Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-07-10 19:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 14:52 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Tyvärr, pumpen åkte på tippen nästan samma dag som jag bytte den :P

Nu har jag problem med bilen igen...

När man kallstartar den så går den så förbaskat dåligt. Krävs ALLTID två startförsök också, först puttrar den till lite och dör, på andra försöket så brukar den hoppa igång. När jag skulle åka från jobbet idag så krävdes det 3 försök..Och ändå var det +18 ute :?

Problemet ligger dock i att det går inte att köra nånstans om man inte låter motorn bli lite varm först. Den är trött som satan och är man för hastig på gasen så skjuter den ut i insuget och låter som en taskigt inställd förgasarspis. Men såfort den har fått gå en stund så är allting som vanligt, bra gasrespons och allt.

Flexitunen är inställd på 30%.

Vad ska man börja felsöka? :?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 16:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4749
Ort: Sundsvall
Det låter ju som om varmkörningsanrikningen inte riktigt räcker till. Har den gått bättre direkt efter kallstart förut?
Om du har kallstartmotstånd, prova att ha det inkopplat en stund efter start också och se om motorn går bättre då.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 11:55 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Den här tråden hade jag glömt bort... :oops:

Slutade tanka E85 i somras pågrund av endel skumma problem i bilen...

torbjorn
Den har gått bättre förut, vad jag minns. Inget kallstartsmotstånd, funderar på att fixa det dock.

---

Förra helgen tänkte jag prova att slå i lite etanol efter 500-600mil bensindrift. Slog i ungefär 30L E85 och resten bensin, skruvade upp flexitunen lite så motorn inte skulle gå allt för dåligt.

Även vid 50/50 får jag dessa problem... :shock:

Skjuter ut i insuget när den är kall och numera är den ständigt trött också, det är knappt så att man kan göra en omkörning. Inte alls lika bra gasrespons som när man kör på fossilbränsle.. :( Har även märkt att tomgången blivit lite skum, ibland kan den lägga sig på 1500-2000rpm och vägrar sjunka. Stänger man av motorn och startar igen så har den normal tomgång på ungefär 800rpm....

Funderar på att skippa flexitune och istället slänga på lite större spridare, vilka spridare rekommenderas?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-03 19:11 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Nu har jag experimenterat lite mer....

Tankade 50/50 ikväll...

Struntade i att skruva upp flexitune, så potten står på 0 med andra ord.

Bilen går som en klocka.. :shock: Bra gasrespons, vandrar inte på tomgång, skjuter inte ut i insuget.

Skruvar jag på flexitunen så är problemen tillbaks...

Blir nog till att slänga på större spridare för att slippa krångla.. :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 14:30 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
...En till som börjat titta så smått efter större spridare.... :D ...Slipper man klippa och klistra som en politiker. :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 18:52 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 22:31
Inlägg: 32
Ort: småland
Tännlappen skrev:
...En till som börjat titta så smått efter större spridare.... :D ...Slipper man klippa och klistra som en politiker. :lol:



jag funderar med på att montera större spridare på min volvo, men det är en 244 -88. vad är det för spridare jag ska hålla utkik efter?

hört att 850 spridare ska funka?

_________________
volvo 240 -88
volvo 245 -84 etanol


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 19:53 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Är rätt vilsen när det gäller spridares olika flöde. Har rotat runt här så för egen del ska jag nog ha spridare nr 0280150785 som flödar ca 315cc mot mina gula original(0280150762) som flödar ca 222cc. Även nr 0280155831 ska nog funka. Vilken bil dom sitter på är jag lite osäker på även färgen på dom. Så "Robinmoppe": har du samma spridare som jag original så borde det funka på din. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 22:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 297
Ort: Ljusne
0 280 155 831 är bruna (smala, 4-håls) och sitter på bl.a. V70 2.4T.
Har själv använt mig av dessa i min 245 90:a med B230F och LH 2.4, fungerar perfekt!..

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 09:06 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Låter kanon :D ! Återstår bara att få tag i dom. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 10:07 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 22:31
Inlägg: 32
Ort: småland
ok tack för svar :D

_________________
volvo 240 -88
volvo 245 -84 etanol


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011