Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 20-12-05 20:53 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Har du kollat att hylsorna i kontaktdonet

Har idag kollat kablar och kontaktddon till gasspjällskontakten och lambdassonden. Även mätt förvärmningen till till lambdasonden (4 ohm vid kall motor, c:a +4°), allt är Ok. Det är bara det att när jag mäter signalen på signal kabeln så "vandrar" den "bara" mellan 0, 4 - 0,7V istället får (som det var förr 0.1 - 0,9V. Nästa steg nu är en ny lambdasond. Det tar nog ett tag, ny koppling med vevaxeltätning, vevaxelgivare och lite annat "smått" gick på nästan 6000 kr. Till en bil som inte egentligen är värd hälften av det.....
Men den går "som en dröm" och sista tankningen var 1,12 l/mil (utan AC och lastbågar) 98 BF, men nästa tank blir nog E85 igen....

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 20-12-07 09:01 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Om jag kör full gas så slutar V-mätaren "vandra" och stannar på omkring 0,7V. Lika så när jag släpper gasen så slutar den vandra och stannar på c:a 0,3V. När varvtalet kommer under c:a 1500 (motorbroms) börjar den vandra igen. Detta tyder (tycker jag) att gasspjällskontakten numera funkar som den ska. Krängde av gummit på kontaktstyckert tll spjälkontakten, ser bra ut. Inga tecken på kabelbrott eller på dålig kontakt, mätte även att kontakterna funkar med kontakrstycket kopplat. Min multimeter som jag andvänt innan funkar inte längre (Amprobe PM55A) så jag har nu en betydligt billigare som är betydligt långsammare, men den funkar att mäta lambdan med, till skillnad mot Biltemas billiga (blåa) som är allt för långsam (den är dock bra till annat).

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 20-12-07 14:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I och med att spänningen från lambdasonden aldrig går under 0,3 V respektive aldrig över 0,7 V, så kan man nog anse den som ganska trött.
Det skulle vara intressant att ha ett oscilloskop inkopplat och se hur kurvformen på spänningen ser ut när motorn går lambdareglerat, och sedan jämföra med en ny lambdasond.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 21-01-20 11:52 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Motorn har gått kom en klocka ett tag (fortfarande på BF98) och gjort någon till långkörning (Kattarp, Helsingborg) och köpt mig en "ny" utombordare till den lilla båten (en väl använd Evinrude 6 hp). Sedan (förra veckan) kopplade jag på släpet och häntade ved. Efter c:a en dryg mil (var en dm snömodd) började motorn gå på 3 "burkar", voltmätaren visade över 1V så den delen fungerar. Men sedan (när jag lastat c:a 600 -700 kg ved) och började hemresan så började voltmätaren visa mellan - 0,3V till + 0,2V. Motorn funkade hela vägen hem. Kollat flera gånger under tiden efter händelsen och motorn vill ibland (någon km efter start) gå på bara 3 cyl ett tag men voltmätaren visar inget (ligger på c:a 0,5V, har inte blivit varm). Sedan när den börjar pendla så är det mellan - 0,3 till + 0,2V. Har numera felkod 2-2-1 så en ny Lambdasond är beställd (Bosch 034, Trodo) och ska monteras "vid känlig väderlek". sedan ska vli åka på etanol igen...

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 21-02-05 15:55 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Fick hem Lambdasonden i veckan, + tätningssats till fördelaren. 2 st o-ringar och en stefatätning (packbox). Bilen går "dom en påse nötter" nu och vill ha närmare 2 l bensin/mil. Felkod 2-2-1 och 2-3-2 kommer varje gång jag kör en runda. Sist jag V-mätte på lambdan pendlade den mellan - 0,4 till + 0,3V. Släpper jag gasen (motor bromsar) så "stabiliserar" den sig på c:a 0V. Stänger jag av motorn och slår på tändningen igen visar den 0,5V. Iikaså vid kallstart visar den 0,5V. Så bränsleboxeen bör fungera. Funderar om Lambdasonden har typ lossnat eller, så det är dålig jord eller något. Detta började på en gång när motorn började gå dåligt (gick på 3 cylindrar) i snöslask. Det är allt för kallt att ligga ute och skruva nu så den för gå som den går några veckor till enligt väderrapporterna.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 21-03-02 08:53 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Fortfarande inte gjort något med Volvon. Frugan halkade på en isfläck och slog sönder något i axeln för 2 veckor sedan. Operation för återställning igår så hon klarar sig inte helt själv just nu. Sjukskriven till (minst) mitten av april så jag kör numera VW Passat..... Volvon får nog vila en månad till i alla fall, återkommer när den är "fixad"
Ett onödigt påpekande, använd dubbar på skorna också, det "kostar" att att slarva med det. Hon hade Biltemas dubbremmar i ryggsäcken för det var nästan barmark... Hon ska gå i pension i maj, så det kanske är "färdigjobbat" för henne nu. Hon sitter i fåtöljen jämte och jä---t ont, tur man redan är pensionär så man kan ställa upp.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 21-05-09 09:32 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Frugan "gick omkull" en gång till och bröt armen igen en bit från det andra andra brottet. Så det har inte blivit skruvat sedan senast jag skrev. Dock är hon äntligen på bättringsvägen så igår var hon på vårt stora handelscenter med 2 av barnbarnrnen (12 och15 år, båda 17-maj). Då blev det service av 745-an. Bytte ventilkåps packing (2 delar på "min" motor) igen (bytte för ett år sedan), bytte även o-ringar och p-box i fördelaren (Bilprovningen har klagat på oljeläck i flera år) och äntligen bytt lambdasonden. Även nya tändstift. Efter provkörning och justering bränsletrycket så kunde jag läsa ut felkod 1-1-1 för första gången på länge. Ska idag byta termostat (tempmätaren uppför sig konstigt), olja och filter. Fungerar allt som det ska så kör jag på E85 snart, mycket snart. Bränsleförbrukningen har legat på 1,8 - 2,2 l/mil (BF98) senast tiden. Har pendlat 6 mil om dagen (T&R 2 - 3 dagar i veckan, 200 kg verktyg i bilen) till yngsta dottern och hjälpt henne och svärsonen med lite ombyggad (utvidgning) av deras gym anlägning. Så det har gått åt bensin..... :roll:

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 21-05-12 18:57 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
:roll: Har idag varit och tankat, 1,2 l/mil varav hälften motorväg, alltid (numera) 200 kg verktyg. Så lite bränsle var det länge sedan den "tagit.". Nästa tank blir E85. :D

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 21-05-20 07:31 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Bilen har stått still några dagar nu, så det går inte åt så mycket bensin :lol: men går "som en dröm", i alla fall jämfört med innan. Har hela vintern haft felkoder och hög bränsleförbrukning. Felkod 2-3-2 och 2-1-1 har varit "standard" sista tiden, men inte fått felkod sedan jag bytte lambdasonden trots jag skruvar upp bränsletrycket efter hand. Började på 1 kg tryck (var svårstartad kall) till 2,2 kg nu. Ska fortsätta tills jag får felkod så jag vet var gränsen på lambdaregleringen är. Motorn gick bäst på 1 kg tryck innan bytet.
Lambdasonden är en Bosch "034" och själva sonden är dubbelt så stor som den gamla (Biltema, som fungerade bra i flera år) så det är ju större yta att mäta på kanske. Vet dock inte exakt hur det fungerar men just nu fungerar det bra, väldigt bra

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 21-05-26 16:54 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
lennart e skrev:
Började på 1 kg tryck (var svårstartad kall) till 2,2 kg nu. Ska fortsätta tills jag får felkod så jag vet var gränsen på lambdaregleringen är.

Skruvade upp till 2,4 kg när jag kom hem sist, och där gick tydligen gränsen. Felkod 2-3-2 var tillbaka var tillbaka idag och sänkte trycket till 2,2 kg igen. Eftersom den var svårstartad vid 1 kg men gick okej (ingen felkod) så bör sanningen vara mitt i mellan (typ 1,6 kg?). Får köra en månad (kanske) innan det är lönt att tanka etanol, vill ju ha i så mycket E85 som möjligt. En lämplig början på E85 borde då vara c:a 3,2 kg, körde på c:a 4 kg förra sommaren innan den började strula. Kört på bensin sedan (tror jag) oktober - november. Men den går riktigt, riktigt bra nu :lol: :lol: :lol:

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 21-05-27 15:34 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
lennart e skrev:
Skruvade upp till 2,4 kg när jag kom hem sist, och där gick tydligen gränsen.


Skruvat ner trycket i omgångar och felkod kom inte nu i eftermiddags. Trycket är nu 1,8 kg.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 21-07-02 15:57 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Fortfarande inte tankat E85 (eller något annat). Dock har jag märkt (nu i värmen vi haft) att motorn går sämre när den är varm. Tog bort slangen från grenröret (som går direkt in i filterboxen) men det är ju väldigt varmt i motorrummet ändå. Har c:a 25 liter bensin kvar så det dröjer några veckor till innan jag ska tanka, kör ju så "förbannat lite" numera. Får se om dottern behöver mer hjälp framöver, då blir det ju 6 mil om dagen..... [

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 21-07-10 20:10 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har idag fått reda på att jag ska börja jobba en dag i veckan hos dottern. Då blir det lite mer körande :D :D
det blir nog lite mer än det.... Det är c:a 2000 m² ogräs att "gå igenom" innan vintern. Volvon har stått still (nästan helt) i mer än en månad nu.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 21-07-15 12:26 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu varit hos dottern 2 gånger och idag på väg därifrån så tog bensinen slut.... Hade en dunk med mig som jag fyllde i (bensin till gräsklipparen). Sedan vart jag och tankade 55 liter E85. Så nu äntligen rullar 745-an på etanol igen. Satt trycket på 2.8 kg nu (var 1.8 kg på BF98) och motorn går lika bra som förut. Får se framöver nu hur det funkar. Fick felkod 2-3-2 när bensinen tog slut (tror jag) för där var ingen när jag kollade för någon vecka sedan

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 21-07-17 12:10 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Kört c:a 10 mil nu och motorn "spinner som en katt" och bilen är (om möjligt) ännu snabbare och starkare än den någonsin varit. Har kört "som en biltjyv" nu så bränsleförbrukningen ska man nog inte ta så allvarligt på. Ska tanka i veckan som kommer när jag varit hos dottern igen.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011