Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kallstart problem
InläggPostat: fre 07-07-06 21:17 
Offline

Blev medlem: fre 07-07-06 21:08
Inlägg: 7
Ort: Från
Hei kan noen hjelpe med følgende.
Har montert Flextek konverteringsboks og har følgende problem
Ved kallstart så jager motoren rett etter start ca 30-60 sekunder også går den plutselig helt perfekt.
Tackar for alla svar.
Jan :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-06 22:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Ingen lösning på ditt problem men jag tror att det är bra om du skriver vad det är för bil.

Märke, modell, årsmodell. Gärna motortyp/motorkod och så vidare..

Jag tror att det är lättare att hjälpa dig då..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-06 22:11 
Offline

Blev medlem: fre 07-07-06 21:08
Inlägg: 7
Ort: Från
Ja beklager.
Jeg har en 2001 MB E200Kompressor 4 syl.
motorkod har jeg ikke men håper detta kan hjelpe.
Mvh.
Jan :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-07 17:02 
Offline

Blev medlem: fre 07-07-06 21:08
Inlägg: 7
Ort: Från
Hei
Nei motoren går opp og ned i varv "jagar" en liten stund, varvreknaren varierer mellan 800 och 1200 rpm i några sekunder och lugnar ner seg til normal varvtall efter 30- 60 sekunder.
Har flextek med tempsensor och tempsensor er festet til topplokket.
mvh
jan :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-07 19:54 
Offline

Blev medlem: fre 07-07-06 21:08
Inlägg: 7
Ort: Från
OK har du noen tips og komme med,åpen for alle råd,hva med det produktet du selger, er det bedre?
Krever det noen annen form for montering enn Flextek?
Mvh
Jan :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-07 20:54 
Offline

Blev medlem: fre 07-07-06 21:08
Inlägg: 7
Ort: Från
Ja da provade jag det du skrev,slog brytaren over i G,och motoren startade med en gång och betedde seg normalt.
Hvorfor det?
tanken er full med E85 trodde at Flextek då skulle stå i A.
Kan du prova at førklara detta før meg.
mvh
jan :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-07 23:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Det kan ju också tänkas att problemet i själva verket hänger ihop med bilens eget motorstyrsystem, att motorn inte "svarar" på tomgångsstabiliseringen på samma sätt som då den går okonverterat på bensin och detta medför att reglerkretsen för tomgångsstabilisering självsvänger.

Om tomgångsstabiliseringen sker på traditionellt Bosch-sätt med en slags analog magnetventil (kallas ofta tomgångsventil eller tomgångsmotor) som är kopplad parallellt med gasspjället, så kolla att ventilsliden i denna går perfekt lätt. Man kan koppla spolen i magnetventilen till en variabel spänningskälla för att förvissa sig om att sliden följer med snällt då spänningen till spolen ändras, och inte har tendens till att kärva eller haka fast i något läge. På vissa motortyper blir den där ventilen så småningom full med smuts från vevhusventilationen och måste rengöras regelbundet. Det märks ofta på att tomgångsstabiliseringen beter sig underligt direkt efter kallstart.

Om tomgångsventilen fungerar perfekt så skulle man kanske kunna prova att sätta en strypning i serie med den för att se om det kan lösa problemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 07:43 
Offline

Blev medlem: fre 07-07-06 21:08
Inlägg: 7
Ort: Från
Skal prova med 40 grader vattenoch ja jag har kontaktat dom jag kjøpte boxen av och har fått en ny men det er samma problem med denna.
Har hatt tankar om at det kan vara motorstyringen i bilen som kronglar ved at den inte aksepterar Flextek styringen.
Mvh
Jan. :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07-07-08 09:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
hade jag flextek monterad , den vanliga modellen med 3sek kallstartaktivering ,det fungerade iaf utmärkt för mig men dom 2 första kilometrarna särskild den 1:a gick det inte att köra gasplattan i botten eftersom den gick för magert, det är troligen att den går litet magert som den vill gå upp litet i varv, ungefär samma fenomen som jag hade på min med E85 i tanken och satte boxen i G läge

om det ej är tomgångsventilen det är fel på, så går bilen för övrig bra är det enklast att låta det vara

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 12:15 
Offline

Blev medlem: fre 07-07-06 21:08
Inlägg: 7
Ort: Från
Ja det er nok det jag gjør,låter det vara før den går mycket bra nær den vel varvar ned seg.
Takk
Mvh.
Jan B. :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011