Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 18-05-08 13:18 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Hittade en beninvärmare till 940 när jag var på skroten. Är detta någon man skulle kunna ha som komplement till kallstarterna om man kör på 100% Etanol? Dels för att få ner förbrukningen vid kall motorn eller kommer det inte ha någon effekt. Vore ju även bra att ha ett komplement om den inte skulle starta när det är kallt att man kan köra den med "etanolvärmaren" innan man ska starta.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 13:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag tror det har ganska marginell betydelse. Framför allt kan ju en bensinvärmare vara bra att ha för att få kupén förvärmd innan man kör iväg (bra om man har äldre skröpliga passagerare), men jag tror knappast man får ner bränsleförbrukningen nämnvärt.
Och man bör komma ihåg att även om det kan vara trevligt att pyssla med bensinvärmare så är i synnerhet gamla sådana inte särskilt driftsäkra. Om man vill viga sitt liv åt att hålla en 20 år gammal värmare i ständigt körklart skick, så ska man inte ha någon annan hobby.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 14:24 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
torbjorn skrev:
Jag tror det har ganska marginell betydelse. Framför allt kan ju en bensinvärmare vara bra att ha för att få kupén förvärmd innan man kör iväg (bra om man har äldre skröpliga passagerare), men jag tror knappast man får ner bränsleförbrukningen nämnvärt.
Och man bör komma ihåg att även om det kan vara trevligt att pyssla med bensinvärmare så är i synnerhet gamla sådana inte särskilt driftsäkra. Om man vill viga sitt liv åt att hålla en 20 år gammal värmare i ständigt körklart skick, så ska man inte ha någon annan hobby.


Okej! Tack för infon, då är det inget för mig för tid är en konstant bristvara :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 18:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Bara en liten undran: Vilken typ av värmare är det? Fabrikat och typ?

Vi kan göra en liten jämförelse. Alla Volvo FFV med E85-motorer har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare, ganska låg effekt, 418 Watt. Men när jag har haft den inkopplad i min V 70 2.0F så blir det ändå en kallstartanrikning när jag startar. Första sekunderna går motorn uppåt 1200 varv, sedan sjunker det neråt mot 800 varv efter någon knapp minut.
Nu är inte värmen jämförbar med en elektrisk doppvärmare i blocket och en bränsledriven motorvärmare, men det är ju ändå som en fingervisning.
Men "oss emellan", får du värmaren för ett överkomligt pris? På begagnatmarknaden brukar en fungerande Volvo Flygmotor 091B, med tidur, styrenhet, cirkulationspump, komplett kabelstam eventuellt med relä för kupéfläkten betinga ett pris på 6000 kr. Du kanske kan göra affär på den?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 19:48 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
nyfiken skrev:
Bara en liten undran: Vilken typ av värmare är det? Fabrikat och typ?

Vi kan göra en liten jämförelse. Alla Volvo FFV med E85-motorer har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare, ganska låg effekt, 418 Watt. Men när jag har haft den inkopplad i min V 70 2.0F så blir det ändå en kallstartanrikning när jag startar. Första sekunderna går motorn uppåt 1200 varv, sedan sjunker det neråt mot 800 varv efter någon knapp minut.
Nu är inte värmen jämförbar med en elektrisk doppvärmare i blocket och en bränsledriven motorvärmare, men det är ju ändå som en fingervisning.
Men "oss emellan", får du värmaren för ett överkomligt pris? På begagnatmarknaden brukar en fungerande Volvo Flygmotor 091B, med tidur, styrenhet, cirkulationspump, komplett kabelstam eventuellt med relä för kupéfläkten betinga ett pris på 6000 kr. Du kanske kan göra affär på den?


Va i Helv säger du. Ja det kan jag nog få men är lite svårt iom att man måste plocka den själv (vet inte vad som faktiskt hör till den. Skulle du kunna beskriva vad man ska ta så kan jag säkert fixa en isf. har ju dock inte en aning om den fungerar. Var kan man se dessa priser?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 21:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har egentligen bara följt priserna på Volvo Flygmotor 091B eftersom jag hade en installerad i en Volvo 245 -92 som jag hade tidigare. Men det är bara av intresse som jag har kollat. Jag har inga tankar på att köpa någon. Men kolla Bildelsbasen, som är en gemensam databas för begagnade bildelar. Där kan man få prisexempel på det mesta.
Den ser ut som en rostfri ståltermos eller en gammaldags dammsugare i rostfritt och förkrympt skala. Den var lite speciell. Den värmde bara motorns kylarvatten. Kupén värmdes upp med bilens ordinarie kupéfläkt. Det var lite styrelektronik som kopplade på fläkten i första steget, det räckte gott och väl. Man behövde inte ställa in något mer än att ställa värmereglaget på max och trycka på tiduret. Resten skötte elektronikboxen. Det ingick en cirkulationspump som pumpade runt vattnet.
Så det som krävs om man skall hämta en sådan ur en donatorbil är själva värmaren, bränslepumpen, elektronikboxen (stor som en pocketbok ungefär), cirkulationspumpen, tiduret, ett komplett kablage eventuellt med ett relä för att köra kupéfläkten. Sedan en enhet som det råder delade meningar om. Jag har läst i mina instruktioner att det fanns en termostat också. Den skulle finnas under passagerarstolen, men jag har inte letat efter den. Den skulle slå ifrån fläkten när det blev omkring 22°C i kupén. Detta för att hålla inne med batteriström. 22° är ju vanlig inomhusvärme så det räcker. Och i min bil fungerade det så. Det kunde jag konstatera flera gånger, men jag har inte sett termostaten under sätet med egna ögon. Dock är jag övertygad om att den måste finnas. När jag har skrivit om detta på andra bilforum så finns det några som protesterar och hävdar att det inte finns någon termostat. I min bil fanns funktionen i alla fall.
Jag kan tillägga att jag körde min 245 på blandtankat ungefär 30% etanol. Alltså vad vi skulle kalla E30. Det märktes ingen som helst inverkan på värmaren av det.
När Ford köpte Volvo så styckades ju hela Volvokoncernen upp i olika bolag. Volvo Flygmotor blev ett eget bolag, men motorvärmarna, dom var stora även på värmare för fritidsbåtar. Hette Ardic som båtvärmare, såldes till Ebersprächer med konstruktioner, produktion, lager och orderböcker, reservdelar, service m.m. Rubbet! Värmaren lever kvar till vissa delar i dagens Ebersprächer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 21:42 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
nyfiken skrev:
Jag har egentligen bara följt priserna på Volvo Flygmotor 091B eftersom jag hade en installerad i en Volvo 245 -92 som jag hade tidigare. Men det är bara av intresse som jag har kollat. Jag har inga tankar på att köpa någon. Men kolla Bildelsbasen, som är en gemensam databas för begagnade bildelar. Där kan man få prisexempel på det mesta.
Den ser ut som en rostfri ståltermos eller en gammaldags dammsugare i rostfritt och förkrympt skala. Den var lite speciell. Den värmde bara motorns kylarvatten. Kupén värmdes upp med bilens ordinarie kupéfläkt. Det var lite styrelektronik som kopplade på fläkten i första steget, det räckte gott och väl. Man behövde inte ställa in något mer än att ställa värmereglaget på max och trycka på tiduret. Resten skötte elektronikboxen. Det ingick en cirkulationspump som pumpade runt vattnet.
Så det som krävs om man skall hämta en sådan ur en donatorbil är själva värmaren, bränslepumpen, elektronikboxen (stor som en pocketbok ungefär), cirkulationspumpen, tiduret, ett komplett kablage eventuellt med ett relä för att köra kupéfläkten. Sedan en enhet som det råder delade meningar om. Jag har läst i mina instruktioner att det fanns en termostat också. Den skulle finnas under passagerarstolen, men jag har inte letat efter den. Den skulle slå ifrån fläkten när det blev omkring 22°C i kupén. Detta för att hålla inne med batteriström. 22° är ju vanlig inomhusvärme så det räcker. Och i min bil fungerade det så. Det kunde jag konstatera flera gånger, men jag har inte sett termostaten under sätet med egna ögon. Dock är jag övertygad om att den måste finnas. När jag har skrivit om detta på andra bilforum så finns det några som protesterar och hävdar att det inte finns någon termostat. I min bil fanns funktionen i alla fall.
Jag kan tillägga att jag körde min 245 på blandtankat ungefär 30% etanol. Alltså vad vi skulle kalla E30. Det märktes ingen som helst inverkan på värmaren av det.
När Ford köpte Volvo så styckades ju hela Volvokoncernen upp i olika bolag. Volvo Flygmotor blev ett eget bolag, men motorvärmarna, dom var stora även på värmare för fritidsbåtar. Hette Ardic som båtvärmare, såldes till Ebersprächer med konstruktioner, produktion, lager och orderböcker, reservdelar, service m.m. Rubbet! Värmaren lever kvar till vissa delar i dagens Ebersprächer.


Ja den hette Volvo Flygmotor 091B och såg precis ut som en "plåttermos" :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-09 09:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Volvo Flygmotor-värmaren satt också fabriksmonterad i Renault elbilar på 90-talet. Men då utan egen styrenhet, elbilens "centraldator" UCL styrde även allt som hade med värmaren att göra.
Jag gillar egentligen inte den värmartypen, bränslemunstycket är extremt litet, blir mycket lätt igensatt och är svårt att rengöra. Webasto där bränslet får droppa ut ur ett grovt rör mot en porös keramikbricka "förångningsskiva" fungerar bättre på den punkten. Å andra sidan lider dessa Webastovärmare (t ex BBW46) av att förbränningsluftfläkten lätt fryser fast om man t ex har kört i slask eller snöyra och luftintaget är olämpligt placerat, och fläktmotorn är så grovt avsäkrad att den brinner sönder om man försöker starta värmaren med fastfrusen fläkt. De skulle må bra av ett lite mer intelligent skydd för både fläkt- och pumpmotorerna.

För några år sedan köpte jag en fabriksny, aldrig monterad BBW46 för 1000 kr på en veteranmarknad.

Vad man ska se upp med om man plockar en begagnad bensinvärmare är framför allt att få med bränslepump, bränslefilter och så mycket som möjligt av bränsleinstallationerna. Bränslepumpen brukar vara en s k doseringspump som är speciell för varje typ av värmare. På vissa värmare är det kritiskt att ha exakt rätt slanglängd mellan pump och värmare, samt att ev utjämningsburkar, svängningsdämpare mm sitter på rätt ställen längs bränsleledningen.
Det är såklart bra att plocka med så mycket som möjligt av vatteninstallationer (slangar, T-stycken, backventiler mm) också.
Elinstallationerna till värmaren brukar vara en separat kabelstam så det är oftast lätt att se vad som hör ihop med den.
Har man riktig tur på skroten kan det finnas papper från värmarinstallationen kvar i handskfacket på skrotbilen ihop med instruktionsbok mm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-09 11:16 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
torbjorn skrev:
Volvo Flygmotor-värmaren satt också fabriksmonterad i Renault elbilar på 90-talet. Men då utan egen styrenhet, elbilens "centraldator" UCL styrde även allt som hade med värmaren att göra.
Jag gillar egentligen inte den värmartypen, bränslemunstycket är extremt litet, blir mycket lätt igensatt och är svårt att rengöra. Webasto där bränslet får droppa ut ur ett grovt rör mot en porös keramikbricka "förångningsskiva" fungerar bättre på den punkten. Å andra sidan lider dessa Webastovärmare (t ex BBW46) av att förbränningsluftfläkten lätt fryser fast om man t ex har kört i slask eller snöyra och luftintaget är olämpligt placerat, och fläktmotorn är så grovt avsäkrad att den brinner sönder om man försöker starta värmaren med fastfrusen fläkt. De skulle må bra av ett lite mer intelligent skydd för både fläkt- och pumpmotorerna.

För några år sedan köpte jag en fabriksny, aldrig monterad BBW46 för 1000 kr på en veteranmarknad.

Vad man ska se upp med om man plockar en begagnad bensinvärmare är framför allt att få med bränslepump, bränslefilter och så mycket som möjligt av bränsleinstallationerna. Bränslepumpen brukar vara en s k doseringspump som är speciell för varje typ av värmare. På vissa värmare är det kritiskt att ha exakt rätt slanglängd mellan pump och värmare, samt att ev utjämningsburkar, svängningsdämpare mm sitter på rätt ställen längs bränsleledningen.
Det är såklart bra att plocka med så mycket som möjligt av vatteninstallationer (slangar, T-stycken, backventiler mm) också.
Elinstallationerna till värmaren brukar vara en separat kabelstam så det är oftast lätt att se vad som hör ihop med den.
Har man riktig tur på skroten kan det finnas papper från värmarinstallationen kvar i handskfacket på skrotbilen ihop med instruktionsbok mm.


Tackar för infon. Tror dock inte det blir något plockade då jag tyvärr inte vet in den funkar och har inte hittat några priser på dom. Hade varit aktuellt om det kunnat hjälpt till ned körning på etanol


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 21-07-12 10:13 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Dammar av en gammal tråd men mycket intressant sådan!

Hade med i förra trotjänaren den blåa Nissan Micra -00 i säkert 5-6 år haft en monterad sådan Volvo Flygmotor 091B tidigare hette Ebersprächer, minns det var hyfsat trångt att få dit den men överlag inga som helst problem och kan nog hävda det klart hade iaf relativt stor positiv påverkan på förbrukningen. Speciellt i kallare klimat och säg i så 20 minus räckte det med endast 10-25 minuters användning på denna motors endast 4,5 liters kylvätskevolym så var ventilåpan varm och motortemperaturen på det normala direkt! dessutom rumstemperatur i kupén!

Även driftmässigt vill jag bestämt hävda är denna värarmartyp klart säker, grejen är bara att kör man denna inte minst en gång i månaden så kristalliserade den grova bränslesilen igen, kan med säga denna värmare startade till och med lättare med ren E85 och med något strypt insugsalang till runt 17 mm! Annars tuffar dessa rariteter bara på, som extremt bränslesnåla med!

Vet med dels tillgången till dessa enligt mig och lång erfarenhet minskar till att det med är häftiga priser som begagnat, så därför håller jag på egna lagret,, hehe

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011