Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 01:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Magnum tune
InläggPostat: sön 18-08-12 12:48 
Offline

Blev medlem: lör 16-04-16 17:44
Inlägg: 5
Ort: Osby
Är det någon här inne som testat denna
https://www.magnumtuning.com/en/detail/ ... and-vitara

Är lite intresserad av att köpa hem den.

_________________
// Kempa

Suzuki Grand Vitara XL-7 2,7 2003
Volvo 945 -94 (100% E85)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Magnum tune
InläggPostat: sön 18-08-12 22:56 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg har ikke testet den, men blir skeptisk når den bare kobles til lufttemperatursensoren. Da antar jeg den baserer seg på å får ECUn til å tro at det er veldig kaldt ->mer luft -> mer drivstoff. For min del virker det mer troverdig når den kobles til dysene og forlenger åpningstidene.

I prinsippet vil jeg tro du kan oppnå det samme med en variabel motstand koblet til IAT-sensoren, men vil tro at det er en grense for hvor mye desinformasjon du kan gi ECUn før du får feilkode.

Denne her:
https://www.ebay.co.uk/itm/KIT-ETHANOL- ... SwMk1au6bL

kobles også bare til IAT-sensoren, men jeg har holdt meg unna av grunner nevnt over. "Magnum tune" har i hvert fall kobling til lambdasonden slik at den kanskje har en viss kontroll på om det er nok anrikning eller ei.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Magnum tune
InläggPostat: mån 18-08-13 13:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Det kan ju tänkas att motorstyrsystemet har så vida gränser för lambdaregleringen att motorn egentligen går bra på E85 okonverterat, och syftet med att lura systemet med sänkt lufttemperatur kan vara att spara bränsle genom att få den att gå med tidigare tändning eller något sånt.

Tänk dock på att det inte alls är säkert att sådana saker fungerar på samma sätt på USA-utförandet som på Europa-utförandet av samma motor, så att mystiska tilläggsburkar som är utvecklade för USA-marknaden kanske inte ger förväntat resultat på en svensksåld bil.

Jag skulle föreslå att du börjar med blandtankning och övervakar lambdaregleringsparametrarna via OBD för att kolla att de inte har tendens att bottna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011