OskarJ skrev:
karlmb skrev:
Större spridare (sådana som flödar mer) kan man hitta på skroten från motsvarande turbovarianter, t.ex Volvon.
Det pålitligaste i längden är ommappning eller byte av styrbox. Då kan man även optimera tändningen, men det gäller att veta hur den ska optimeras så det är lite överkurs.
Det finns även eftermarknadssystem, men det blir rätt dyrt.
Förstärka? Det är nog propaganda, normalt sett fungerar dessa bilar bra utan de ovan nämnda åtgärderna, precis som de flesta andra bilar.
Okej, lite info om sånna där databoxar?
Hitta en länk, något att satsa på?
Länken till produktenDet karlmb syftar till är att byta mjukvara i bilens egen databox.
Flexitune, E85FFV AutoFlex etc är så kallade piggybacks där du kopplar in dig på bilens ordinarie system. Så när databoxen i bilen säger att nu skall spridaren spruta in 1,00 så går den signalen via den extra boxen som då säger till spridaren att den skall spruta tex 1,35 (35% mer).
http://www.tankaetanol.nu/Citat:
Vill göra detta ordentligt för att slippa eventuella problem i framtiden därför låter detta med att höja bränsletrycket med andra spridare intressant än att lita på en databox.
Inte för att låta alltför modern nu, men det är faktiskt "säkrare" att använda sig av en piggyback eller en "chippad" databox.
Kolla vilka spridare som sitter på din GLT och Saaben så kan vi nog hjälpa dig att hitta lämpliga ersättare.