Det är lämpligt att börja med samma tändläge som för bensin och se till att man motorn går bra på det sättet. Därefter kan man prova att ställa några grader tidigare och se om man vinner något t ex genom sänkt bränsleförbrukning. Alltför tidigt grundtändläge kan göra det svårt att hålla ner tomgångsvarvtalet, och med tanke på risk för bakslag vid start som kan skada startmotorn så bör man inte gärna hålla sig tidigare än 10 eller möjligen 15 grader.
Normalt är behovet av vakuumtändförställning mindre på E85 än på bensin men det beror på hur motorkonstruktören har tänkt sig, valt tändförställningskurvor från början osv, om det verkligen är bra att avstå från den. Det finns ju en del motorer (t ex 1,3 l -motorn som satt i VW Polo och Derby på 80-talet) som blir nästan okörbara utan vakuumtändförställning, på andra blir det ingen märkbar skillnad vare sig man har den i drift eller inte, och sen finns det också en del som helt och hållet saknar vakuumdosa på fördelaren. Just när det gäller jänkare ska man komma ihåg att vissa äldre Ford V8 enbart hade vakuumtändförställning och ingen centrifugaltändförställning alls, på en sådan motor ska man såklart inte avstå från vakuumtändförställningen.
Ett sätt att ordna signal till fördelarens vakuumdosa utan särskilt vakuumuttag på förgasaren är att koppla den direkt till insugningsröret via en magnetventil som man styr via en mikrobrytare vid gasspjället, så att vakuumdosan är trycklös vid tomgång men kopplad till insugningsröret hela tiden under körning. Lämpliga magnetventiler fanns det gott om på skrotarna på den tiden avgasrenade 70-talsbilar skrotades i parti och minut, men en och annan går väl fortfarande att få fram.
_________________ Att mäta är att veta
|