Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 21-07-23 17:04 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tankade i går, 48 l på 28 mil =1,7 l/mil. Mer än beräknat, fast jag "kört som en biltjyv". Litar dock inte på pumpen då den betedde sig "konstigt". Först fick jag sätta tillbaka och ta ur handtaget flera gånger innan pumpen startade, sedan slog den av efter 3 - 4 liter hela tiden. Slutade med att när tanken var full så slog den inte av så det sprutade ut in massa bränsle på mig och på marken..... Drar jag bort 3 liter (det var mycket som kom ut) så blir förbrukningen 1,6 l/mil. Dock var felkod 2-3-2 tillbaka igen. Får justera bränsletrycket igen.......

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 21-08-16 11:22 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tankat igen, förbrukning på c:a 1,6 l mil. Felkod 2-3-2 har varit hela tiden kollar, justerar trycket och raderar varje gång jag kört.... Dock i förrgår så var där ingen felkod, och inte idag heller. Bränsletrycket är nu 4 kg (slangen ansluten), tycker det verkar högt. Motorn gick ju kanon på 1,8 kg på bensin. Jag tror att motorn går kanon tills det blir felkod, sedan får den kanske för mycket (eller för lite) bränsle..... Spelar ingen roll om jag kör "programmet" efter jag raderat eller inte. När den går bra så varvar den ut (6200 varv) på 3-an växel och man känner "knycken" vid 5500 varv. Inte illa efter 50000 mil. Ibland (inte sista dagarna) känner man inte "knycken" och den blir seg efter 5000 varv, då är där felkod 2-3-2. Man börjar lära känna sin bil nu efter 12 år och uppskattningsvis c:a 8000 mil. Vägmätaren stannade för många år sedan på c:a 41500 mil

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 21-08-16 12:19 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Vad är din normala förbrukning? Själv har jag en audi 200 10V-87 som nu gått med E85 och ms i snart 10 år, . Lyckas få till mappningen allt bättre och sen jag fick rådet att dra ner på fullastupprikningen (kör nu på ca 0,9 i lambda vid fullt ladd), laddtryck på 1,6-1,7 bar är det ett jäkla drag när det vill sej. Har ett ganska rymligt samvete när det gäller accelerationer och hastighetsöverträdelser men här ändå bara en snittförbrukning på 1,3-1,4 liter. Ganska bra för en quattro och 2,2 l motor?
/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 21-08-17 19:14 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har (vid några få tillfällen) kört på omkring 1,3 - 1,4 l/mil. Men jag kör med AC på och ofta mycket verktyg i (c:a 150 kg) och släp. Även (nu när jag justerar in den) ganska tung "gasfot". Räknar med att kunna köra på under 1,3 l/mil när jag justerat färdigt (fullgasanrikningen är kvar). Min svåger (förre ägaren) körde den på under litern när han pendlade till jobbet (på bensin, 1,5 mil enkel resa) 16V motorn har "ett djädrans driv" och är riktigt rolig att köra.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 21-09-17 19:57 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Volvon går fortfarande bra. Dock blir jag inte av med felkod 2-3-2.kan ibland köra några dagar utan men så är den tillbaka igen. Fattar inte vad felet är, körde ju några veckor på bensin utan felkod....
En helt annan sak, har ett tag funderat på att byta frugans Passa 1,8 turbo - 04. Varit runt och kollat lite. Skulle ha något som kunde ersätta både VW-n och Volvon. Vi skulle klara oss med en bil (pensionärer båda nu) men det sprack..... Har köpt en sprillans ny Subaru XV e-motion Xfuel - 21 års modell. Dragvikten är för låg för båten så Volvon får allt hänga ett ett tag till.... Men Xfuel står för bensin/etanol...... Så vi har köpt en bil som går att köra på bensin, etanol - och el. Den har ett litet elbilsbatteri och en liten elmotor så kör du under c:a 30 km/tim så går den på batteriet. Den går inte att ladda med sladd utan bara med bilens generator. Detta var inte egentligen meningen, men det är 18 år sedan vi köpte bil senast. Så det var kanske dax nu

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 21-09-20 13:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Flödesökningen genom spridarna ökar inte linjärt mot trycket. För att få en flödesökning på 30-40% kan det mycket väl krävas att man dubblar bränsletrycket. Har inte matematiken i huvudet just nu, jag tror Torbjörn har bättre koll än jag.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 21-09-21 19:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När det var mycket tal om bränsletryckshöjning som konverteringsåtgärd här på forumet en gång i tiden, så vill jag minnas att man sade att flödet genom en spridare vanligtvis är proportionellt mot kvadratroten ur bränsletrycket.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 21-09-23 07:13 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Jag
torbjorn skrev:
När det var mycket tal om bränsletryckshöjning som konverteringsåtgärd här på forumet en gång i tiden, så vill jag minnas att man sade att flödet genom en spridare vanligtvis är proportionellt mot kvadratroten ur bränsletrycket.

Dennna matamatik är nog lite över min nivå..... Men, bilen glck bra på 1.8 kg bensin. Kvadratroten ur 1,8 år 1,34. Ska jag då addera, 1,8 +1,34 = 3,14 och köra på 3,14 kg. Är det så enkelt??? Jag har just nu 3,2 kg, justrat upp och ner mellan 2,8 och 3,8 kg. Under 2,8 kg är den svårstartad (utan knapp) och svårkörd kall så det är definitivt för lite. Över 3 kg funkar den bra, men det (för B234F motorn) berömda momentrycket finns bara innan motorn blir varm, sedan blir det blir nog felkod och motorn går "bara bra", inte som den skulle kunna. Förbrulningen är då c:a 1.7 l/mil. När den går som den ska (några dagar ibland) ligger förbrukningen på c:a 1,3 l/mil

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 21-09-23 12:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, räkna såhär istället:

Låt oss anta att den går bra på 1,8 bar vid bensindrift och att du vill öka flödet med 30 %. Flödet vid bensindrift kan sättas till 100 % och det nya flödet blir alltså 100 + 30 = 130 %, dvs 1,3 gånger det ursprungliga flödet. För att få detta flöde måste du öka bränsletrycket till 1,3² = 1,69 gånger det ursprungliga. Det nya bränsletrycket blir då 1,8 x 1,69 = 3,04 bar.

MEN: får jag gissa att du har mätt upp 1,8 bar relativt atmosfärstrycket, då motorn går på tomgång? Då är undertrycket i motorns insugningsrör ungefär 0,5 bar, så det bränsletryck spridarna "ser" blir alltså 1,8 + 0,5 = 2,3 bar. För att under de förutsättningarna få den 30-procentiga flödesökningen, så måste alltså det nya trycket över spridarna bli 2,3 x 1,69 = 3,89 bar. Och det nya tryck du kan mäta upp med en vanlig manometer på tomgång blir då 3,89 - 0,5 = 3,39 bar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 21-09-23 14:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Men skillnaden i de stökiometriska blandningarna är ju inte 30% mer volym för E85, det är strax över 40% högre.
Att bränsleförbrukningen bara blir 30-35% högre beror på den effektivare* förbränningen.



* flera faktorer inverkar som ger intrycket av effektivare förbränning.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 21-09-23 18:50 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tack för ert intresse för min numera ganska gamla Volvo. Ska börja på 3,5 kg när jag kör nästa gång. Får se hur det blir. Vi har ju köpt ny bil (hämta på lördag) och den har för låg dragvikt så Volvon får allt hänga med ett tag till.....
Har varit upp på strax under 4 kg och provat. Alla mätningar är med vakuumslangen till BTR-en kopplad. Får koncentrera mig på att mäta vid längre körningar. Jobbar ju hos min dotter en dag i veckan (c:a 3 mil enkel resa). Annars blir det bara någon km åt gången. Dock brukar jag ta en extra sväng ibland.
Spridarna jag har i ska ge c:a 40 - 45 % mer än original spridare så "rent teoretoskt" borde den gå på c:a 2,5 - 3 kg

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 21-09-24 16:33 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Kört några mil idag, kollat båten efter gårdagens och nattens väder (oväder) och en tur till "glasbanken" och inhandlade några burkar Guinness Draught Stout. Blev c:a 4 mil med några stopp på vägen. Nollade felkod 2-3-2 (innan jag körde) startade motorn och höjde trycket till 3,8 kg. Ingen felkod när jag kom hem. Får se på tisdag när jag ska köra till dottern och arbeta några timmar (c:a 6 mil ToR).

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 21-09-30 09:53 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Var hos dottern och jobbade i måndags (skulle bli regn på tisdag), inga felkoder. Höjde trycket till 4,2 kg (har inte varit såå högt sedan jag bytte lambdasonden) för att se vad gränsen går. Var och kollade båten idag igen (torsdag) , körde en extra runda (blev nog c:a 3 mil) och inga felkoder. Håller tummarna framöver nu, det ska väl bli vinter etanol till nästa tankning kan man tro, och då ändras förutsättningarna igen om jag är på gränsen. Jag tror att ny Lambdasond och och rengöring/smörjning av gasspjällskontakten gjort "susen". V-mätaren visar som den ska nu också, 0,000V vid motor broms, mellan c:a 0,040V till 0.840V vid körning. Varvar jag fullt på 3-ans växel så slutar siffrorna "vandra" vid c:a 5000 varv och rör sig sakta upp mot 0,800 - 0,850V (fullgasanrikningen?)

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 21-10-06 08:33 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Fick felkod igen. Sänkte i omgångar och raderade och är tillbaka på 3,8 kg. Nu får den vara kvar där så får vi se vad som händer framöver. Monterat tillbaka förvärmningsslangen i luftfiltret och ska sätta på kylarskyddet snart. Vinterdäck med dubb monterade, bromsok och bromsklossar smorda och handbromsen justerad. Ska hämta hem båten på lördag och hämta hem ved till kaminen i veckan som kommer. Sedan kan vintern komma när den vill. :D :D

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 21-11-10 12:48 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Kört en månad till nu och inga felkoder. Bränsletrycket är c:a 3,8 kg (med BTR ansluten. Dock går inte bilen riktigt 100, ibland "Känns" det som den går på 3 cyl. vid lågt varvtal. Voltmätaren är numera "fast monterad" i bilen och visar c:a 0,04V till 0,88V. Ska göra lite service på den och byta gasspjällskontakten. Litar inte riktigt på den, det är i området precis över tomgångsvarvet den "strular".
En helt annan sak, vi har funderat på att byta frugans VW Passat 1,8T -04 ett tag nu och kollat lite på nätet efter "kandidater" men det är svårt med vad för skatter på bilar och bränsle det blir framöver. Så det blev en helt ny bil (har aldrig köpt helt ny förut) som drivs av el, bensin eller etanol. En Subaru XV -21 som nu rullat c:a 200 mil. Och frugan är väldigt nöjd.... Massor av säkerhet, konstant 4-hjulsdrift (visst inte många som har det??) och automatlåda. En variant på DAF Variomatic men med kedja i oljebad istället för remmar
Återkommer med info när vi börjat köra på E85. Det är för dyrt nu.... Nästan 18 kr/l (endast 20 öre billigare än bensinen) när jag tänkande Volvon sisst (1,5 l/mil)

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011