Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Kallstartsvärmare 12volt 100watt
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=1598
Sida 1 av 1

Författare:  Etalappen [ mån 07-10-01 17:39 ]
Inläggsrubrik:  Kallstartsvärmare 12volt 100watt

Hej !

Hmm...

Byggde/monterade detta för några år sedan.
Har fungerat klanderfritt.
Signallampa lyser när den arbetar.

Bild


Sedan blev det en sorts driftsvärmare som byggdes/monterades.
Det är motorns termostat styrda kylvätska som värmer
dessa kopparrör som är fastklammrade mot bränslerören
till insprutarna (V-motor 6cyl).

Bild

Också denna konstruktion gör det den ska, den värmer
bränslerören "lagomt"...

Så nu sitter det dubbla driftsvärmare...

Lampan är den "snabba" och kopparrören den "jämna" värmaren...


Hälsar Etalappen

Författare:  karlmb [ fre 07-10-05 12:06 ]
Inläggsrubrik: 

Gött!
Själv har jag bara montering kvar av min fördubblade (längdmässigt)koncentriska etanol/kylvatten vvx för vintern i 190:an.
Räknar med att aldrig behöva läsa av lägre temp in på soppan än typ +25 gr C med varm motor.

Författare:  Henrik Jansson [ fre 07-10-05 22:32 ]
Inläggsrubrik: 

Snyggt jobbat Etalappen!
Sånt vill vi se mer av.
Hur länge innan start värmer du? Har det blivit stor skillnad mot innan?

Författare:  Etalappen [ lör 07-10-06 10:05 ]
Inläggsrubrik: 

Henrik Jansson skrev:
Snyggt jobbat Etalappen!
Sånt vill vi se mer av.
Hur länge innan start värmer du? Har det blivit stor skillnad mot innan?


Hej !

Hmm...

Tror att "vi" klarat ut att det BÄSTA är att använda
blockvärmare 240volt och kupévärmaren, för då mår både
bilen och "du" bäst...
Inga gnissliga skrapningar av rutorna eller onödiga ryggskott
brukar då uppträda...

Annars om man "råkar" glömma att koppla in motorvärmaresladden
och det är minus trettio (-30) grader C ute när du närmar dig din
etanolbil...
Då brukar "jag" antingen vrida tändningsnyckeln i kör-läget...
Då aktiveras "lampan" och så sopa av bilen och skrapa rutorna...
Då brukar "lampan" ha värmt bränsleröret så att motorn börjar hacka
igång, om man samtidigt håller inne "startknappen"...

Nu har det blivit så varma vintrar här i Lycksele, så att om jag minns
rätt var det en (1) eller två (2) nätter senaste vintern där tempen
hade krypit ner till -30...

Då är första starten för dagen avklarad...
Förhoppningsvis blir "din" etanolmotor genomvarm
innan du avslutar dagens första körning...
Resten av dagen kan "kallstartknappen" räcka till för start...
"Lampan" värmer så snart behov finns och tändningen är på
och/eller motorn körs, en termostat alldeles intill "lampan" sköter det...

Hoppas att texten ovan klargjorde hur "lampan" fungerar...

Hej för nu...

Hälsar Etalappen

Författare:  ante-vante [ sön 07-10-07 21:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartsvärmare 12volt 100watt

Hej hej bara tänkte sj så bor jag i mellan sverige och kör en b23A från 84- och tänkt att konvera till etanol till största delen och hadde samma tanke som din "metod" så min fråga är hur i praktiken installerar man anordningen i bilen och hur tillverkar man den om det är krångligt el inte så är jag väldigt intresserad av den prylen.


Etalappen skrev:
Hej !

Hmm...

Byggde/monterade detta för några år sedan.
Har fungerat klanderfritt.
Signallampa lyser när den arbetar.

Bild


Sedan blev det en sorts driftsvärmare som byggdes/monterades.
Det är motorns termostat styrda kylvätska som värmer
dessa kopparrör som är fastklammrade mot bränslerören
till insprutarna (V-motor 6cyl).

Bild

Också denna konstruktion gör det den ska, den värmer
bränslerören "lagomt"...

Så nu sitter det dubbla driftsvärmare...

Lampan är den "snabba" och kopparrören den "jämna" värmaren...


Hälsar Etalappen

Författare:  torbjorn [ sön 07-10-07 22:05 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tror knappast du behöver någon särskild bränsleförvärmning i och med att bilen dels redan har bra luftförvärmning, som blir ännu mer effektiv med ändringarna enligt Henrik Janssons förslag i en annan tråd, och att dessutom insugningsröret är förvärmt med kylvatten.
Onödig värmning av bränslet till en förgasarmotor medför bara risk för ånglås på sommaren.

Författare:  ante-vante [ sön 07-10-07 22:10 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Jag tror knappast du behöver någon särskild bränsleförvärmning i och med att bilen dels redan har bra luftförvärmning, som blir ännu mer effektiv med ändringarna enligt Henrik Janssons förslag i en annan tråd, och att dessutom insugningsröret är förvärmt med kylvatten.
Onödig värmning av bränslet till en förgasarmotor medför bara risk för ånglås på sommaren.


ja det har du ju en bra tanke på det. den är ju inkopplad på någon sladd från en + kabel så det borde man ju kunna styra med en on/off knapp liknande en huvudströmbrytare om du förstår vad jag menar?? tänkte mest på vintern för på jobbet så finns det inga uttag för motor/kupé värmare. värsta scenariot är att inte få igång bilen på natten när jag slutar vid 12. el funkar det som jag läste i en annan tråd med startgas??

Författare:  torbjorn [ sön 07-10-07 22:18 ]
Inläggsrubrik: 

Startgas fungerar utmärkt.
En annan sak som förekommer som kallstarthjälp på konverterade förgasarbilar är att montera ett eller två dieselglödstift i flottörhuset. Man kan också tänka sig någon form av värmeelement som får ligga an mot flottörhusets botten.
Och till sist så brukar det gå ganska bra att kallstarta ändå om man har manuell choke och möjlighet att få rejält fet blandning i starten.

Författare:  ante-vante [ sön 07-10-07 22:25 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Startgas fungerar utmärkt.
En annan sak som förekommer som kallstarthjälp på konverterade förgasarbilar är att montera ett eller två dieselglödstift i flottörhuset. Man kan också tänka sig någon form av värmeelement som får ligga an mot flottörhusets botten.
Och till sist så brukar det gå ganska bra att kallstarta ändå om man har manuell choke och möjlighet att få rejält fet blandning i starten.


okej då är det nästan bara onödigt med sådan installation då som jag har manuell choke o är tvungen att dra ut den om nätterna för att bilen ska starta. då kanske inte det behövs alls då. är inte så hemma på motorns alla delar men verkar lite osäkert att dra dit ett glödstift i flottörhuset el får den tänd delen plats där?? är du inne på msn?? så kan vi disskutera lite närmare på detta ämne och andra ämnen som rör E85 konverteringen om du är haj på just den delen?

Författare:  nico [ mån 07-10-08 16:45 ]
Inläggsrubrik: 

Hejsan, ville bara tipsa om att isolera runt röret och lampan, skulle nog ge en mycket högre verkningsgrad.

typ sådant här http://images.google.se/images?hl=sv&q= ... a=N&tab=wi

Vissa armaflex isoleringar tål temperaturer upp till 150 grader.

Nu vet jag dock inte riktigt vart privatpersoner kan köpa sådant, men profisol här i göteborg säljer till företag iaf. aja, tänkte bara tipsa lite.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/