Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elpatron och circ pump
InläggPostat: tis 07-04-03 21:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
På gamla forumet pratade vi om en elpatron och cirkulationspump som supereffektiv elmotorvärmare.

Man ser såna ibland på blocket för en rimlig peng, men de är väl altid för 380V, de brukar vara 3 kW, 6 kW el 9 kW 380 V hur bra/dåligt skulle de funka på 230 V, de borde väl bli 1 kW, 2 kW och 3 kW då?

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-03 22:06 
Offline

Blev medlem: ons 07-02-21 22:53
Inlägg: 18
Ort: Mellannorrland
Jag vet inte vilken typ av elpatroner du menar men visst finns det 1 fas element, dock rätt så skrymmande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 06:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Man kan också använda värmepatronen från t ex en varmvattenberedare eller tvättmaskin. Då är det inga svårigheter att komma över en värmepatron på ca 2 kW vid 230 V, alltså vad man maximalt kan belasta en 10 A säkring med.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Motorvärmare
InläggPostat: ons 07-04-04 08:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Universalvärmare för större maskiner finns. Olsson i Ellös ett exempel.

"Artikelnummer: UMV2000
Artikelnamn: MOTORVÄRMARE UNIVERSAL 2000W
Pris exkl moms: 1.463,00 kr
Lagerstatus: Finns i lager "

Bilden kom inte med här, men det är en vanlig enfasanslutning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 08:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bilden är här
Bild

Fint, och inte ens så hemskt dyrt men antagliglen dyrare en en beg elpatron med pump, till denna behöver man nog en pump också för den är väl inte inbyggd?

@ Torbjörn, ja tv och diskmaskiner har ibland också lämpliga element (men ibland är de för skrymmande att och man måste komplettera med ett hölje/rör som tål lite övertryck en cirkpump och termostat också.

Allra helst skulle det vara en cirkulationspump som inte bromsar flödet när den är avstängd, då kan men t ex sätta värmaren i slangen till err frå värmepaketet men jag vet inte hur läplig en vanlig CV pump lämpar sig för sånt.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 11:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tar man element från tvättmaskin eller vv-beredare finns dock möjligheten att ta ett 400V element med upp till 6 kW effekt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 11:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja min fråga gällde ju en 380/400V elpatron och om det går bra att använda de på 220V istället. 6 kW borde bli 2 kW då istället.

Tänkte t ex på denna http://www.blocket.se/vi/11395620.htm?ca=11_s

"Elpatron för vattenburen värme säljes komplett med circ pump samt anslutningskabel 4,5m och fästen. Värmebaronen EK 130, 6 kw/3+4 kw, circ pump Grundfos UPS 25-40 "

Skulle vara perfekt för snabbuppvärmning och samtidig få bra kupevärme om man låter kupefläkten gå.

Men den är nog för stor för de flesta bilar.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 14:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Värmebaronens grejor är skräp, hade en sån begangad själv.
Den billiga palsten som de klämt in alla reläer, termostat + öhettningsskydd klarade inte värmen som utvecklades när isoleringen på deras billiga kablar hårdnade och det började gnistra lite här och var.
Köp en ny patron istället på rinkaby rör, man får en rejäl 6 Kw rostfri Backer billigare idag än i koppar, ca 500:- om jag inte minns fel.
De går att seriekoppla för 230 V om man vill.
Men det hade väl varit grymt att värma motorn på 5 minuter med 3 fas. 6kW?
Elmätaren går ju långsammare/ kWh om man belastar helt jämnt alla 3 faserna också.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 14:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Värmebaronens grejor är skräp, hade en sån begangad själv.
Den billiga palsten som de klämt in alla reläer, termostat + öhettningsskydd klarade inte värmen som utvecklades när isoleringen på deras billiga kablar hårdnade och det började gnistra lite här och var.
Köp en ny patron istället på rinkaby rör, man får en rejäl 6 Kw rostfri Backer billigare idag än i koppar, ca 500:- om jag inte minns fel.De går att seriekoppla för 230 V om man vill.


Ok kan vara bra att veta för min solfångarprojekt att det inte är värmebaronens värme är bästa kvalitén.

karlmb skrev:
Men det hade väl varit grymt att värma motorn på 5 minuter med 3 fas. 6kW?
Elmätaren går ju långsammare/ kWh om man belastar helt jämnt alla 3 faserna också.


Absolut, dessutom blir det mindre värmeförluster om man värmar den i 5 minuter med 6 kW isf en timme med 800 watt.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 16:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Precis, har många ggr tyckt det verkar ineffektivt att puttra med 500W sådär i en halvtimme eller mer.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 21:34 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
karlmb skrev:
Precis, har många ggr tyckt det verkar ineffektivt att puttra med 500W sådär i en halvtimme eller mer.


Ja, speciellt som det talas om slangvärmare. De ger väldigt liten uppvärmning och cirkulationspump förekommer inte till personbilar. Lika illa är det där kontaktvärmarna, det har ännu lägre effekt i många fall.

Elpatroner som används till villauppvärmning är ju väldigt stora. Normal är insticksdjupet ungefär 410 mm. Anslutningidametern är 2-tums rörgänga. Det finns dock mängder med små elpatroner för enfas. Kolla med t.ex. Backer.

Personligen tycker jag att en etanolbil skulle ha värmaren "med sig" - vara bränsledriven. Vad har jag för nytta av värmaren hemma när bilen står på parkeringen utanför jobbet 12 km därifrån? Dock Webasto/Eberspächer väldigt dyra, men effektiva med cirkus 5 kW och det räcker för såvl motor som kupé.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 15:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Håller med; bränsledrivna värmare är modellen. Med en sådan uppnår motorn i princip drifttemperatur på 20-30 minuter och man slipper allt trassel med sladdar och eluttag.
Nackdelarna är väl mest att dom är dyra, kan krångla och inte är så lämpliga att använda i garage.

Vill man ändå köra på elvärme borde det vara lämpligt att utgå från elementet i en vanlig vattenkokare då dessa både är effektiva, små och lätta att fästa i t.ex. ett plåtkärl.
Vattnet kan cirkuleras runt elementet och vidare i kylsystemet med en liten 12-voltspump.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 16:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Om man ändå ska köra värmeelementet på nätspänning så är det bäst att också mata pumpen från elnätet, det minskar ju risken för att elementet ska råka vara igång utan att pumpen är det. Avloppspumpar från disk- eller tvättmaskiner är utmärkta som cirkulationspump i sådana här sammanhang, de är ju dessutom avsedda att tåla hetvatten. Tänk bara på att en sådan pumpmotor är ganska öppen, man bör kapsla den på något sätt dels ur elsäkerhetssynpunkt och dels med tanke på miljön i ett motorrum med vägsalt och annan smuts. En sådan pumpmotor brukar vara fläktkyld, man bör se till att den får bra luftväxling trots kapslingen. I och för sig är väl omgivningstemperaturen oftast ganska låg när man kör motorvärmare, men ändå...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 20:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Använder man en mer "ömtålig" pump är det kanske bäst att montera den i kupén under instrumentbrädan om det är möjligt.

12-voltspumpar (används vanligen till bränslevärmare, i husvagnar m.m..) brukar vara fuktskyddade, tål garanterat trycket i kylsystemet och går ju även att starta som restvärmare om man t.ex. blir sittandes i bilen och vill kunna krama ur all värme ur motorn.

Problemet med start av pump/värmeelement löses med ett relä. Och oavsett så har ju vattenkokarelement som regel en termostat som slår ifrån när det börjar koka.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 21:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Termokontakten i en vattenkokare sitter inte i värmeelementet utan den sitter någonstans längst upp i vattenkokaren. Den känner inte vattentemperaturen utan den värms upp av vattenångan när vattnet börjar koka.
Det enda som finns i värmeelementet är någon form av smältsäkring som katastrofskydd om t ex termostaten inte fungerar eller man har kopplat in vattenkokaren torr.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011