Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 19-09-18 01:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 19-08-26 19:46 
Offline

Blev medlem: sön 19-08-25 14:17
Inlägg: 3
Hej!
Jag passar på att fråga om E85 konvertering av B18a i denna tråd.
Jag har en amazon -64 med B18a med zenith vn36 förgasare. Jag har nyligen beställt och väntar på en 123ignition (fullt programmerbar) och tanken är att under vintern pilla med det och få till en helkonvertering av motorn/förgasaren. I och med det ska en motorrenovering göras och då vill man få allting ”rätt” så man slipper skruva isär den igen för att man tänkte fel någonstans :roll:

Så vad säger ni är checklistan? Jag har tänkt följande:

- plana toppen för högre verkningsgrad (hur mycket?)
- ny fördelare med tänddelar. anpassad tändkurva för E85 (vilka tändstift och elektrodavstånd tror ni på?)
- bestycka om förgasaren med lämpliga munstycken (vad kan det tänkas vara?)
- behöver man byta bränslepumpen eller räcker den till?
- ska man byta till större ingående och utgående ventiler i toppen, samt kan det vara lönt att borra upp till B20 cylindervolym? (Som amatör i detta tänker jag att större ventiler och den större cylindervolymen kanske kan hantera denna ganska stora ökningen bränsle som ska till på ett bättre sätt.)

Det är mina funderingar som relativt ovetande om hur sånt här fungerar så tips på punkter jag missat på min ”checklista” eller dem punkter jag radat upp som är helt knasiga mottages tacksamt! :D

Slutligen innan jag ger mig på min konvertering, vad tror ni är en lämplig mix av E85 och 98 oktan medans man kör original?

Mvh Björn


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-08-26 23:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4679
Ort: Sundsvall
Prova först med att öka huvudmunstyckets diameter 10-15 %. Om det inte går att ställa in rätt tomgångsblandning, kanske även tomgångsmunstycket måste ökas på.
Bränslepumpen behöver inte röras, den kan ändå leverera ungefär 20 gånger mer bränsle per varv än motorn någonsin kan suga i sig.
Låt luftförvärmningen stå i "vinter" -läge året om.

Jag vill BESTÄMT avråda från att hålla på och labba samtidigt med förgasare, tändsystem och kompressionsökning. Det är bättre att optimera en sak i taget. Har man ändrat saker överallt i motorn innan man provkör och det sedan visar sig inte gå bra, så blir felsökningen onödigt svår.
Alltså: Börja med att se till att motorn till alla delar är i orört och bra originalskick och går som den ska på bensin. Därefter ger du dig på förgasaren och ser till att få rätt bränsleblandning under alla driftförhållanden på E85. Kör ett tag på det sättet och skaffa dig drifterfarenheter, använd sedan dessa erfarenheter för att avgöra om det är värt att kosta på några ändringar beträffande t ex tändsystem eller kompressionsförhållande. Oftast visar det sig att även om man teoretiskt sett skulle kunna få ner bränsleförbrukningen genom att höja kompressionsförhållandet, så blir inte minskningen så stor att den tjänar in kostnaden för arbetet inom rimlig tid. Skulle det däremot vara så att toppen ändå måste lyftas av för någon reparation, så kanske man kan passa på att plana den lite extra när man ändå håller på.
Man lyfter alltså INTE toppen på en fungerande motor bara för att höja kompressionen.

Kom ihåg att motorns mekaniska delar inte bryr sig om den mängd bränsle i flytande form som tillförs till förgasaren, utan det är volymen av bränsleluftblandning som är avgörande där. Och denna volym (eller rätteligen volymflöde) ändras inte för att man ändrar bränsle från bensin till E85.

Det finns ingen anledning att använda 98 oktan till en B18A, den är ju ursprungligen konstruerad för 93 oktan (och 60-talets 93-oktaniga bensin motsvarar idag snarast den kvalitet som kallades för 91 oktan så länge den såldes nere på kontinenten).
Dessutom ökas oktantalet snabbt redan av en liten inblandning av E85 i bensinen.
Förmodligen fungerar 20 %, kanske 30 % blandtankning utmärkt med motorn i orört originalskick, det är bara att prova. Skulle driftstörningar uppstå redan med 20 % E85 så finns det förmodligen ett fel någonstans som ändå borde åtgärdas (t ex krångel med accpumpen eller tjuvluft).

Beträffande tändstift och värmetal så håll dig till de ursprungliga rekommendationerna om inte motorn och bilen ska användas på något mycket onormalt sätt. Alltså t ex NGK BP6HS eller Bosch W 7 B (äldre beteckning W 175 T 35). Elektrodavstånd 0,7 mm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-08-28 08:43 
Offline

Blev medlem: sön 19-08-25 14:17
Inlägg: 3
Tack för råden! :D

Jag får prova här i höst med dina förlag och återkommer senare med utfallen.

Mvh Björn


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011