Etanol.nu https://www.etanol.nu/forum/ |
|
Kaldstartsmotstand https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=152 |
Sida 1 av 2 |
Författare: | magnul [ tor 07-01-11 13:18 ] |
Inläggsrubrik: | Kaldstartsmotstand |
Heisann. Jeg vet at det finnes en million tråder om dette i det gamle forumet, men de rakk jeg aldri å lese. Skal kaldstartsmotstanden ligge på IAT-sensoren eller kjølevannsensoren? Hva er passende motstand? Jeg har sett her: http://web.telia.com/~u15522847/ (forøvrig samme motor som meg) at det brukes 20kOhm logaritmisk potmeter på kjølevannsensoren. Jeg har sett "trim"enheter på ebay som bare er et potensiometer, men dette settes på IAT-sensoren. De gjør vel det samme som et kaldstartsmotstand. Jeg planlegger å flextek-konvertere en Opel omega B. Fikk vite på det gamle forumet at kaldstartsfunksjonen i Flextek ikke fungerer med min ECU (Simtec 56), så jeg tenkte at man kanskje kunne sette inn et kaldstartsmotstand i tillegg. -Magnus- |
Författare: | karlmb [ tor 07-01-11 16:33 ] |
Inläggsrubrik: | |
I princip är det bara att vid starten koppla in ett NTCmotstånd med lämpligt värde i serie med orginal kylvattengivaren för ECU. Använd ett växlande relä så du kan koppla tillbaka till orginalmotståndet strax efter starten (Behövs endast de första sekundrarna/minuterna) (Ej för vattentempmätare..) IAT-sensor? Vaede? |
Författare: | magnul [ tor 07-01-11 16:40 ] |
Inläggsrubrik: | |
karlmb skrev: IAT-sensor? Vaede?
Intake Air Temperature sensor. Den sitter rett før luftmengdemåleren og måler temperaturen på luften som kommer inn. Såvidt jeg vet er vanntemperaturmåleren på min bil vanskelig (svårt) å komme til. Hadde vært mye enklere å kunne montere på IAT'en. -Magnus- |
Författare: | karlmb [ tor 07-01-11 16:42 ] |
Inläggsrubrik: | |
Nej, du måste koppla in på vattentempen! |
Författare: | magnul [ tor 07-01-11 17:04 ] |
Inläggsrubrik: | |
Ok. Er det noen spesiell årsak til det? Om man setter den inn på IAT-sensoren vil vel det også "lure" motoren til å tro at det er kaldere og dermed sprute inn mer drivstoff? Eller er det så at det er kjølevannssensoren som brukes av automatchoken for å gi fetere blanding ved kaldstart? Her er link til "trim"enheten jeg pratet om: http://tinyurl.com/yztpya Jeg vet at det der er mer elller mindre svindel, men i prinsippet tenkte jeg at det kunne fungere som kaldstartsmotstand. -Magnus- |
Författare: | magnul [ tor 07-01-11 18:55 ] |
Inläggsrubrik: | |
Det var noen som sa at flextek sensor ga sur bil med Simtec (uten at jeg fikk noen forklaring). Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe vanlig Flextek, men kaldstartfunksjonen der fungerte visst ikke med simtec fordi simtec ikke gir spenning til dysene før startmotoren begynner å dra rundt. Derfor tenkte jeg at man kunne bruke vanlig flextek+kaldstartsmotstand. Takker for alle svar så langt:-) -Magnus- |
Författare: | Peter [ fre 07-01-12 07:48 ] |
Inläggsrubrik: | |
Angående styrningen av kallstartsmotståndet är denna pryl lite överkurs,, där dom flesta mycket positivt bara använder sig av en redan nämd smidig liten brytande tryckknapp via ett motstånd med lämpligt värde och vad jag med känner till är detta bara nödvändigt till dom "enklare" konverterings varianterna som tex Malpassi, större spridare. Själv är jag supernöjd och även imponerad med egna AutoFFV konverterade mondeon (efter 14000 etanolmil och Malpassi) där inga som helst kallstartssvårigheter hitills,, förekommit och naturligtvis 100% E75/E85. |
Författare: | torbjorn [ fre 07-01-12 21:29 ] |
Inläggsrubrik: | |
Lufttempgivaren (den kallas IAT när den sitter på en GM-bil, Bosch kallar den TF 1 eller NTC 1) används normalt mest bara för att korrigera bränslemängdsberäkningen för lufttemperaturändringar. Man hittar så gott som alltid en sådan på en bil med undertrycksstyrt insprutningssystem eller med elektromekanisk luftmängdmätare, men den saknas ofta helt och hållet på bilar med varmfilm- eller varmtrådsluftmängdmätare (t ex alla Volvo och Saab med LH-jetronic). En sådan luftmängdmätare mäter nämligen massflödet korrekt utan att behöva temperaturkompensering. Lufttempgivare saknas också på många bilar som har termostatstyrd luftförvärmning (t ex Opel med GM P4/TBI/Multec). I varje fall, styrdonet ändrar inte bränslemängden särskilt mycket beroende på lufttemperaturen, korrektionen går på sin höjd upp till ±5 eller 10 %. Det räcker inte för att få någon nämnvärd förbättring av kallstartegenskaperna. På bilar med turbo kan det förekomma att man använder lufttempsignalen för andra ändamål, t ex att begränsa laddtrycket eller ändra tändförställningskurvan beroende på lufttemperaturen. |
Författare: | GL [ sön 07-01-14 22:17 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Kaldstartsmotstand |
magnul skrev: Heisann. Jeg vet at det finnes en million tråder om dette i det gamle forumet, men de rakk jeg aldri å lese.
Skal kaldstartsmotstanden ligge på IAT-sensoren eller kjølevannsensoren? Hva er passende motstand? Jeg har sett her: http://web.telia.com/~u15522847/ (forøvrig samme motor som meg) at det brukes 20kOhm logaritmisk potmeter på kjølevannsensoren. Jeg har sett "trim"enheter på ebay som bare er et potensiometer, men dette settes på IAT-sensoren. De gjør vel det samme som et kaldstartsmotstand. Jeg planlegger å flextek-konvertere en Opel omega B. Fikk vite på det gamle forumet at kaldstartsfunksjonen i Flextek ikke fungerer med min ECU (Simtec 56), så jeg tenkte at man kanskje kunne sette inn et kaldstartsmotstand i tillegg. -Magnus- Anledningen till att det var just 20 kohm var att motorfellampan protesterade om resistansen var högre. Om man inte har just en 20 kohm potentiometer kan man ta en med högre resistans och korrigera den med ett fast motstånd. se här! Om du vill se annat om Vectra B konverteringen finns lite mer här, bland annat en förbättrad lambdaindikator som kan vara intressant att ha även innan du konverterat till E85. http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=415#415 |
Författare: | magnul [ ons 07-01-17 20:02 ] |
Inläggsrubrik: | |
Peter skrev: Själv är jag supernöjd och även imponerad med egna AutoFFV konverterade mondeon (efter 14000 etanolmil och Malpassi) där inga som helst kallstartssvårigheter hitills,, förekommit och naturligtvis 100% E75/E85.
Jeg har begynt å tenke litt på AutoFFV, siden den virker litt mer "intelligent" enn andre piggyback-system. I og med at den har signal fra lambdasonden lurer jeg på hva som skjer når bilen ikke skal kjøre på lambda=1.0? Det er vel først og fremst under motorbremsing og fullgass såvidt jeg vet. Vil AutoFFV da kompensere innsprøytningen selv om den egentlig ikke skal? Eller er den enda mer intelligent enn det jeg tror? -Magnus- |
Författare: | magnul [ ons 07-01-17 20:06 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Kaldstartsmotstand |
GL skrev: Om du vill se annat om Vectra B konverteringen finns lite mer här, bland annat en förbättrad lambdaindikator som kan vara intressant att ha även innan du konverterat till E85. http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=415#415 Det meste der var litt for avansert for meg;), men takker så mye. Et dumt spørsmål til lamdaindikatoren din; er lambdasensoren på din bil av TiO2-type? Er det ikke det som kalles bredbåndslamda? Jeg trodde det var for litt mer high-tec motorer enn min gamle Opel. -Magnus- |
Författare: | GL [ ons 07-01-17 22:02 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Kaldstartsmotstand |
magnul skrev: --- Det meste der var litt for avansert for meg;), men takker så mye. Et dumt spørsmål til lamdaindikatoren din; er lambdasensoren på din bil av TiO2-type? Er det ikke det som kalles bredbåndslamda? Jeg trodde det var for litt mer high-tec motorer enn min gamle Opel. -Magnus- Ja det är en TiO2 sond, Den är dyrare och snabbare än en ZrO2 sond men den är ändå en smalbandstyp. En fördel är att indikatorn blir så enkel. Se mer om olika typer här http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor |
Författare: | magnul [ tor 07-01-18 09:39 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Kaldstartsmotstand |
GL skrev: Ja det är en TiO2 sond,
Den är dyrare och snabbare än en ZrO2 sond men den är ändå en smalbandstyp. En fördel är att indikatorn blir så enkel. Se mer om olika typer här http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor Takker for den informasjonen. Jeg begynte å lure for en stund siden siden jeg så i biltema-katalogen at TiO2-sensorer kunne kjennes igjen på at de hadde en rød ledning, som jeg trodde at jeg kanskje hadde sett. Hvordan vil det da virke med AutoFFV? Jeg antar at den er konstruert for ZrO2-lambda, og dermed forventer input på 200-900mV? Eller er strømmen som sendes gjennom TiO2-sensoren anpasset slik at spenningsfallet over sonden kommer i samme område som en ZrO2-sensor? -Magnus- (Okunnig norrbagge) |
Författare: | torbjorn [ tor 07-01-18 18:01 ] |
Inläggsrubrik: | |
En lambdasond genererar själv en spänning (till skillnad från t ex en temperaturgivare som bara utgör en temperaturberoende resistans). Spänningen från en lambdasond av viss typ är alltså ganska oberoende av hur den belastas inom vissa gränser. |
Sida 1 av 2 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |