Husse97 skrev:
Självklart kommer dendär satans lambdaregleringen programeras bort om chippning blir aktuellt.
Gjort det på två vanliga b230f och har aldrig hört en rödblockare med så fin gång som dessa.
Innan ni börjar tjafsa emot kan jag ju berätta att dom går på Volvo orginal bränslemapp för ryska marknaden, där borta i kylan ville dom inte ha lambdareglering.
Enligt chipparen är denna mapp såpass bra att han använder den som grund till alla voc bilar han optimerar..
LH 2.4 har inte tillräcklig precision i luftmängdmätare mm för att i längden klara sig utan lambdareglering. Ska man köra en motor med sådant styrsystem oreglerat, så får man räkna med att justera in bränslemängden individuellt för varje exemplar. Och göra om jobbet om man t ex byter luftmängdmätare eller gör något som påverkar otätheter och tjuvlufttendenser på insugssidan (t ex gör en ventilslipning eller byter ventiltätningar).
Grovt tillyxad lambdareglering som verkar störande på motorns gång HAR förekommit på en del motorer, men det rör sig då om mer primitiva styrsystem än LH 2.4. Eller möjligen "snabbhack" som inte var tillräckligt utprovade innan de kom i produktion. Man kan t ex nämna en del bilar med K-lambda, och vissa elektroniska förgasare (Solex-Matra som satt på en del billiga franska småbilar omkring 1988 , och Axtec-systemet som Lada använde i några år).
Lambdaregleringsproblem som verkar svårlösta på en rödblocks Volvo brukar orsakas av antingen dåligt fungerande lambdasond (man bör komma ihåg att LH 2.4 inte sätter felkod för alla slags fel på lambdasonden), eller av kablageproblem - dåliga jordningar, skadad isolering inne i kabelstammar med överledning mellan olika signaler som följd mm. Halvtrasig motortempgivare som leder till att tänd- eller insprutningsstyrdonet får för sig att motorn har en annan temperatur än den verkliga kan också spela in. Likaså icke fungerande luftförvärmning.