Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 06:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-10-24 07:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har åter igen kunnat konstatera att batterispänning/startmotorvarvtal är avgörande om kallstarten fungerar.

Jag var tvungen att starta min kalla BX med höjd kompression nu när det hadde varit nattfrost och den ville inte starta utan extra startanrikning (starttanken var tom) eller förvärme.

Då efter ihärdiga försök batteriet mattnade något hämtade jag migsvetsen och kopplade den i lägsta läget som batteribooster, startmotorn gick nu på betydligt högre varv och motorn startade direkt.

Jag tolkar det som gjorde skillnaden var att kompressionsvärmen blir mkt högre för att den inte hinner kylas ner mot cylindern mm när kolven rör sig snabbare uppåt gjorde skillnaden och kanske också den högre turbulens i cylindern gjorde att den startade med en gång.

Min slutsats är alltså att ett friskt batteri gärna med högre kapacitet än det som är orginal och en startmotor som orkar dra rund motorn snabbt är a och o om man vill lyckas med kallstarten på E85, för bara om kolven rör sig snabbt nog hinner det bli tillräckligt kompressionsvärme.

Kompressionshöjning kan då bara hjälpa till med kallstarten om startmotorn och batteriet har kapacitet nog att vrida motorn rund snabbt. Av den anledning vore det säkert också en fördel att använda helsyntetisk olja som har lägre viskositet när motorn är kallt och gör att den går rund lättare, det har jag idag inte.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 09:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tror du har rätt.
Och det visar bl.a. att det är lite lite extra som behövs bara för att man skall klara en kallstart med E85.
Som t.ex en liten uppvärmning av bräsnlet..(om man inte vill byta till större batteri).

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 09:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja allt hänger ihopp, och det blir förståss svårare ju kallare det blir, lite uppvärmd eller mera bränsle kan ju funka när man är nära gränsen.

Men när det blir riktigt kallt så brukar startmotorn redan gå saktare pga minskad batteri kapacitet plus att oljan är tjockare och då får man en dubbel handikap med svagare knista och mindre kompressions värme.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 09:39 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
en hypotes. det är inte så att batterispänningen blir så låg att du tappar gnistan?

vad gäller kallstarter har jag märkt att om jag bara vrider på nyckeln så kan jag få gnida i 15-30 sekunder för att den ska starta men...
om jag kör startmotorn i 3 sekunder, slår av och väntar i 5 och sedan vrider så smäller den igång ögonblickligen..?...

vad detta fenomen beror på förstår jag inte, antingen sker nåt mystiskt i cylindrarna vad gäller kompressionsvärmen eller så ökar batterispänningen om batteriet får vila ett ögonblick eller en kombination av detta eller...månne nåt helt annat.....

fenomenet kan ha inverkat på ditt startförsök då du gnidit en stund på batteriet och sedan lät den stå ett tag då du kopplade in svetsen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 09:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
svante skrev:
en hypotes. det är inte så att batterispänningen blir så låg att du tappar gnistan?


Nej när det är varmare/motorn är varm, så startar den lätt med en mkt tröttare batteri, när motorn är varm kan det vara så illa att startmotorn knappt orkar dra rund motorn, så någon gnista finns garanterad, däremot är nog gnistan mkt svagare/kallare/står kortare tid när batterispänningen minskar så det kan säkert vara en parameter som påverkar.

svante skrev:
vad gäller kallstarter har jag märkt att om jag bara vrider på nyckeln så kan jag få gnida i 15-30 sekunder för att den ska starta men...
om jag kör startmotorn i 3 sekunder, slår av och väntar i 5 och sedan vrider så smäller den igång ögonblickligen..?...

vad detta fenomen beror på förstår jag inte, antingen sker nåt mystiskt i cylindrarna vad gäller kompressionsvärmen eller så ökar batterispänningen om batteriet får vila ett ögonblick eller en kombination av detta eller...månne nåt helt annat.....


Det gör jag också, det sparar batteriet som hinner återhämta sig då lite och det tror jag är anledningen att den startar bättre då.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 10:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej, det är kondenserande etanol som rinner en bit längre in i motorn samt förstås att man ger en ny dush när man försöker andra gången. Den sammalagda mängden blir till slut tillräcklig för att tillräckliga mängder skall hinna förgasas framme vid stiftet vid tidpunkten för gnistan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 10:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Att dränka motorn med E85 hälper förståss. Jag tror att det är den störra mängden bensin som hjälper då. För den som inte tror det: försök att hälla lite koncentrerad spolarvättska (ren sprit) insuget hjälper inte, men att hälla mera e85 i insuget hjläper däremot bra, bensin hjälper ännu bättre.

Om man snabbt slå av och på tändningen så får man också extra duschen. Men den startar betydligt bättre (mindre dåligt) om man väntar lite längre mellan försöken (och startmotorn går snabbare). Det beror nog mest på batteriåterhämning tror jag, men visst att det rinner fram lite etanol in i motorn kan säkert spela in också.

Det är nog en kombination av allt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan ons 07-10-24 10:28, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 10:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har provat med dubbla batterier men det hjälper ändå enormt att vänta de där 10 sek.
Att det inte funkar med spolarvätska kan kanske ha att göra med vattenhalten...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 11:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Jag har provat med dubbla batterier men det hjälper ändå enormt att vänta de där 10 sek.


Ja det tyder på att det är nått annat som bränsle som förångas eller rinner fram.

Å andra sidan, dubbla batterier med hjälpstartskabler funkar pga kablernas motstånd mindre bra än vad man skulle kunna tro, det går t ex knappt att starta alls på ett löst batteri med hjälpstartskabler pga spännngsfallet/motstånd i kablar/klämmor. Om man har en till bil brevit som är igång eller en mig så att orginal batteriet laddas till 14V så blir det mkt bättre fart på startmotorn.

karlmb skrev:
Att det inte funkar med spolarvätska kan kanske ha att göra med vattenhalten...?


Den jag använder var biltemas svanenmärkta koncentrerade som är enl tillverkaren inte innehåller vatten, endast etanol och propanol och jag tror nått annat bränbart som jag glömt. Vid vramare väder går det utmärkt att köra och starta på den.

Men vid kallare väder är det omöjligt att starta på, gräsklipparen med löjlig låg kompression och svårstartad som den är kan man också enkelt göra såna kallstarts expiriment med om man inte vill använda en dyr bilmotor som provbänk eller behöver lite motion, arm/ryggträning ;-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-10-24 11:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Hur har man det med batterier på dom fabrikstillverkade FFV-bilarna?
Har dom större batterier och generator än motsvarande fossilmotor?
Jag tänker mig som att jämföra med en dieselmotor. Den har ju större batteri än en bensinmotor i samma motorstorlek. Kanske det skulle vara något att fundera på om man "garagekonverterar" till etanol? Gå upp ett steg på generatorstorlek och batteri. Framförallt om man vill experimentera med förvärmning av olika slag, glödstift, värme i insuget m.m.
Vad tror ni?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 11:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Den jag använder var biltemas svanenmärkta koncentrerade som är enl tillverkaren inte innehåller vatten, endast etanol och propanol och jag tror nått annat bränbart som jag glömt. Vid vramare väder går det utmärkt att köra och starta på den.

Men vid kallare väder är det omöjligt att starta på, gräsklipparen med löjlig låg kompression och svårstartad som den är kan man också enkelt göra såna kallstarts expiriment med om man inte vill använda en dyr bilmotor som provbänk eller behöver lite motion, arm/ryggträning


Hmmm, kan det vara ngt annat som ger problem?
Skulle T-röd fungera bättre?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-10-24 11:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
nyfiken skrev:
Hur har man det med batterier på dom fabrikstillverkade FFV-bilarna?
Har dom större batterier och generator än motsvarande fossilmotor?
Jag tänker mig som att jämföra med en dieselmotor. Den har ju större batteri än en bensinmotor i samma motorstorlek. Kanske det skulle vara något att fundera på om man "garagekonverterar" till etanol? Gå upp ett steg på generatorstorlek och batteri. Framförallt om man vill experimentera med förvärmning av olika slag, glödstift, värme i insuget m.m.
Vad tror ni?


Det kan nog vara en god ide om man kallstartar ofta.
Rätt enkelt att ordna också.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-10-24 12:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
nyfiken skrev:
Hur har man det med batterier på dom fabrikstillverkade FFV-bilarna?
Har dom större batterier och generator än motsvarande fossilmotor?
Jag tänker mig som att jämföra med en dieselmotor. Den har ju större batteri än en bensinmotor i samma motorstorlek. Kanske det skulle vara något att fundera på om man "garagekonverterar" till etanol? Gå upp ett steg på generatorstorlek och batteri. Framförallt om man vill experimentera med förvärmning av olika slag, glödstift, värme i insuget m.m.
Vad tror ni?


Ford Taurus FFV har ett batteri som inte ser anmärkningsvärt stort ut för en så pass stor bil, skulle gissa på att det är i storleksordningen 55 Ah.
På Focus FFV är det också ett ganska normalstort batteri, men uppenbarligen är batterihyllan större än man hade tänkt sig från början. Ett hörn på den är nämligen ivägen så att det inte går att öppna luckan för att komma åt strålkastarlamporna på vänster sida!

Större generatorer än vad 80-talsbilar och senare redan har som standard finns det ingen anledning att kosta på ur kallstartsynpunkt, det finns i praktiken redan mer än tillräckligt med laddström. Generatorn reglerar ju på konstant spänning och batteriet får dra den laddström det behagar dra. Orsaken till att biltillverkarna ofta förser bilar för Norden med kraftigare generatorer än vad som används i sydligare länder är istället att vi har mer av stora strömförbrukare som är igång långvarigt under körning - halvljusautomatik, elvärmesitsar och liknande.

Om man vill få bättre fart än vanligt på startmotorn är det bästa att ägna den lite uppmärksamhet regelbundet - plocka isär, rengöra, smörja, byta ut eventuellt slitna kol och lagerbussningar. Se också till att alla anslutningar på batteri- och jordkablar som startströmmen ska passera är i bra skick och inte ger onödigt spänningsfall.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 12:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men ett större batteri är ju aldrig fel, de flesta bilar finns ju i en dieselversion så de flesta har väl en batteriplats som rymmer ett större batteri.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-26 19:50 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Ett stort batteri är ju inte fel när man kallstartar.
Det finns ju ett enkelt trick om man vill få mer fart på batteriet:
Kör startmotorn 3-5 sekunder och vänta 2-3 minuter, sedan gör man det "riktiga" startförsöket. Det som händer är att den inre resistansen i batteriet minskar p.g.a. batteriet "svarar" på att det har belastats. Jag kommer inte ihåg den kemisk-fysiska förklaringen till detta fenomen, men faktum är att blybatterier uppör sig så.
Källa: Tudor, Varta och egen erfarenhet från åtskilliga kapacitetsprov på blybatterier.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011