Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 22-06-03 08:10 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
Hej, bensinpriserna börjar bli ganska extrema så detta med E85 har man börjat fundera på. Jag fick dessutom reda på att Traficom här i Finland erbjuder att ersätta konverteringskostnaderna, upp till 200€ för E85 konvertering och upp till 1000€ för biogas.

Vi har både E85 och biogas stationer i Vasa, och norrut finns det flera. Men söder om Vasa är det en öken och vi bor ca 20-25km söder om Vasa. Men den bilen körs mest in till stan ändå för jobbsyften, och med båda konverteringarna kan man köra bensin ändå läser jag.

Jag lutar mot en E85 konvertering då det låter så enkelt att man kunde göra det själv. Men är det verkligen så enkelt? Man behöver inte byta nånting, spridarna original, inte ens en bränslesensor, man bara pluggar in ett kitt som detta:
https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/ ... c0f6e12fe/

Tyvärr på finska men det menas det bara kopplas ihop med bilens existerande elektronik. Hur vet man ens om det passar till ens bil? Har ni alternativa produkter att rekommendera?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 22-06-04 05:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är inte värsta experten på det här, men en sådan sats är konstruerad för att förlänga insprutningspulsen så att det kommer mera bränsle i varje insprutningspuls. Om din bil fungerar bra för övrigt, så borde det fungera.
Passar det i din bil rent fysiskt? Om kontakterna passar så är allt OK. Många sådana här satser kan levereras med olika kontakter till olika bilmodeller. Om det finns 100 olika bilfabrikat och modeller i världen så brukar det bara finnas något tiotal olika kontakter att välja på. Det är alltså lite enklare att lösa det problemet om det skulle visa sig att finnas? Men detta måste ju firman som säljer produkten kunna tala om.
Om den säljs i Finland så utgår vi från att den har en köldstartfunktion? Detta var ingen självklarhet när det började komma sådana satser från "Made in China". Men det är också en fråga till leverantören. Men som sagt, i vår kalla del av världen under vintertid är det ett "måste" med köldstartfunktion.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22-06-13 15:26 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
En liten följdfråga: Vad kostar E85 i Finland för närvarande?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22-06-27 12:10 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
1.94€ litern sist jag kollade, vs 2.58€ för 95E10


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011