Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 18-09-22 19:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Byta krängningshämmarstag
InläggPostat: sön 18-07-08 17:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 921
Ort: Göteborg
Gav mig på att byta K-stag på Caddyn, men sicken usel konstruktion av stag.
Mothåll görs genom en insex i mitten av ’kulbulten’ vilken man lätt drar sönder.
Då har man inget mothåll längre och då snurrar ju bult o mutter för evigt.
Jag blev tvungen att ta fram vinkelslipen och kapa av eländet.
Blir det alltid så här?
Kan man inte räkna med att kunna använda insex som mothåll när man ska plocka ner ett gammalt K-stag?
Att montera dit det nya funkade det givetvis bra att använda insex.

Har samma arbete att göra på andra sidan bilen imorgon så finns det några tips på hur man lyckas använda insex för mothåll så är jag tacksam.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-07-08 20:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 571
Ort: Lyckeby Blekinge
Tyvärr är det så, men man kan förebygga det på nya stag genom att fetta in och rostskydda gängan, alternativet är att borra 2 st små hål i muttern och klyva den

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-09-12 18:30 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 659
Ort: Skärplinge
Precis,, som lätt yrkesskada och skruvat alldeles för mycket bil sista 30 åren :roll: så visst minst 8 av 10 bytta K-stag går det tyvärr till på det viset.

Med tur får det med mutterknacken och låser spindelkonan bäst det går med en stor polygrip alternativ fast ringnyckel till muttern och i bästa fall ett tvåkants greppfäste på spindelns baksida.

Annars är det mekanikerns lille trogne vän,, vinkelslipen som gäller! Den löser det mest tjurskalliga K-stag och andra envisa bultförband, bara man kommer åt med den, samt undviker fjutta eld på någor i dess närhet. Vill man som sagt sedan för att bespara kommande meken lite jobb nästa gång den ska bytas, just fetta in gängtappen och eventuellt dra på rostskydd efteråt.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-09-13 09:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4587
Ort: Sundsvall
Det påminner mig om en sak från den tid då det mekades mycket med Citroën GS/GSA. På tidiga årsmodeller, fram till ungefär '74-75, fick man alltid ta fram vinkelslip om man skulle få loss krängningshämmarstag eller för den delen ledbulten för undre länkarmen. På senare årsmodeller var de där sakerna grundligt infettade från fabrik och gick alltid lätt att få loss vid behov.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011