Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 15:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 18:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
widmark skrev:
Vilka bilar har bara fem liter kylvätska? De jag skruvat på (Lada, Opel, Volvo, MB, Audi) har haft ungefär det dubbla, omkring 10 liter. Radfyror på lite varierande storlekar, typ 1,5-2,5 litersmotorer.

En motor som består av 20 kilo alu och 10 kg järn känns som en väldigt liten motor. Runt 100 kg är nog mera på kartan. En tvålitersmotor med gjutjärnsblock väger lätt över 100. En Volvo B20 väger drygt 150 kg, fast det är med allting, olja, kylvätska, startmotor osv. Att räkna på runt 100 kg metall som är med i leken är nog inte så dumt ändå.

På min gamla VAZ blir insuget varmt när jag kört motorvärmaren ett tag, då det cirkulerar ju kylvätska där med. Då startar den väldigt snällt, även om det är riktigt kallt ute :)


En BX har 6,5 liter och jag tänkte att vattnet i kylaren och expansionskärl i stort sett inte värms upp, men ok det är bara anpassa siffrorna till en Volvo då:
10 l 50% glykol (3276 kg-1.K-1)
5 l olja (ca 2000 .kg-1.K-1)
motor 100 kg järn (444 kg-1.K-1)

87160 J . K-1

För att höja motorn 50 grad blir det då
87160 joule x 50 = 4,358 MJ , ca 1,2 kWh

Då tar det med en 9 kW elpatron
1,2 kWh / 9kW ca 8 minuter

Jag tror att oljan hinner bli varm också speciellt eftersom vattnet pumpas rund i motorn och att därför värmespridningen borde vara mkt snabbare än vanliga motorvärmare

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 19:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Johnson har även mindre 12 V-pumpar som är mycket lämpliga. :)
Runt 1000-1500 kr brukar dom kosta i båttillbehörsbutiker etc..

Annars är det bara att bege sig till skroten och kika under huven på dom Volvo 440/460 som står där.
Se dock till att få med dig ett knippe pumpar.. Plockade fyra st. sist jag gick på "skattjakt"..
Den som såg sämst ut startade faktiskt, men läckte vid axeltätningen..
Dom tre andra var döda p.g.a. fukt som ärjat sönder kabelgenomföringen. Detta går dock att lösa med en hel del pill genom att dra nya kablar..
Osäkert dock om det går att få till någon lösning på en läckande tätning.

Ang. värmeeffekt.. Bränslevärmaren i våran 740 är på närmare 5 kW.
Får den tuffa och gå någon halvtimme hoppar tempmätaren upp en bit på skalan när tändningens slås på. Motorn är genomvarm efter några hundra meter.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 19:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan bra källa till pumpar är Opel Omega från ca 1990 och framåt.

Om axeltätningen läcker pga avlagringar som har fastnat på axeln kan det finnas visst hopp om att få ordning på pumpen om det går att plocka isär den och göra rent. Det har lyckats mer än en gång på avloppspumpar till tvättmaskiner.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 21:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det som säljs lösa på bildelsbasen borde väl vara ok?

Annars är här http://ahushusvagnsexpo.jetshop.se/defa ... prodid=229 också en lämplig ny.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 23:21 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Roger Gustavsson skrev:
J.M skrev:
Oftast så installerar man blockvärmarna i hålen för frostpluggarna. Dessa finns de ju flera av, så varför inte stoppa dit flera blockvärmare bara?
Det varierar ju en del från motor till motor naturligtvis och alla hål är inte lämpliga för värmare eftersom man ju vill att vattnet ska cirkulera i motorn.

/J.M


Det är svårt på bilar med aluminiumblock eftersom frostpluggar saknas.

Hmmm ska kolla var den fabriksmonterade sitter på min saab imorrn.
Inte för att jag betvivlar ditt påstående utan mest för att stilla min nyfikenhet 8)
/J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-15 08:19 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 09:09
Inlägg: 54
Ort: Från
Funkar det bra att värma motorn med motorvärmare? Staratar bilen lätt på e85 i om det är 10-15minus efter man kört motorvärmaren en stund?

Mvh Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-15 09:36 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja jag har inte haft några som helst problem under mina 9 år och mer än 15000 etanolmil och med så ren etanol det bara funnits att tillgå, så med en dryg timmes inkoppling av värmaren i tex 15 minus har sedan motorerna sedan startat på en gång och ännu snabbare med en bränsledriven värmare av egen lång erfarenhet.

Så det behöver du inte alls vara orolig för och numer så desutom säljs bara E75 vintertid för att just underlätta detta fenomen och med hopp om att fler skall köra på så mycket etanol som möjligt även vintertid,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-15 10:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En fabrikstillverkad FFV-bil eller för den delen en hemkonverterad där man har god kontroll på kallstartanrikning osv brukar gå att få igång ner till åtminstone -10 °C utan värmning. Men förvärmningen ger ju många andra fördelar - lägre motorslitage, lägre bränsleförbrukning och avgasutsläpp under varmkörningsfasen, känslan av att motorn går bra direkt efter start osv.
Eventuella kallstartproblem som inte beror på snål kallstartanrikning brukar påverkas minst lika mycket av luftfuktigheten som av temperaturen. En och samma bil kan vara svår att kallstarta vid nollgradigt blötväder medan det inte är några som helst problem vid -15 °C och hög och klar luft.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-15 22:37 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
loudpipes skrev:
Funkar det bra att värma motorn med motorvärmare? Staratar bilen lätt på e85 i om det är 10-15minus efter man kört motorvärmaren en stund?

Mvh Peter


Jag behöver ca en timme med motorvärmare för att bilen ska hoppa igång direkt.

Just nu blandar jag i 10 L bensin (av 75 L )när jag fyller tanken nu på vintern för att få kallstarterna att funka bra utan värmare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-20 23:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Men 9 kW ska de vara!
5-10 minuter kan ju alla avhålla sig från att köra elvärme eller andra storförbrukare så effekten borde inte vara ngt problem ens med 2 bilar samtidigt. (16A = max 19.2 kW)

Håller med dig karlmb, hög effekt ger bra energiutbyte, riktigt varm motor och det är bekvämt att inte behöva planera så lång tid i förväg innan man skall starta.

Men "matematiken" blev lite fel, 16A säkring = max 11.1 kW) enl. formeln I*U*(roten ur 3)=P, 16*400*(roten ur 3)=11.1.
Å andra sidan så räcker ju 11.1kW, väldigt långt.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-27 15:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
fr blocket http://www.blocket.se/vi/14200765.htm

Citat:
Elpatron
Nibe Elk 80-13 1984 9kw 500:-
Elpatron äldre 300:-
Elpatron värmebaronen 9kw 500:-

Finns i Norrköping och skickas ev mot fraktkostnad.


9kW blir ändå ganska skrymmande inte mindre än en bensinvärmare.

Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-29 14:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men nästan alla har ju plats för en webasto i motorrummet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-05 17:00 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
karlmb skrev:
Men nästan alla har ju plats för en webasto i motorrummet.


Jo, sådan vill man ju ha men det kostar... Går de bra på E85?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-05 18:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Roger Gustavsson skrev:
Jo, sådan vill man ju ha men det kostar... Går de bra på E85?

Gör man installationen själv och kommer över en beg. enhet (från 1.000 kr och uppåt) blir det inte så dyrt.
Sen är det ju värt en del också att alltid komma ut till en varm och go bil där det bara är att vri om nyckeln, göra ett svep med torkaren för att få bort vattendropparna och köra iväg.. 8)

Vet inte hur t.ex. Webasto:s värmare går på E85, men troligtvis är det inga större bekymmer.
Volvo Flygmotor/Ardic 091-B går i dom flesta fall fint på E85. Det kräver dock att flamsensorn är i bra skick eftersom E85-lågan syns ganska dåligt. Den blir svagt blå jämfört med skarpt gul från bensin.
I värmaren jag har i 740:n triggar nog sensorn mer på den rödglödgade brännkammaren är på själva lågan. :lol:

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-06 08:33 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Fyller väl på med enbart positiva erfarenheter av bränsledrivna värmare som fungerar klockrent på ren E75/E85 och är själv inne på min tredje värmare varav två är eftermonterade 1500:- värmare av denna Volvo Flygmotor/Ardic 091-B, med endast en 16mm slangstrypning i insuget och den som sitter i mondeon har nu varit i drift i två år och helt utan problem och använts flitigt, den tredje var en Eberspächer som satt original i caravellen.

Så en sådan annordning borde nära på vara ett krav i varende bil, när man väl haft en,, :-) och plats finns i dom flesta bilar, till och med i egna micran,, och det borde vara densamma med en Webasto tycker man.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011