Etanol.nu https://www.etanol.nu/forum/ |
|
Förbränningsmotor: Etanol + Gas ?? https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=1322 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | sfinxen123 [ fre 07-08-10 11:03 ] |
Inläggsrubrik: | Förbränningsmotor: Etanol + Gas ?? |
Hej ! Tack för ett bra forum !! Tuffar runt i min Clio Sport 2.0 -00 på 80% E85, går som en klocka, även om man får pressa plattan i mattan hårdare med E85. Det hade jag nog inte vågat utan kunskapen på detta forumet ... Skulle gärna köra på 100% E85 men det är det där med kallstarterna ... ... det jag skulle vilja fråga forumet är: om nu problemet är att förgasa etanolen vid kallstarter och låga temperaturer, varför pratas det inte om en kombinationsmotor som kombinerar gasdrift (tex rögas) och etanol? Genom att ha möjlighet att tillföra gas i blandningen, har man ju så att säga löst etanolens kallstartsproblem ... eller är jag helt ute och cyklar? |
Författare: | biltema 10w30 [ fre 07-08-10 11:10 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Förbränningsmotor: Etanol + Gas ?? |
att du måste trycka plattan ännu mer i mattan betyder att den går magert = behöver konverteras det ska ej vara några problem med kallstart av E85 ned till -15C men man måste lura motor-styrdonet att det är 20C kallare än vad det verkligen är, på riktiga FFV bilar har man fixat mjukvara för detta ändamål men på andra fordon kan man evt. fixa den med en NTC resistor på ca dubbla värdet av orginal motortempgivare och en slutande tryckknapp sfinxen123 skrev: Hej !
Tack för ett bra forum !! Tuffar runt i min Clio Sport 2.0 -00 på 80% E85, går som en klocka, även om man får pressa plattan i mattan hårdare med E85. Det hade jag nog inte vågat utan kunskapen på detta forumet ... Skulle gärna köra på 100% E85 men det är det där med kallstarterna ... ... det jag skulle vilja fråga forumet är: om nu problemet är att förgasa etanolen vid kallstarter och låga temperaturer, varför pratas det inte om en kombinationsmotor som kombinerar gasdrift (tex rögas) och etanol? Genom att ha möjlighet att tillföra gas i blandningen, har man ju så att säga löst etanolens kallstartsproblem ... eller är jag helt ute och cyklar? |
Författare: | torbjorn [ fre 07-08-10 13:32 ] |
Inläggsrubrik: | |
För några år sedan var det många som med gott resultat använde mer eller mindre permanent monterade flaskor för startgas eller gasol, för att hjälpa till med svåra kallstarter på konverterade bilar. Som regel fungerade detta utmärkt om bara installationen var någotsånär genomtänkt. Just rötgas/biogas är inte nödvändigtvis så lyckad ur kallstartsynpunkt eftersom den är ett ganska kraftigt utspätt bränsle, det ingår ju relativt stora mängder kvävgas, koldioxid och vattenånga i den. Man kan också ha synpunkter på att den nyttiga delen av de här gaserna, metan, är en mycket kraftig växthusgas. Det är kanske inte så lyckat att släppa ut en massa oförbränd metangas vid varje kallstart. |
Författare: | sfinxen123 [ sön 07-08-12 20:26 ] |
Inläggsrubrik: | |
Hej igen ! Tack för många bra svar. Jag är i Tyskland på tjänsteresa och inståg att här måste man köra på dag/kvällstid för att kunna fylla på E85. På nätterna är inte de mindre mackarna bemannade, och det blir till att hälla i vanlig fossilsoppa.... okidoki, tja, kan man kallstarta med etanol till -15m det visste inte jag. Jag trodde grundproblemet var att det är svårare att förgasa etanolen när motorn är kall ... därav startsvårigheterna. Närmin motor är varm tankar jag 100% E85 vid mina längre Autbahn körningar ... och har har aldrig några startproblem med varm motor ... då hade jag fattat fel, sorry. När det gäller att släppa ut metan från biogas, så är väl det egentligen inget problem, då biogasens metangas hursomhelst hade kommit ut i atmosfären genom naturlig "rötning", finessen med biogas är väl att "fånga metagasen" och tända eld på den istället för att låta den ha "sin gilla gång" ut i atmosfären där den hade hanmat annars? mvh sfinxen123 |
Författare: | sfinxen123 [ sön 07-08-12 20:31 ] |
Inläggsrubrik: | |
Hej igen ! Appropå ingenting ---- Strid om våra sopor SVT Nyheter Publicerad 12 augusti 2007 - 20:57 Allt fler vill ta hand om våra sopor och nu har det brutit ut en strid om vem eller vilka som ska göra det. Regeringsrätten avgör inom kort om kommunerna ska tvingas ta in anbud från privata företag när det gäller sophanteringen. Anledningen till intresset är tekniken att göra biogas av sopor - som plötsligt ses som en intressant råvara. -Vi har cirka en miljon ton organiskt avfall per år. Det kan bli biogas för att driva 100.000 bilar, säger Erik Danielsson på Scandinavian Biogas. ---- http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... rik_883507 |
Författare: | karlmb [ mån 07-08-27 14:59 ] |
Inläggsrubrik: | |
sfinxen123 skrev: Hej igen !
Tack för många bra svar. Jag är i Tyskland på tjänsteresa och inståg att här måste man köra på dag/kvällstid för att kunna fylla på E85. På nätterna är inte de mindre mackarna bemannade, och det blir till att hälla i vanlig fossilsoppa.... okidoki, tja, kan man kallstarta med etanol till -15m det visste inte jag. Jag trodde grundproblemet var att det är svårare att förgasa etanolen när motorn är kall ... därav startsvårigheterna. Närmin motor är varm tankar jag 100% E85 vid mina längre Autbahn körningar ... och har har aldrig några startproblem med varm motor ... då hade jag fattat fel, sorry. När det gäller att släppa ut metan från biogas, så är väl det egentligen inget problem, då biogasens metangas hursomhelst hade kommit ut i atmosfären genom naturlig "rötning", finessen med biogas är väl att "fånga metagasen" och tända eld på den istället för att låta den ha "sin gilla gång" ut i atmosfären där den hade hanmat annars? mvh sfinxen123 Nja, om man förbränner eller komposterar soporna/slammet istället så kommer det inte fram ngn metan till atmosfören, endast betydligt harmlösare koldioxid. Slutsatsen blir (om man ändå vill röta fram biogas) att biogas används bäst på få, stora ställen där ev. läckage kan upptäckas och minimeras. Alltså gas(kraft)värmeverk i närheten av rötningsanläggningen + möjligen bussar/sopbilar. Om vi vill minska växthuseffekten alltså. |
Författare: | aryan [ mån 07-08-27 16:56 ] |
Inläggsrubrik: | |
Lind skrev: Glöm inte att bi-fuel-bilarna alltid startas på bensin. Det måste bero på fossilgasens/biogasens ovillighet att tända när det är kallt.
Ja, jag vet inte varför det är så igentligen, det går iaf utmärkt att kallstarta på motorgas/gasol ner till -40°C, under den temp så vill inte gasen förångas längre i tanken. Har själv hanomagen bi-fuel gasol/etanol och det går mkt bra att använda lite motorgas som startgas till etanol. Det fina med den kombination är att både bränslen har mer än 102 oktan. /Aryan |
Författare: | widmark [ mån 07-08-27 18:26 ] |
Inläggsrubrik: | |
Att gasol/LPG-bilar startar när det är riktigt kallt har väl att göra med att förångaren i dem är tillräckligt kompetent. Gasol är ju en vätska under lite tryck. Biogasen/naturgasen däremot är ju en gas som lagras i i gasform i en trycktank, och efter vad jag hört ska det vara problematiskt att fåigång en biga/naturgas-bil när det är minusgrader. Exakt vad det beror på vet jag inte, men jag misstänker att man kan klura på metan-gasens egenskaper för att hitta ledtrådar. |
Författare: | EyEr0n [ sön 07-09-16 20:46 ] |
Inläggsrubrik: | |
Lind skrev: Glöm inte att bi-fuel-bilarna alltid startas på bensin. Det måste bero på fossilgasens/biogasens ovillighet att tända när det är kallt.
Hur funkar detta då? Bensintank i motorrummet? |
Författare: | Rizado [ sön 07-09-16 21:03 ] |
Inläggsrubrik: | |
widmark skrev: Att gasol/LPG-bilar startar när det är riktigt kallt har väl att göra med att förångaren i dem är tillräckligt kompetent. Gasol är ju en vätska under lite tryck. Fast gasol kan ju inte användas när det är kallt. Iaf inte sån gasol man har i tuber till husvagnar etc.EyEr0n skrev: Lind skrev: Glöm inte att bi-fuel-bilarna alltid startas på bensin. Det måste bero på fossilgasens/biogasens ovillighet att tända när det är kallt. Hur funkar detta då? Bensintank i motorrummet? |
Författare: | aryan [ sön 07-09-16 21:36 ] |
Inläggsrubrik: | |
Rizado skrev: widmark skrev: Att gasol/LPG-bilar startar när det är riktigt kallt har väl att göra med att förångaren i dem är tillräckligt kompetent. Gasol är ju en vätska under lite tryck. Fast gasol kan ju inte användas när det är kallt. Iaf inte sån gasol man har i tuber till husvagnar etc.Ner till -35°C klarar gasol (propan) sig nog, kallare får man nog sällan. /Aryan |
Författare: | torbjorn [ sön 07-09-16 21:40 ] |
Inläggsrubrik: | |
Den gasol som inte fungerar bra i kyla består av butan. Åtminstone förr var den vanliga flaskgasolen i Sverige en blandning av ungefär lika delar propan och butan, när man tog ut gas ur en sådan flaska vid låga temperaturer fick man bara ut propangas medan butanen låg kvar i flytande form och kunde inte utnyttjas förrän det blev varmare. |
Författare: | Roger Gustavsson [ sön 07-09-16 21:46 ] |
Inläggsrubrik: | |
EyEr0n skrev: Lind skrev: Glöm inte att bi-fuel-bilarna alltid startas på bensin. Det måste bero på fossilgasens/biogasens ovillighet att tända när det är kallt. Hur funkar detta då? Bensintank i motorrummet? "Bi" står för bensin och gas. Det finns alltså två tankar (egentligen oftast flera då gastankarna som regel är flera i sig). I Italien lär finnas optimerade gasdrivna bilar utan bensin ombord. Ger bättre verkningsgrad då gasen håller ca 140 oktan. Liknande är det ju för "Flexi"-bilarna som ju är tänkta för bensin i första hand och därför inte alls optimerade för etanoldrift. Detta har tydligen SAAB tänkt titta på. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |