Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-06-01 01:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-10-21 07:23 
Offline

Blev medlem: tor 07-10-18 15:06
Inlägg: 10
Ort: Från
Hur vore det om man kopplar in en kupevärmare i motorrummet som får blåsa varmluft rakt in i luftfiltret?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 08:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Det funkar. Jag har testat dylika lösningar, har läst om folk som värmt insuget med kupevärmare och det har också fungerat. Problemet är väl att ha en fastmoterad i motorrummet, en vanlig kupevärmare är inte direkt gjord för det. Tänka på bla brandrisk.

Jag har testat med en billig 12-voltsfläkt i till-luften till luftburken. Den värmde inte sådär väldigt, men det funkade. En 230-voltare ger ju aningen mer effekt då, men då ska man ju ha tillgång till eluttag också.

Jag ska härnäst testa med högre komp. Bättre tändsystem gav radikalt bättre kallstartsegenskaper med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 09:24 
Offline

Blev medlem: tor 07-10-18 15:06
Inlägg: 10
Ort: Från
Hur stor skillnad tror du högre komp. ger? jag har en trimmad motor med komp. 11:1 och tänkte skaffa brytarlöst tändningssystem... det borde funka ganska bra då eller vad tror du?


Senast redigerad av tengwa sön 07-10-21 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 09:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jag vet inte exakt, bar att folk här på forumet (och andra ställen) har rapporterat förbättrade kallstartsegenskaper med högre komp. Många äldre motorer har ju inte mer än 8-9:1 i kompressionförhållande. 11:1 är ju redan radiklat bättre där. Apropå, vad är det för motor du har?

Som jag förstår det så ger högre komp mer värme i cylindern vid kompressionen. E85 är ett sk kallare bränsle då det kräver mer energi för att förångas. Icke-förångat bränsle brinner inte, och vid kallstart har man tunnt med kräm för att förånga bränslet mer än kompressionen i cylindrarna. Så högre komp borde ge bättre kallstart, förutsatt att startmotor och batteri orkar med förstås.

Bättre tändsystem är en typiskt bra sak, anser jag. En mer högpresterande tändspole gör att man kan ha större gnistgap på stiften och få större stående gnista som antänder bränslet. Jag har också haft bra erfarenhet av Halo-stift, se min post under Tändsystemet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 10:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
widmark skrev:
Apropå, vad är det för motor du har?



Har bestämt för mig att jag läste i en annan tråd att det var en B20.

/ P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 10:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Ah, förgasar-tråden med webrarna :)

11:1 är ju redan en bra förbättring på en B20, de har väl cirkus 8.5:1 orginal? 12-13:1 är väl inga problem på E85, men säkrast är nog att prata med folk som byggt B20 för sprit o testat lite mer praktiskt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 11:45 
Offline

Blev medlem: tor 07-10-18 15:06
Inlägg: 10
Ort: Från
jo, det är en trimmad b20 det handlar om med dubbla weber 42or. Man bör inte höja komp. mer än vad som redan gjorts så det gäller bara att få förgasarna att lira tillsammans med det nya bränslet.
Vet ni någon som har en etanolkonverterad en bil med weberförgasare vill jag gärna komma i kontakt med honom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 11:49 
Offline

Blev medlem: tor 07-10-18 15:06
Inlägg: 10
Ort: Från
Tänkte på det igen med att ha en fläkt som blåser in varmluft... vet ni om kondensen som kommer bildas när den varma luften träffar det kalla insuget kan ställa till med problem?
Kan det finnas explosionsrisk om gasen tar fel väg och kanske riskerar att antändas av fläktens värmeslingor?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 12:50 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Jag har högre komp på min saab 9000 men inte startar den lättare på E85 för det....

Motorborraren uppskattade det till 11:1 men en kompmätare i från Biltema går mätaren ut (20 bar)

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 13:51 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Min Volvo 740 -88 med B230F, har fått toppen planad 3.00 mm.
Teoretiskt kompressionsförhållande är därigenom ökat från 9.8:1 till 12.0:1.
Jag kan lova att den startar betydligt bättre när det är kallt (-10 och kallare) än den gjorde innan planingen, men en viktig förutsättning är ju att motorn får tillräckligt med bränsle.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 14:17 
Offline

Blev medlem: tor 07-10-18 15:06
Inlägg: 10
Ort: Från
Error skrev:
Jag kan lova att den startar betydligt bättre när det är kallt (-10 och kallare) än den gjorde innan planingen, men en viktig förutsättning är ju att motorn får tillräckligt med bränsle.


Din bil verkar ju vara perfekt vinteranpassad då... har du gjort något annat än att bara plana för att få motorn lättstartad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 15:03 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Planat 3.0 mm, höjd tändning f.n. 3 grader (det är troligen inte till någon hjälp för kallstarten) och en Flexitune (som har en lättanvänd kallstartfunktion).
Förra vintern var det -29 grader som kallast, då startade och gick motorn på 3:e försöket (utan hjälp av motorvärmare, startgas eller liknande).

Om jag hinner och orkar så kommer jag att montera ett vanligt "dieselglödstift" i varje insugningsrör. På detta sätt kan jag förvärma insugningsluften innan start och en stund efter start (innan ordinarie luftförvärmning från grenröret har kommit igång).

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 15:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
tengwa skrev:
Tänkte på det igen med att ha en fläkt som blåser in varmluft... vet ni om kondensen som kommer bildas när den varma luften träffar det kalla insuget kan ställa till med problem?
Kan det finnas explosionsrisk om gasen tar fel väg och kanske riskerar att antändas av fläktens värmeslingor?


Kupévärmare och liknande värmefläktar har värmeslingorna ingjutna i ett aluminiumblock med flänsar (eller, på äldre modeller, så är de inkapslade i ett spirallindat stålrör), så att yttemperaturen aldrig kan bli så hög att det finns risk för antändning. Det brukar dessutom finnas gott om överhettningsskydd, på moderna kupévärmare är det ofta dubbla bimetallbrytare och dessutom en smältsäkring.
Smäckiga värmefläktar, skotorkar, hårtorkar mm för inomhusbruk har däremot oftast helt öppna värmetrådar som, om de nu inte glöder vid normal drift, så blir de glödande på några sekunder om fläkten skulle stanna eller luftflödet blockeras.

Om man nu inte kan vänta den tid det tar att få motorn genomvarm med elektrisk motorvärmare så är ett annat alternativ att använda kupévärmaren 10-20 minuter före start för att värma upp insugningsröret och eventuell förgasare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Värmeelement
InläggPostat: sön 07-10-21 17:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det finns ju färdiga värmeelement, motstånd inkapslade i alukroppar med flänsar. Här ett exempel från ELFA: 62-552-28 356.00 kr.
Jag vet för lite om förhållandena i olika insugningsrör, så jag kan inte säga om något är bättre eller sämre än andra. Men det finns många att välja på. Något borde väl gå att spinna vidare på?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 07:46 
Offline

Blev medlem: tor 07-10-18 15:06
Inlägg: 10
Ort: Från
torbjorn skrev:
Om man nu inte kan vänta den tid det tar att få motorn genomvarm med elektrisk motorvärmare så är ett annat alternativ att använda kupévärmaren 10-20 minuter före start för att värma upp insugningsröret och eventuell förgasare.


Såhär var min tanke; anledningen att man värmer upp insugningsröret är väl för att insugningsröret sen ska värma upp luften så blandningen ska bli mer lättantänd.... men om man blåser in luft som redan är varm kanske det inte spelar så stor roll vilken temperatur insugningsröret har... eller?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011