Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 19-09-18 01:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: E85 och lambdavärde?
InläggPostat: fre 19-09-06 13:32 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 61
Ort: Ekshärad
Kör en audi 200 10V turbo quattro med megasquirt och 550 cc spridare, ca 1,5 bars ladd, går ofta riktigt bra och har en förbrukning på 1,25 – 1,35 liter vid ganska inspirerad körning. Bra tycker jag.!
Måste få tycka att E85 verkar vara känsligt för fet blandning. Jag tappar mycket av vridmomentet om blandningen är fet. Har mappat med bredbandslamda och siktat på ca 0,8 i lambda vid hög belastning, men märker att jag tappar effekt där. Har magrat ut blandingen pö om pö och upplever förbättringar i draget och, kan man förmoda, i förbrukning också.
Bredbandslambdan har gått sönder, så nu är det bara ryggslutet som används som instrument vid mappningen, men magrare än 0,8, det är jag säker på att jag kör.
Är E85 känsligt för fet blandning, kan man vinna effekt på att vara noggrannare än att bara öka på munstycken lite på måfå, menar när man konverterar en gammal förgasarbil.?

/Lars


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E85 och lambdavärde?
InläggPostat: fre 19-09-06 17:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4679
Ort: Sundsvall
Det stämmer bra. Det finns många exempel på konverterade bensinbilar som surar ner sig och knappt är körbara på fullgas på E85, släpper man gasen litegrann så att fullgasanrikningen upphör, så får man bättre fart. Jag vet av ett fall med en konverterad Ford Escort från mitten av 90-talet, där föraren inte kom på det där med att man kanske skulle prova att släppa gasen, och höll på att bli stående med flyttsläp efter i den berömda Jönköpingsbacken.
Tanken var att man skulle eliminera fullgasanrikningen genom att ordna en klippkrets för att begränsa max spänning från spjällägesgivaren, men innan det blev av inträffade ett haveri som inte alls hade med konverteringen att göra, och bilen såldes som reservdelsbil.

Många fabrikstillverkade FFV-bilar, t ex Ford Focus I, går lambdareglerat även vid fullgas på E85, men de fullgasanrikar på bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E85 och lambdavärde?
InläggPostat: tis 19-09-10 09:34 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 61
Ort: Ekshärad
OK, det verkar som att jag kan behöva ha en mappning för riktigt heta sommardagar och en annan för ruskiga höstdagar, eller är detta ett tecken på att tempgivaren i inloppet inte riktigt gör sitt jobb?. Kör med smalbandslambda och går ur closed loop vid laddtryck och det är där jag upplever att systemet inte hänger med i skillnaderna i inloppstemp, mm.
Hursom så är det skönt att få det bekräftat att det kan vara värt att jobba lite med bränsleblandningen
/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E85 och lambdavärde?
InläggPostat: tis 19-09-10 10:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4679
Ort: Sundsvall
Det borde inte behövas olika mappning beroende på utetemp, det är bättre att köra med closed loop hela tiden och låta den gå på lambda = 1,0 även vid fullgas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E85 och lambdavärde?
InläggPostat: tis 19-09-10 13:06 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 61
Ort: Ekshärad
Om jag ska göra så, så måste jag nog (väl?) ha en bredbandslambda? Det blir isf en standalonegrej, tror inte att ms1 har bredbandslambdaingång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E85 och lambdavärde?
InläggPostat: tis 19-09-10 14:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4679
Ort: Sundsvall
Nej, behåll smalbandslambdasonden och låt lambdaregleringen gå på precis det vanliga sättet även vid fullgas. Eventuell anrikning och ett lägre lambdavärde än 1,0 på fullgas behövs inte alls på E85, sånt har bara med egenheter hos med bensin att göra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E85 och lambdavärde?
InläggPostat: tis 19-09-10 14:32 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 61
Ort: Ekshärad
OK
Ska ta det i beaktande.

/Lars


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011