Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 18-05-25 11:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kallstartmotstånd b230FB
InläggPostat: tor 18-05-10 08:09 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 51
Då det verkar omöjligt att hitta en piggybacl så får det bli störrespridare. Hur löser jag det med kallstarterna?

Bör kunna starta vid 20- då bilen ska användas året runt.
Vad är lämpliga motstånd och hur går jag vidare och gör?
Är helt novis när det kommer till el istort sett.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-05-10 09:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 560
Ort: Lyckeby Blekinge
viewtopic.php?f=10&t=5478&p=73545&hilit=+NTC+motst%C3%A5nd#p73544

NTC motstånd på 4,7 Kohm

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-05-10 09:28 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 51
biltema 10w30 skrev:
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=5478&p=73545&hilit=+NTC+motst%C3%A5nd#p73544

NTC motstånd på 4,7 Kohm


Kollade lite men hur fungerar detta mot ett vanligt "motstånd" många vill ju dra en serie av motstånd beroende på hur kallt det är. Här räcker det allt så med 1 och sen känner den av hur kallt det är? Har du själv kör med ett sådant Här i någon av bilarna?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-05-10 14:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 560
Ort: Lyckeby Blekinge
jag har provat det, man bör sätta motståndet i maskinrummet

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-05-10 18:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1855
Ort: 08- och Småland
Lite förklaring. NTC-motstånd är ett motstånd som ändrar Ohmvärdet med temperaturen. Om det har ett standardvärde som det som Biltema 10/30 nämner, 4,7 kOhm så är det ett värde vid en viss standardiserad mättemperatur. Om man mäter alla sådana motstånd vid denna "mättemperatur" så får man ju ett standardvärde att jämföra med. Dessvärre vet jag inte vad den temperaturen ligger på, men det finns regler för det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-05-10 19:36 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 51
nyfiken skrev:
Lite förklaring. NTC-motstånd är ett motstånd som ändrar Ohmvärdet med temperaturen. Om det har ett standardvärde som det som Biltema 10/30 nämner, 4,7 kOhm så är det ett värde vid en viss standardiserad mättemperatur. Om man mäter alla sådana motstånd vid denna "mättemperatur" så får man ju ett standardvärde att jämföra med. Dessvärre vet jag inte vad den temperaturen ligger på, men det finns regler för det.



Ja jag och biltema 10/30 har pratar om detta via PM (skulle tagit det här i inlägget men jag råkade skriva fel, är ju ny på denna sida så här inte lärt mig alla finesser.)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011