MrRandom skrev:
Mercan jag köpte har varit i dagligt bruk och gått 21.000 hur stor chans är fr för avlagringar då? Är de värt att testa etanol? Hur viktigt/nödvändigt är de att komphöja?
Det som är intressant är ju om den någon gång har stått oanvänd länge, egentligen inte hur långt den har gått osv. Det verkar också - men det är obekräftat - som om problemen med hartsavlagringar skulle vara mindre på bilar med plasttank än där tanken är av plåt.
Det är absolut inte nödvändigt att höja kompressionen eller börja laborera med ändrad tändförställning. Börja med att se till att få fram rätt bränsleblandning så att bilen går bra på E85 under alla förhållanden, och kör några hundra mil så du får statistik över bränsleförbrukningen. Därefter kan du börja fundera på eventuella förbrukningsminskande åtgärder.
När det gäller kompressionshöjning så finns det ingen anledning att lyfta toppen på en fungerande motor bara för detta, men om toppen ändå ska lyftas av någon annan anledning (ventiljobb, läckande topplockspackning etc) kan man överväga att höja kompressionen när man ändå håller på.