Det är väll så att i en Prius att när man kör iväg och motorn är kall att motorn startas direkt och att den körs den med förhöjd varvtal och belastning av generatorn (så att den snabbt blir varm) och att den sedan så körs den tillräckligt ofta så att den inte hinner bli kallt igen. Det borde innebära att motorn kan gå oftare på vintern om det krävs för värmens skull fast i vanliga Prius måste motorn ofta vara igång för framdriningen så att den hålls varm ändå, om det inte är kö-körning och eller väldigt kallt. Det borde kanske märkas mera om motor har mindre värmeförluster som när man på E85 eller i en dieselhybrid eller om det är en plug-in hybid då man kan kör längre på el.
Det finns en del Prius ägare som expirimenterar med att blockera nedkylningen på vintern se
http://priuschat.com/threads/first-morn ... ill.26675/ och uppenbarligen sänker det ändå bensinförbrukningen så det skulle nog kunna vara en ännu större fördel när man kör den på E85 ?