Etanol.nu https://www.etanol.nu/forum/ |
|
kallstart och kompressionsvärme https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=1688 |
Sida 1 av 2 |
Författare: | aryan [ ons 07-10-24 07:43 ] |
Inläggsrubrik: | kallstart och kompressionsvärme |
Har åter igen kunnat konstatera att batterispänning/startmotorvarvtal är avgörande om kallstarten fungerar. Jag var tvungen att starta min kalla BX med höjd kompression nu när det hadde varit nattfrost och den ville inte starta utan extra startanrikning (starttanken var tom) eller förvärme. Då efter ihärdiga försök batteriet mattnade något hämtade jag migsvetsen och kopplade den i lägsta läget som batteribooster, startmotorn gick nu på betydligt högre varv och motorn startade direkt. Jag tolkar det som gjorde skillnaden var att kompressionsvärmen blir mkt högre för att den inte hinner kylas ner mot cylindern mm när kolven rör sig snabbare uppåt gjorde skillnaden och kanske också den högre turbulens i cylindern gjorde att den startade med en gång. Min slutsats är alltså att ett friskt batteri gärna med högre kapacitet än det som är orginal och en startmotor som orkar dra rund motorn snabbt är a och o om man vill lyckas med kallstarten på E85, för bara om kolven rör sig snabbt nog hinner det bli tillräckligt kompressionsvärme. Kompressionshöjning kan då bara hjälpa till med kallstarten om startmotorn och batteriet har kapacitet nog att vrida motorn rund snabbt. Av den anledning vore det säkert också en fördel att använda helsyntetisk olja som har lägre viskositet när motorn är kallt och gör att den går rund lättare, det har jag idag inte. /Aryan |
Författare: | karlmb [ ons 07-10-24 09:12 ] |
Inläggsrubrik: | |
Jag tror du har rätt. Och det visar bl.a. att det är lite lite extra som behövs bara för att man skall klara en kallstart med E85. Som t.ex en liten uppvärmning av bräsnlet..(om man inte vill byta till större batteri). |
Författare: | aryan [ ons 07-10-24 09:20 ] |
Inläggsrubrik: | |
Ja allt hänger ihopp, och det blir förståss svårare ju kallare det blir, lite uppvärmd eller mera bränsle kan ju funka när man är nära gränsen. Men när det blir riktigt kallt så brukar startmotorn redan gå saktare pga minskad batteri kapacitet plus att oljan är tjockare och då får man en dubbel handikap med svagare knista och mindre kompressions värme. /Aryan |
Författare: | svante [ ons 07-10-24 09:39 ] |
Inläggsrubrik: | |
en hypotes. det är inte så att batterispänningen blir så låg att du tappar gnistan? vad gäller kallstarter har jag märkt att om jag bara vrider på nyckeln så kan jag få gnida i 15-30 sekunder för att den ska starta men... om jag kör startmotorn i 3 sekunder, slår av och väntar i 5 och sedan vrider så smäller den igång ögonblickligen..?... vad detta fenomen beror på förstår jag inte, antingen sker nåt mystiskt i cylindrarna vad gäller kompressionsvärmen eller så ökar batterispänningen om batteriet får vila ett ögonblick eller en kombination av detta eller...månne nåt helt annat..... fenomenet kan ha inverkat på ditt startförsök då du gnidit en stund på batteriet och sedan lät den stå ett tag då du kopplade in svetsen. |
Författare: | aryan [ ons 07-10-24 09:53 ] |
Inläggsrubrik: | |
svante skrev: en hypotes. det är inte så att batterispänningen blir så låg att du tappar gnistan? Nej när det är varmare/motorn är varm, så startar den lätt med en mkt tröttare batteri, när motorn är varm kan det vara så illa att startmotorn knappt orkar dra rund motorn, så någon gnista finns garanterad, däremot är nog gnistan mkt svagare/kallare/står kortare tid när batterispänningen minskar så det kan säkert vara en parameter som påverkar. svante skrev: vad gäller kallstarter har jag märkt att om jag bara vrider på nyckeln så kan jag få gnida i 15-30 sekunder för att den ska starta men...
om jag kör startmotorn i 3 sekunder, slår av och väntar i 5 och sedan vrider så smäller den igång ögonblickligen..?... vad detta fenomen beror på förstår jag inte, antingen sker nåt mystiskt i cylindrarna vad gäller kompressionsvärmen eller så ökar batterispänningen om batteriet får vila ett ögonblick eller en kombination av detta eller...månne nåt helt annat..... Det gör jag också, det sparar batteriet som hinner återhämta sig då lite och det tror jag är anledningen att den startar bättre då. /Aryan |
Författare: | karlmb [ ons 07-10-24 10:06 ] |
Inläggsrubrik: | |
Nej, det är kondenserande etanol som rinner en bit längre in i motorn samt förstås att man ger en ny dush när man försöker andra gången. Den sammalagda mängden blir till slut tillräcklig för att tillräckliga mängder skall hinna förgasas framme vid stiftet vid tidpunkten för gnistan. |
Författare: | aryan [ ons 07-10-24 10:25 ] |
Inläggsrubrik: | |
Att dränka motorn med E85 hälper förståss. Jag tror att det är den störra mängden bensin som hjälper då. För den som inte tror det: försök att hälla lite koncentrerad spolarvättska (ren sprit) insuget hjälper inte, men att hälla mera e85 i insuget hjläper däremot bra, bensin hjälper ännu bättre. Om man snabbt slå av och på tändningen så får man också extra duschen. Men den startar betydligt bättre (mindre dåligt) om man väntar lite längre mellan försöken (och startmotorn går snabbare). Det beror nog mest på batteriåterhämning tror jag, men visst att det rinner fram lite etanol in i motorn kan säkert spela in också. Det är nog en kombination av allt. /Aryan |
Författare: | karlmb [ ons 07-10-24 10:27 ] |
Inläggsrubrik: | |
Jag har provat med dubbla batterier men det hjälper ändå enormt att vänta de där 10 sek. Att det inte funkar med spolarvätska kan kanske ha att göra med vattenhalten...? |
Författare: | aryan [ ons 07-10-24 11:03 ] |
Inläggsrubrik: | |
karlmb skrev: Jag har provat med dubbla batterier men det hjälper ändå enormt att vänta de där 10 sek. Ja det tyder på att det är nått annat som bränsle som förångas eller rinner fram. Å andra sidan, dubbla batterier med hjälpstartskabler funkar pga kablernas motstånd mindre bra än vad man skulle kunna tro, det går t ex knappt att starta alls på ett löst batteri med hjälpstartskabler pga spännngsfallet/motstånd i kablar/klämmor. Om man har en till bil brevit som är igång eller en mig så att orginal batteriet laddas till 14V så blir det mkt bättre fart på startmotorn. karlmb skrev: Att det inte funkar med spolarvätska kan kanske ha att göra med vattenhalten...?
Den jag använder var biltemas svanenmärkta koncentrerade som är enl tillverkaren inte innehåller vatten, endast etanol och propanol och jag tror nått annat bränbart som jag glömt. Vid vramare väder går det utmärkt att köra och starta på den. Men vid kallare väder är det omöjligt att starta på, gräsklipparen med löjlig låg kompression och svårstartad som den är kan man också enkelt göra såna kallstarts expiriment med om man inte vill använda en dyr bilmotor som provbänk eller behöver lite motion, arm/ryggträning /Aryan |
Författare: | nyfiken [ ons 07-10-24 11:34 ] |
Inläggsrubrik: | Kallstarter, små batterier, FFV m.m. |
Hur har man det med batterier på dom fabrikstillverkade FFV-bilarna? Har dom större batterier och generator än motsvarande fossilmotor? Jag tänker mig som att jämföra med en dieselmotor. Den har ju större batteri än en bensinmotor i samma motorstorlek. Kanske det skulle vara något att fundera på om man "garagekonverterar" till etanol? Gå upp ett steg på generatorstorlek och batteri. Framförallt om man vill experimentera med förvärmning av olika slag, glödstift, värme i insuget m.m. Vad tror ni? |
Författare: | karlmb [ ons 07-10-24 11:38 ] |
Inläggsrubrik: | |
Citat: Den jag använder var biltemas svanenmärkta koncentrerade som är enl tillverkaren inte innehåller vatten, endast etanol och propanol och jag tror nått annat bränbart som jag glömt. Vid vramare väder går det utmärkt att köra och starta på den.
Men vid kallare väder är det omöjligt att starta på, gräsklipparen med löjlig låg kompression och svårstartad som den är kan man också enkelt göra såna kallstarts expiriment med om man inte vill använda en dyr bilmotor som provbänk eller behöver lite motion, arm/ryggträning Hmmm, kan det vara ngt annat som ger problem? Skulle T-röd fungera bättre? |
Författare: | karlmb [ ons 07-10-24 11:39 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Kallstarter, små batterier, FFV m.m. |
nyfiken skrev: Hur har man det med batterier på dom fabrikstillverkade FFV-bilarna?
Har dom större batterier och generator än motsvarande fossilmotor? Jag tänker mig som att jämföra med en dieselmotor. Den har ju större batteri än en bensinmotor i samma motorstorlek. Kanske det skulle vara något att fundera på om man "garagekonverterar" till etanol? Gå upp ett steg på generatorstorlek och batteri. Framförallt om man vill experimentera med förvärmning av olika slag, glödstift, värme i insuget m.m. Vad tror ni? Det kan nog vara en god ide om man kallstartar ofta. Rätt enkelt att ordna också. |
Författare: | torbjorn [ ons 07-10-24 12:12 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Kallstarter, små batterier, FFV m.m. |
nyfiken skrev: Hur har man det med batterier på dom fabrikstillverkade FFV-bilarna?
Har dom större batterier och generator än motsvarande fossilmotor? Jag tänker mig som att jämföra med en dieselmotor. Den har ju större batteri än en bensinmotor i samma motorstorlek. Kanske det skulle vara något att fundera på om man "garagekonverterar" till etanol? Gå upp ett steg på generatorstorlek och batteri. Framförallt om man vill experimentera med förvärmning av olika slag, glödstift, värme i insuget m.m. Vad tror ni? Ford Taurus FFV har ett batteri som inte ser anmärkningsvärt stort ut för en så pass stor bil, skulle gissa på att det är i storleksordningen 55 Ah. På Focus FFV är det också ett ganska normalstort batteri, men uppenbarligen är batterihyllan större än man hade tänkt sig från början. Ett hörn på den är nämligen ivägen så att det inte går att öppna luckan för att komma åt strålkastarlamporna på vänster sida! Större generatorer än vad 80-talsbilar och senare redan har som standard finns det ingen anledning att kosta på ur kallstartsynpunkt, det finns i praktiken redan mer än tillräckligt med laddström. Generatorn reglerar ju på konstant spänning och batteriet får dra den laddström det behagar dra. Orsaken till att biltillverkarna ofta förser bilar för Norden med kraftigare generatorer än vad som används i sydligare länder är istället att vi har mer av stora strömförbrukare som är igång långvarigt under körning - halvljusautomatik, elvärmesitsar och liknande. Om man vill få bättre fart än vanligt på startmotorn är det bästa att ägna den lite uppmärksamhet regelbundet - plocka isär, rengöra, smörja, byta ut eventuellt slitna kol och lagerbussningar. Se också till att alla anslutningar på batteri- och jordkablar som startströmmen ska passera är i bra skick och inte ger onödigt spänningsfall. |
Författare: | karlmb [ ons 07-10-24 12:18 ] |
Inläggsrubrik: | |
Men ett större batteri är ju aldrig fel, de flesta bilar finns ju i en dieselversion så de flesta har väl en batteriplats som rymmer ett större batteri. |
Författare: | Error [ fre 07-10-26 19:50 ] |
Inläggsrubrik: | |
Ett stort batteri är ju inte fel när man kallstartar. Det finns ju ett enkelt trick om man vill få mer fart på batteriet: Kör startmotorn 3-5 sekunder och vänta 2-3 minuter, sedan gör man det "riktiga" startförsöket. Det som händer är att den inre resistansen i batteriet minskar p.g.a. batteriet "svarar" på att det har belastats. Jag kommer inte ihåg den kemisk-fysiska förklaringen till detta fenomen, men faktum är att blybatterier uppör sig så. Källa: Tudor, Varta och egen erfarenhet från åtskilliga kapacitetsprov på blybatterier. |
Sida 1 av 2 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |