av det mesta..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-05 18:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
jag har nu tagit lite skärmdumpar på golf V-04 1.6Fsi samtliga på tomgång


Bild
här har longtermbanken gått i taket på vid 100% E85 vilket den uppskattningsvis gör vid E65

Bild
jag tankar ca 52 liter Bf 98 på en 60 literstank

Bild
efter en stund så ser det ut som på bilden

Bild
jag skickar en resetpuls till ECU:n

Bild
efter litet körande ser det ut som på bilden igen

slutsats: när jag resetar ECU:n så att longtermen hamnar på 0% är den fullt körbar på bensin men den går som en påse med nötter på E85
men kör jag på bensin på nästan tom tank och fyller upp med E85 utan att reseta ECU:n så går den fint på E85 omgående eftersom longtermen ligger på ca 20% vid bensindrift, när man kör bilen pendlar ibland shorttermen upp till 27%, vilket verkar vara taket

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 12:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ajjajj vad jag önskar att min kabel,
http://www.carhelp.info/forums/83/thread19281/
, kunde få kontakt med motor ECU på AMG:n
Det klarar alla andra ECU:er som ABS och SRS men naturligtvis inte VDO-ECU:n för motorn.
Istället gissar jag mig fram till hur longterm o shortterm ändrar sig efterhand...

Men kabeln är rätt billig och klarar många olika bilar o protokoll iaf...
Se även här, under USB-swISO v2.x
http://www.tiecar.net/products.html
...om din skolryska är lite rostig.. :roll:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-19 21:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Vart har du köpt denna USB-swISO v2.x? och till vilket pris?

Nu har jag iaf beställt en ELM323 med USB för 599:- inkl frakt... är lite osäker om den passar ihop med min bil, men det får visa sig.
Skulle enligt en lista passa med Xsara -2000 och C3 -2004 m.fl.
Stod även på ett ställe att det krävde anslutning på stift 7 i kontakten, och det har min Xsara.

Min handscanner såg ut att stanna på EKWP2000 men enligt spec på alla möjliga kablar är de flesta dyrare bla kompatibla med KWP2000 och det är även ELM323.

Blir skoj med alla möjligheter man får om den skulle funka...

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-20 16:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
AcuraJan skrev:
Vart har du köpt denna USB-swISO v2.x? och till vilket pris?

Nu har jag iaf beställt en ELM323 med USB för 599:- inkl frakt... är lite osäker om den passar ihop med min bil, men det får visa sig.
Skulle enligt en lista passa med Xsara -2000 och C3 -2004 m.fl.
Stod även på ett ställe att det krävde anslutning på stift 7 i kontakten, och det har min Xsara.

Min handscanner såg ut att stanna på EKWP2000 men enligt spec på alla möjliga kablar är de flesta dyrare bla kompatibla med KWP2000 och det är även ELM323.

Blir skoj med alla möjligheter man får om den skulle funka...


Har för mig att det var ungefär de pengarna.
Fördelen skulle vara att den klara en massa olika bilar och att den går att bygga ut mjukvarumässigt efterhand.
Hoppas din funkar iaf!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-23 20:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Testade kabeln idag... har inte kört med bilen än.

Hade samma felkod som vanligt plus "System lean" har ca 70% E85 för tillfället. Long term fueltrim låg på 24%
Raderade felkoderna men fueltrim låg kvar på samma.
Har märkt att den har orolig tomgång vid alla kallstarter i ca 1 sekund innan den stabiliseras, vid denna blandning. Startar dock alltid utan problem, iof aldrig kallare än ca 20 grader.

Ska koppla in datorn imorgon vid kallstart och se vad som händer vid kallstart, främst lambdavärdena, som låg 0,440 volt båda två, med motorn avstängd.


Någon som har ett tips på programvara med fler finesser?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 07:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kan du inte nollställa adapteringen med ett speciellt komando.
Det var anledning till att jag köpte min kabel, men jag kom som sagt inte in ens...än..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 16:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Om du tittar på skärmbilderna ovanför, det finns en knapp som heter "reset interface" som jag inte har testat... kanske det är den som återställer adapteringen.

Har nu åkt omkring lite, verkar som båda lambdasonderna ger lika slumpmässiga värden, mellan ca 0,1 och 0,7 .. båda går upp i 0,8 vid fullgas och ner till 0,0 vid motorbroms.

Även fast jag får felkod mager, så får jag 0,8 v vid fullgas och fullvarv ända upp till 150km/h det måste ju betyda att den ändå adapterar som den ska? (fortfarande 76% E85 = E66 )


Dock verkar ju andra sondens beteende som att katten är tvärslut om jag förstått allt rätt.
Ska forstätta granska värdena vid kallstarter osv för att se om de varierar något.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011